Mina små hjärtegryn!

Nussikan

Trådstartare
Birmabebbar är ju det absolut bästa som finns (om man frågar mig) så jag tycker att mina små hjärtegryn förtjänar en egen tråd! :p

Här är dom två veckor, har öppnat ögonen och börjar mer och mer utforska världen runt omkring. Lilla killen ser väldigt lovande ut så han stannar nog här hemma :love:

S*Eikefjord's Gentleman Jack
2veckor_3.jpg

2veckor_5.jpg

2veckor_4.jpg

S*Eikefjord's Port Ellen
2veckor_1.jpg

2veckor_2.jpg

Sv: Mina små hjärtegryn!

Ja hanen är otroligt rund och bred, precis som det ska vara! :love: Hon fick tre stycken, men en klarade sig tyvärr inte :(

Nu har mina små praliner blivit 3,5 vecka. Dom har nu fått lämna sin låda och har fått en lite större hage som dom nyfiket undersöker. Killen är lite före tjejen och är nu uppe och går ordentligt på alla fyra, även om det går lite ostadigt emellan åt :love:

S*Eikefjord's Gentleman Jack
3veckor_2.jpg

3veckor_5.jpg

3veckor_3.jpg

3veckor_1.jpg

fortsättning följer...

...och här kommer några bilder på lilltjejen :love:

S*Eikefjord's Port Ellen
3veckor_3.jpg

3veckor_2.jpg

3veckor_1.jpg

3veckor_4.jpg

Ja dom är väldigt olika, både i färg och i typ. Jag kunde se skillnad på dom redan när dom var nyfödda, och då var båda två helvita :D

De är jättesöta! :love: Som alla kattungar förstås. :D

Måste bara fråga lite angående detta med perser i stamtavlan - det syns ju väldigt tydligt både på din hane och dessa kattungar att de har perser nära i stamtavlan. Hur ser man på detta inom birmavärlden, och hur funkar detta jämfört med birmastandarden? Vilka resultat skulle dessa katter få på utställning? Vad är det man syftar efter att förbättra och vilka nackdelar för inparningen med sig? Eftersom du säger att hanen (i kullen alltså) ser extra lovande ut så tolkar jag det som att perserutseendet är eftertraktat?

På ragdoll förekommer det ju t.ex. på vissa håll i världen att man parat in balines för att få in lila/choklad från obesläktat håll. Detta "förstör" ju typen i enormt många generationer framöver. Nu finns det väl bättre raser att para in för färgens skull på ragdoll, men det har ju alltid sina nackdelar att föra in okända gener (t.ex. okänd gener för utbredningen av vitfläck).

/Erica

Jättesöta kattungar!
Men det är inte birmabebisar, perser är inte önskvärt i birmarasen där man strävar efter exempelvis en markerad "romersk" nos.
Jag tror inte heller att tassarnas markeringar (som är väldigt viktiga hos birma) blir bra med inblandning av annan ras. Eller den speciella silkeslena pälsen mm mm
Reagerade också mot att honan måste snittas, kan det berott på de runda huvudena? Jag har sällan hört talas om snitt i birmavärlden (köpte min första 1980).
Din kastrathanne är jättefin! Kastrerades han pga samarbetsproblem vid bad och sån´t? Han ser ju annars ut att passa perfekt i aveln till skillnad från den andre som säkert är en trevlig individ men som inte har något att tillföra birmarasen.

Dessa kattungar har ingen nära inparning av perser, dom är "rena" birmor. Första persern dyker upp i nionde generation och det är ganska långt bak. Nästan alla birmor har inblandning av perser, siames eller huskatt i minst tionde generation, detta beror på att det var en väldigt liten ras från början och då måste man para in raser för att slippa allt för hög inavelsgrad. Min lilla hane ser väldigt lovande ut tack vare att han har en super bra panna, vilket man mer och mer sällan ser på en birma idag, sen har han en jätte fin bredd i huvudet med en jätte fint rundad profil, precis som det ska vara enligt standard. Min äldre (fertila) hane är 2:a generationen efter inparning med perser, men har ändå fått ett riktigt fint birmauttryck redan. Inparning med perser sker framför allt för att få in nya gener, i dom allra flesta birmor ligger samma katter bakom i stamtavlan så för rasens hälsas skull behöver det komma in nytt blod. Flera uppfödare som parat in annan ras har sett en markant minskning av t.ex. förlossningskomplikationerna, speciellt i första och andra generation, vilka sedan har återkommit längre fram, i fjärde-femte generation. Anledningen att man väljer att para in just perser är för att typen på birman blev väldigt förstörd då man tidigare parat in ragdoll och siames, därför väljer man perser för att få tillbaka panna, bredd och uttryck.

Jättesöta kattungar!
Men det är inte birmabebisar, perser är inte önskvärt i birmarasen där man strävar efter exempelvis en markerad "romersk" nos.
Jag tror inte heller att tassarnas markeringar (som är väldigt viktiga hos birma) blir bra med inblandning av annan ras. Eller den speciella silkeslena pälsen mm mm
Reagerade också mot att honan måste snittas, kan det berott på de runda huvudena? Jag har sällan hört talas om snitt i birmavärlden (köpte min första 1980).
Din kastrathanne är jättefin! Kastrerades han pga samarbetsproblem vid bad och sån´t? Han ser ju annars ut att passa perfekt i aveln till skillnad från den andre som säkert är en trevlig individ men som inte har något att tillföra birmarasen.

Tycker att du ska sluta tro och spekulera och istället ta och läsa på lite om kontrollavel! Ingenstans står det heller i birmans standard att dom ska ha en "romersk nos", det har du nog hittat på alldeles själv. Snitt är vanligt hos birman och har blivit mer och mer vanligt dom senaste åren, därför har många valt att para in annan ras då man märker att detta ger en positiv effekt på t.ex. förlossningskomplikationer. Snittet berodde på att honan hade för svaga värkar, fråga istället för att komma på egna felaktiga slutsatser. Vad min nuvarande hane har att tillföra rasen har du ingen aning om, min kastrat däremot hade inte så mycket att tillföra då han har dålig ögonfärg, för rak profil, flat och låg panna, svag haka och är ganska dåligt pälsad, men smaken är som baken antar jag...

Ojojojoj skammens rodnad på mina kinder!!!! Jag antog att det var nya hannen som var far.....fyyy på mig! Ber om ursäkt, :bow::bow:

Tycker att du ska sluta tro och spekulera och istället ta och läsa på lite om kontrollavel! Ingenstans står det heller i birmans standard att dom ska ha en "romersk nos", det har du nog hittat på alldeles själv. Snitt är vanligt hos birman och har blivit mer och mer vanligt dom senaste åren, därför har många valt att para in annan ras då man märker att detta ger en positiv effekt på t.ex. förlossningskomplikationer. Snittet berodde på att honan hade för svaga värkar, fråga istället för att komma på egna felaktiga slutsatser. Vad min nuvarande hane har att tillföra rasen har du ingen aning om, min kastrat däremot hade inte så mycket att tillföra då han har dålig ögonfärg, för rak profil, flat och låg panna, svag haka och är ganska dåligt pälsad, men smaken är som baken antar jag...

Öööööhh va? Jag har varit på ett antal utställningar, även som assistent och vet att haka och näsa är viktigt på birman eftersom de blivit för platta och perseraktiga i ansiktet...inte mitt påhitt utan standardens.
Om din kastrat är så dålig som du säger borde han väl knappast fått sina titlar? Eller fick han dom för dom andra är ännu sämre??
Din nuvarande hanne kommer iaf inte att ge renrasiga birmor, är vi överens om det?

Att man gått assistent är definitivt ingen bedrift, där har jag stött på dom mest förvirrade och okunniga personerna på hela utställningen, vem som helst kan få gå assistent.
Jag tycker att du ska ta en till titt på standarden, det står definitivt inget om någon "romersk näsa"... Att haka och profil är viktigt det kan vi ju vara överrens om, just därför var ju min kastrat ingen höjdar avelshane. Han har bara fått PR & CH, dessa titlar är inte särskilt svåra att få om inte katten är väldigt ful. Han skulle nog kunna få sin IP titel också, men längre går han inte. Han har inte fått sina cert alla gånger och dom gånger han fått det har konkurrensen inte varit särskilt hård, ibland ingen alls. Min hona som är mamma till dessa bebisar, som du inte trodde var birmor, har det gått betydligt bättre för och hon är väl enligt dig också lik en perser. Min hanes bebisar blir renrasiga birmor eftersom han är registread som SBI och även hans bebisar registreras som SBI, inget konstigt alls. Hade alla suttit fast i gamla spår så hade nog birman varit en väldigt sjuk ras idag, om inte t.o.m. utdöd, då inavelsgraden skulle vara ofantligt hög. Vi skulle heller inte ha några tabbybirmor (vilket kommer från persern), några choklad-, lila-, röda- eller cremebirmor och inga sköldpaddsvarianter, tur att vissa genom tiderna orkat jobba i motvind och tänkt utanför boxen.

Senast ändrad:

Att man gått assistent är definitivt ingen bedrift, där har jag stött på dom mest förvirrade och okunniga personerna på hela utställningen, vem som helst kan få gå assistent.

Men tack för dom värmande orden! Nu har du visat en riktig Buke-inställning.

Säger mer om dig än om mig skulle jag tro.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama