Authorsandraselling
TrÄdstartare
Vad betyder ordet mindfulness för dig?
Ăr det nĂ„got som finns nĂ€rvarande i ditt liv? Beskriv gĂ€rna hur!
Ăr det nĂ„got som finns nĂ€rvarande i ditt liv? Beskriv gĂ€rna hur!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad Àr mindfulness för dig om du kopplar bort den lite roliga beskrivningen ovan?Just ordet mindfulness fÄr mig snarare att tÀnka (stereotypiskt) pÄ en halvt sönderstressad kvinna i medelÄldern som gÄr en kvÀllskurs i mindfullness och att hitta sig sjÀlv. Sen berÀttar hon, med bruten röst, för allt och alla hur hon faktiskt Àr jÀttemycketmindfullochstressarfaktisktaldrignÄgonsin, medan hon stressar ivÀg till nÀsta andningsövning nÀr hennes kalender fortfarande flödar över av all press och stress av att vara en mamma till tvÄ barn och en man.
TyvÀrr har ordet en allt för kommersiell klang som Àr just det; sÀlj andningsövningar till sönderstressade kvinnor. Det Àr lite som yoga, vÀldigt lÄngt ifrÄn det religiösa och snarare "hur mycket grej kan vi sÀlja med tjej".Vad Àr mindfulness för dig om du kopplar bort den lite roliga beskrivningen ovan?
TackTyvÀrr har ordet en allt för kommersiell klang som Àr just det; sÀlj andningsövningar till sönderstressade kvinnor. Det Àr lite som yoga, vÀldigt lÄngt ifrÄn det religiösa och snarare "hur mycket grej kan vi sÀlja med tjej".
NÄgonstans har det vÀl en kÀrna av sjÀlvmedvetenhet och lugn, men nu har man satt en prislapp pÄ det och sÀljer det som mindfulness. Jag Àlskar att koppla bort och sitta i skogen och stirra in i en eld, men jag skulle aldrig kalla det mindfulness.
TackJag gillar Björn Natthiko Lindeblads observation om att mindfulness Àr ett ganska missvisande ord egentligen, eftersom att det gÄr ut pÄ att hjÀrnan ska allt annat Àn "full".
För mig innebÀr det att det Àr lugnt och tyst i huvudet, att jag Àr nÀrvarande i nuet och slÀpper jobbiga eller stressande tankar. Jag kan fÄ den kÀnslan nÀr jag ligger i shavasana efter ett yogapass, gÄr en promenad i vackert vÀder, lÀgger pussel eller sitter pÄ en bergstopp under en vandringstur.
TackFör mig Àr mindfulness att vara nÀrvarande i nuet och i kroppen. Rent upplevelsemÀssigt sÄ kÀnner jag det som att jag har tydliga konturer, att alla delar av mig Àr pÄ samma stÀlle. Att mina tankar, mina kÀnslor, min energi och min kropp Àr pÄ samma plats samtidigt, hÀr och nu.
NÀr jag blir orolig eller stressad eller gÄr upp i tanken för mycket (vanligt), sÄ upplever jag att mina konturer suddas ut eftersom jag dÄ Àr i nÄn slags dissonans med mig sjÀlv och mina olika delar Àr pÄ olika platser (svÄrt att beskriva dÄ det Àr sÄ upplevelsebaserat).
Ăr meditation jobbigt?Det hĂ€r Ă€r mindfulness för mig https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-mindfulness-kan-leda-till-angest-och-depression
Jobbigt och jobbigt, annan terapi Ă€r ocksĂ„ jobbig (jag har alltsĂ„ fĂ„tt syssla med mindfulness i samtal med kurator vid psykiatrin). Jag rĂ„kar bara höra till dem som svarar negativt pĂ„ det.Ăr meditation jobbigt?
Jobbigt och jobbigt, annan terapi Àr ocksÄ jobbig (jag har alltsÄ fÄtt syssla med mindfulness i samtal med kurator vid psykiatrin). Jag rÄkar bara höra till dem som svarar negativt pÄ det.
Eller sÄ Àr det sÄ enkelt att det inte Àr nÄgon mirakelmedicin för alla.Ok jag tror vi ser vÀldigt olika pÄ vad meditation Àr.
Tack för svar
Jag tror ju detEller sÄ Àr det sÄ enkelt att det inte Àr nÄgon mirakelmedicin för alla.
Hur tÀnker du dÄ?Jag tycker det Àr lite sjÀlvklart att meditation Àr jobbigt. Det krÀver ju stort fokus och kontroll.
Att bli stilla och tyst Àr jobbigt för jÀttemÄnga mÀnniskor och att lÄta tankarna vara kan vara bÄde skrÀmmande och jobbigt. Skadligt utan vÀgledning ibland. SjÀlvklart krÀvs det kontroll och disciplin.Hur tÀnker du dÄ?
Meditation krÀver ingen kontroll
Meditation Àr att bli stilla
Det kan kÀnnas otÀckt för mÄnga. DÄ tystnad Àr ovanligt i bruset. Tankarna hörs mer
Meditation Àr för alla
Inget att vara rÀdd för
SÄ trots att du verkar vÀldigt intresserad sÄ har du inte koll pÄ att det Àr ett vanligt förekommande moment inom KBT och den offentliga psykiatrin?Ok jag tror vi ser vÀldigt olika pÄ vad meditation Àr.
Tack för svar