Mina två hanhundar bråkar.

Snusbror

Trådstartare
Hej!

Söker tips/råd angående mina två hanhundar.
Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde ett i år. Men på senare tid har dem börjat ryka ihop (rejält) och har blivit så att maltesern börjat blöda, jag har alltså gått imellan på senare tid. Går knappt att ha dem på golvet längre. Det började när vi köpte vår tredje hund vilket är en golden/lab. Hon är dock en tik, kan detta påverka? Den har även haft sitt första löp nu och då har våran shi-tzu tagit en ”försvarsroll” så han ligger och vaktar henne.
Dem kunde leka när shi-tzun var valp.
Vill inte behöva göra mig av med någon av dem men får jag inte ordning på detta så får det nog bli så.
Har funderat över kastrering men vet inte om det kan vara för sent?
Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, snusbror

Jag har två hanar som slagits en del sista tiden. Den utlösande faktorn är alltid något som den yngre anser vara en resurs och flyger då på den äldre för att den yngre vill ha det för sig själv. Låter som att tiken ni köpt är en sådan faktor.

För vår del har vi helt enkelt börjat ta bort sådana resurser vid tillfällen där risken är som störst. För er del låter det lämpligast att sära på hanarna i och med att ni köpt tiken.

Jag och flera andra har varit i samma sits, i mitt fall var det två hanar som började slåss och jag omplacerade den ena, vissa har kvar hundarna och har dom separerade i huset. Det är jag för lat för:)

Min erfarenhet är att om två hundar i ett hushåll väl har börjat slåss så kommer de fortsätta med det och den enda möjligheten att hantera det förutom att göra sig av med den ena är att hålla dem åtskilda med grindar så fort man inte är med och har 100% koll på dem.
Samma här,det snarare eskalerar,vilket även ta beskriver.

Hej!

Söker tips/råd angående mina två hanhundar.
Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde ett i år. Men på senare tid har dem börjat ryka ihop (rejält) och har blivit så att maltesern börjat blöda, jag har alltså gått imellan på senare tid. Går knappt att ha dem på golvet längre. Det började när vi köpte vår tredje hund vilket är en golden/lab. Hon är dock en tik, kan detta påverka? Den har även haft sitt första löp nu och då har våran shi-tzu tagit en ”försvarsroll” så han ligger och vaktar henne.
Dem kunde leka när shi-tzun var valp.
Vill inte behöva göra mig av med någon av dem men får jag inte ordning på detta så får det nog bli så.
Har funderat över kastrering men vet inte om det kan vara för sent?
Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, snusbror
Jag hade valt omplacering före kastrering. Hittar du ett bra hem så lider inte hunden ett dugg av det, däremot gör det ont för oss människor men jag brukar tänka att man får se till hundens bästa,alltid.

Mina yngsta tikar har rykt ihop några gånger, oftast pga resurs och hade även en period förra löpet då vi fick hålla ordentlig koll på dem men är nu bästisar igen. Där verkade det som om det var mycket hormoner inblandade då det efter löpen lugnade ner sig ganska snart. Så jag kan säga att det faktiskt kan lösa sig också om det så att men kan sätta fingret på varför hundarna slåss, är det pga resurs så kan man plocka bort den, eller om man som i mitt fall kunde misstänka hormoner men är det bara så att hundarna starkt ogillar varann så finns det inte så himla mycket att göra mer än att hålla isär dem.
Om du misstänker att det är pga tiken kanske du kan lämna bort henne en vecka eller två för att se om det blir bättre?

Mina yngsta tikar har rykt ihop några gånger, oftast pga resurs och hade även en period förra löpet då vi fick hålla ordentlig koll på dem men är nu bästisar igen. Där verkade det som om det var mycket hormoner inblandade då det efter löpen lugnade ner sig ganska snart. Så jag kan säga att det faktiskt kan lösa sig också om det så att men kan sätta fingret på varför hundarna slåss, är det pga resurs så kan man plocka bort den, eller om man som i mitt fall kunde misstänka hormoner men är det bara så att hundarna starkt ogillar varann så finns det inte så himla mycket att göra mer än att hålla isär dem.
Om du misstänker att det är pga tiken kanske du kan lämna bort henne en vecka eller två för att se om det blir bättre?
Har samma erfarenhet av tikar som får ökat resursförsvar vid löp (började en månad innan löp och fortsatte lite efter). Löst det genom kastrering, lugn och go igen :)

Vi har en hund som slåss med dom andra hundarna, troligtvis pga att han har resursförsvar/dåligt hundspråk. Vi har så att han har ett eget utrymme i huset. Utomhus är det inga problem, då kan dom leka och ha roligt ihop. Sen har dom lärt sig att kunna sova ihop i våran säng när vi är med.

Tusen tack för alla svar!
Ja asså dem kan busa och leka ihop ibland. Alla tre då alltså, men ibland så blir det något som går snett och då börjar dem morra och ryker ihop. Det tar som sagt en hel del kraft att hålla koll på dem hela tiden..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 075
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 032
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar