Mina och LO's allra första ridbilder

L

Lord Owen

Japp, jag har aldrig haft ett kort då jag ridit min nuvaranda häst (som jag haft i två år ) men igår lyckades jag släpa med mig min bror ut i -17 och ta kort. Egentligen borde jag väl sätta denna tråd på gnägg, men som evis sa; Vi har så mkt roligare här på Barock! :D

(Kuriosa:
Påpekas bör kanske att jag provar en sadel som är min kompis, som är både för lång, för smal och möjligen för rak för hästen.
Varför?
För att jag ville känna vad jag tyckte om den (alltid lär man sig något), så detta är 20 minuters skritt och trav med en sadel som inte passar hästen, och som jag hatade

Jag, som redan har svårt för att fylla ut min svank och vinkla om mitt bäcken fick INGET stöd alls (varken fram eller bak), bäckenet ramlade således fram (överkroppen ramlade fram för att kompensera då jag annars skulle ha hamnat i en så spänd svank att mina ryggmuskler skulle börja skrika som en plågad katt :o ), jag kom inte ner i sitsen men ändå åkte jag runt (den var för stor för mig) vilket gav känslan av att jag satt i ett skruvstäd fast helt fel "fastsatt" sas.

När jag kom hem hade jag redigt ont i ryggen.)

Jag säger inte att något av detta är en ursäkt för bilderna, som jag tycker är rätt bra med tanke på omständigheterna :) , utan vill bara göra er uppmärksamma på detta!

Ursäkta utläggningen.
Så, vad ser ni? Varsogod att kommentera! :)
Och jag ser gärna att många svarar, även om de sett mig IRL.

frminskadbild52.jpg

Närbild på samma som ovan. Här syns vad sadeln gör med mig tydligt (eller hur sadeln underlättar för min kropp att göra en massa fanstyg), att min blick sedan är i hästens öron är en annan grej. :o
POWE.jpg

Här har det blivit lite väl tokigt. :o
Här säger Owe; "Är du dum? Sådär kan du ju inte göra! Då tänker jag göra såhär!"
frminskad54.jpg

frminskadbild53.jpg

Annat krafs:
frminskadbild5.jpg

Powenmdrad.jpg

Inte mycket, men nu har jag presenterat mig i alla fall, kommit ut ur garderoben och allt sådant!
(Ursäkta mina tre ton kläder men det var KALLT, tyvärr gör det nog att det är lite svårt att se..)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mina och LO's allra första ridbilder

Vad gullig han är din pålle!

Jag tycker bild fyra är bäst, där ser ni båda två ut att trivas! :love:

Vad är det du rider på? Det ser ut som något bettlöst... men vad. Han söker fint neråt på det tycker jag! Kanske något för min kallis.

Alkemisten skrev:
Vad gullig han är din pålle!

Jag tycker bild fyra är bäst, där ser ni båda två ut att trivas! :love:

Vad är det du rider på? Det ser ut som något bettlöst... men vad. Han söker fint neråt på det tycker jag! Kanske något för min kallis.

Tack. :)

Ja, där gör vi ingenting.
Jag svär över min rygg och han glor in i kameran (linslus) och lyssnar på brorsan. :D
Jag längtar tills vi får en sadel som passar oss båda helt, om det nu finns, det kunde bli så bra då. :love:

Jag rider på ett billigt sidepull från Hööks på bilden, det är ganska kass passform på det (tar man för mkt i tyglarna så far sidostyckena i ögonen på hästen) så jag brukar rida på det med en aachenrem som andra käkrem (som på tex tärnsjös). När jag köpt en sadel så ska jag köpa ett bättre från Tärnsjö men sadel är prio ett just nu.

Han gillar bettlöst mkt mer än bett, han har så mkt dåliga erfarenheter av "grejer" i munnen så han blir alldeles glad när jag tar fram det här. :)

Skärp er nu, 29 som tittat men bara Alkemisten som skrivit något!
:cool: :cool:

Lord Owen skrev:
Tack. :)

Ja, där gör vi ingenting.
Jag svär över min rygg och han glor in i kameran (linslus) och lyssnar på brorsan. :D

:rofl:

Sån är min också! Står det någon på ridbanan som tex en instruktör, ska min häst hela tiden in till mitten för att fjäska, eller rättare sagt han hoppas att den som står där ska beundra honom i all sin glans... Vilket ju alltid är populärt bland instruktörer...not!:crazy:

Nu ska vi se om jag kan åstakomma något som är det minsta vettigt. ;)

Bild fyra tycker jag är den bästa bilden på er.
Där sitter du bäst, även om, det ser ut som att du spänner dig kring höfterna. Det kan dock vara de tio ton kläder du har på dig.
Du har också en tendens till att tilta framåt (skänklarna åker ut och bak och överkroppen framåt).
Det kan dock också vara kläderna, eller det problemet du hade med korsryggen kanske?

Han får med sig baken något mer på de två första bilderna, men då går han även på framdelen väldigt mycket.
På fjärde bilden så går han med framåt-nedåt tänk och länger överlinjen. Hellre då lite mindre bakbensaktivitet än att han ramlar på framdelen.
Lite lätt med skolor i den formen (då med kontakt er emellan via tyglarna) tror jag hade varit super.

Han ser också ut att vara som min häst: inte riktigt i kontakt med sin bakdel.
Djurjouren gav mig två övningar som jag ännu bara prövat två ggr, men som jag tycker verkar super.
Kanske hon känner för att skriva om dem? Kan dock tänka mig att de är svåra att förklara i skrift. :crazy:

Det jag hade gjort är att då givetvis arbetat med din egna kropp utan hästen, det är något både du och jag behöver, och att arbeta honom i en liknande form den du har på fjärde bilden. Inte djupare framåt-nedåt innan han får med sig bakdelen lite mer för han hamnar pladask på framdelen när han går djupt = inte bra för leder m.m.

Då kan man så småningom få med mer och mer bakdel och i och med det göra djupare och djupare framåt-nedåt i stretchande syfte.
Vill man stretcha genom djupa framåt-nedåt nu är mitt tips att göra det utan ryttare. Gör jag själv med min. Då gör det inte LIKA mycket om de hamnar på framdelen.

Det ska bli intressant att höra vad de andra har att säga om det.

Förresten visst har han haft en jäkla sjukdomsbild? Eller ja kanske inte sjuk på det sättet men problem med sin kropp?
På fjärde bilden tycker jag att han ser väldigt trevlig ut nu!!

Spider84 skrev:
Bild fyra tycker jag är den bästa bilden på er.

Förmodligen just för att vi skrittar, jag kunde inte göra något vettigt i traven pga sadeln - tyckte jag.

Spider84 skrev:
Där sitter du bäst, även om, det ser ut som att du spänner dig kring höfterna. Det kan dock vara de tio ton kläder du har på dig.
Du har också en tendens till att tilta framåt (skänklarna åker ut och bak och överkroppen framåt).
Det kan dock också vara kläderna, eller det problemet du hade med korsryggen kanske?

Spänningar kring höfterna har jag aldrig känt av, däremot är han väldigt bred att sitta på och jag hade massor av kläder så man sitter lite i spagat om det är det du menar.
MEN just i den sadeln jag sitter i där så spände jag mig faktiskt i höften, eftersom jag kände mig så maktlös, det GICK inte att vinkla om mitt bäcken och då försökte jag ju desperat lösa det..

Att skänklarna (nu pratar jag om från knäet och neråt) åker ut beror inte så mkt på att de åker bak (vilket jag nog inte tycker de gör :confused: , jag är mer inne på att det att min överkropp ramlar fram får mina skänklar att se konstigt långt bak ut för om man tänker sig att jag rätar upp överkroppen så ser det inte så lustigt ut mer), i mitt fall, utan just på att jag sitter brett just på denna häst samt att jag faktiskt är vad man på häst kallar utåttåad.
Mina ben går inte att vrida så att jag står med fötterna rakt fram på marken.
Tårna pekar alltid utåt, den ena foten är mer låst än den andra, från och med knäet är mitt högra ben mer utåtvridet än det vänstra - höger fot pekar ut mer.
Men även mitt vänstra ben har det problemet. Detta har inte med muskler att göra, såvitt jag vet, utan jag är skapt så.

Och överkroppen faller fram, det är rätt tydligt, vilket till stor del beror på att om jag rätar upp mig hamnar jag i svank (dvs min kropp vill kompensera).
Sedan sabbade ju som sagt sadeln ännu mer detta faktum.
Min rumpa vill gärna upp och min bröstkorg neråt framåt. Och med de ryggproblem jag har kan jag liksom inte göra så mkt åt det i nuläget.

Spider84 skrev:
Han får med sig baken något mer på de två första bilderna, men då går han även på framdelen väldigt mycket.
På fjärde bilden så går han med framåt-nedåt tänk och länger överlinjen. Hellre då lite mindre bakbensaktivitet än att han ramlar på framdelen.
Lite lätt med skolor i den formen (då med kontakt er emellan via tyglarna) tror jag hade varit super.

Ja, han hamnar på framdelen rätt mkt på de första bilderna.
Men detta är en form han själv väljer när han slappnar av och vill stretcha.
I handarbetet som vid ridning.
Den uppkom helt plöstligt när kunde börja bära sig så mkt att han inte bara sprang, som han gjorde när jag köpte honom. Han kunde inte longeras på volt i annat än skritt för han bara sprang och till slut bröt han av för han KUNDE INTE gå långsammare utan hjälp. :crazy:
Jag är glad att han visar att han kan välja denna form även med mig på då jag vet att detta är den självvalda stretchform han använder vid tex longering. :)
Sedan vill jag ju givetvis inte RIDA honom där, det är bara en koll. :D Kan han komma i den formen när jag rider så vet jag att han är avslappnad, sedan att han går på framdelen gör inte mig så mkt eftersom det som sagt bara är en koll och ingen arbetsform.

Förstår du vad jag menar? Jag har en förmåga att rinna iväg lite i mitt babblande. :o

Spider84 skrev:
Han ser också ut att vara som min häst: inte riktigt i kontakt med sin bakdel.

Mkt sant.
Och med tanke på att han inte gick att longera i trav utan sken (går ännu inte i galopp) förrän i somras så kan man ju tänka sig hur mycket han blivit visad hur han skulle kunna balansera upp sin kropp. :cool:

Vore kul att veta vad det var för övningar Djurjouren visat dig..
Kanske hon dyker upp här.

Spider84 skrev:
Det jag hade gjort är att då givetvis arbetat med din egna kropp utan hästen, det är något både du och jag behöver, och att arbeta honom i en liknande form den du har på fjärde bilden. Inte djupare framåt-nedåt innan han får med sig bakdelen lite mer för han hamnar pladask på framdelen när han går djupt = inte bra för leder m.m.

Som jag sa, jag arbetar inte i den djupa formen som den första bilden visar. ;) Nu är jag övertydlig men jag vill verkligen inte att någon ska tro det.

Min kropp är det STÖRSTA hindret för oss två eftersom jag indirekt är en stor fet stoppkloss i vårt samspel, så nu när hästen är "frisk" så måste jag också bli det. Och det jobbar jag ju på. :)

Spider84 skrev:
.... nu är mitt tips att göra det utan ryttare.

Det gör jag/vi. :)

Spider84 skrev:
Förresten visst har han haft en jäkla sjukdomsbild? Eller ja kanske inte sjuk på det sättet men problem med sin kropp?

Jo, eller jäkla och jäkla, finns ju värre. :p
Men han har ju ingen lätt kropp från början, men har inte fått de ultimata (eller ens bra) förutsättningarna av de som tränat/haft honom att börja balansera upp sig och hitta alla sina kroppsdelar. :cool:
Om han började på -50 till -100 när han var ung så låg han på -500 när jag köpte honom. Och han har ju mycket skit med sig, mestadels psykiskt som aldrig kommer gå bort. :(

IRL Ja

Du har ju själv full koll på vad som händer och varför.:)

Nästa sadel.......

Susan skrev:

Vad menar du nu?
Hänger inte med. :o

Och NÅGOT måste du ju se som jag inte skrivit ned. :devil:
Kom igen nu!

Jo, next - Mustang.
Jag tror det han bli en stor skillnad i hur han rör sig bara han får en sadel som passar honom. Med tanke på hur mkt som ändrades bara JAG fick en sadel som jag tyckte om.. :angel:

ENORMT fin häst!! Verkligen jättevacker...

Hehehe jag joinar söthäst-klubben :D. Tycker det är kul att se hur han strehcar.. Det går ju att utveckla massa :D. Väldigt läcker är han :d.

Ha det! Synd med naparapaten.

Senast ändrad:

Min första tanke var att du har mycket häst mellan benen! ;)

Som de andra redan sagt så tycker även jag att bild 4 är bäst. Dels ur ryttarsynpunkt och dels hur hästen bär sig. Som Spider sa så skulle det sitta fint med lite skolor i den hållningen för att stärka baken.

Sen tyckte jag om bild 5, ni smälte in riktigt fint där ;)

Din häst är vacker, riktigt grann! Dig såg jag ju inte så mycket av så det blev svårare att kommemtera. :)

Du skrev ju att även vi som sett dig IRL kunda svara :)

jag tycker att du formulerar vädligt bra vad som händer i denna sadel med dig. jag känner igen det. Om sadeln tippar en framåt så tappar man all balans- underskänkeln sticker till tjotahejti och det enda man kan göra är att börja luta sig framåt för att inte få apsvank.
(Jag tror underskänkeln åker bak för att få bättre rörlighet i bäckenet)

Angående att "bli placerad" varför tror du jag gjorde större plats för min rumpa i min sadel :angel:

Jag tror också att han kör ned huvudet så dant för att sadeln är för lång. I en för lång sadel blir hästen väldigt framtung och man får inte igenom sina halvhalter.....

I övrigt har du mycket bra balans i nummer 3
Noterar också att du gör som jag säger :bow:

Men vill hellst inte se dig öva öppna och sluta i ngn av formerna.:D

Vi väntar tills du har en bra sadel och fixar hörnpasseringaren;)
Räcker det?

Hallonsoda skrev:
Hehehe jag joinar söthäst-klubben :D. Tycker det är kul att se hur han strehcar.. Det går ju att utveckla massa :D. Väldigt läcker är han :d.

Ha det! Synd med naparapaten.

Ja, han är riktigt rolig. :banana:
När han började komma in om nätterna i höstas (okt) så började han stretcha sig själv som en katt om mornarna. :p Han har mer och mer börjat komma på hur skönt det är att sträcka ut!

Japp, det ska bli roligt att se vad som hänt om ett år. :love:

Det där med naprapaten var jättetrist, jag som väntat i flera veckor..
Men nu är det inte lika lång väntetid iaf.

Haha, ja om du syftar på att han är stor så är han egentligen inte det. :p Han är ganska liten, men riktigt kompakt och kraftig. Jag är däremot skitliten och det får ju honom att se jättestor ut. :o

Men du har rätt, det är mkt häst.
Både att rida och att sitta på.
Att sitta på för att han är så ruskigt bred, han har en väldigt "platt" revbensbåge. Jag sitter lika brett på honom som på en stor, kraftig nordsvensk jag red i början av Januari.

Ja, skolor kan man ju liksom inte riktigt komma till förrän min kropp är mer okej - tycker jag. Det känns inte riktigt som fair play om jag vill att han ska göra "sådant" med en sned säck skit på ryggen. Men sedan kan man säkert börja smussla in det. :) Just nu sysslar vi "bara" med riktigt genomtänkta hörnpasseringar och böjningar - båda övningarna mer för mig än för hästen, jätte bra för kordinationen!

Min bror är usel på att ta kort. :devil:
Vilket resulterade i att jag skrek lika mkt åt honom var han skulle stå och hur han skulle ta kort som jag koncentrerade mig på att rida. :angel:
Och ändå blev det bara två kort där jag syns mer ordentligt...

Vi verkar ha lika hästar och lika kroppar vi två.

Ah okej sadel och mycket kläder kan ju leda till att man spänner sig just den gången. Du ser ut som att du inte är van vid det så det tycker jag låter som en mycket vettig förklaring.
De som är vana vid att sitta och spänna sig ser liksom avslappnade ut i sin spänning. Någon som fattade det där. :p *hopplös på att formulera mig*

Min häst gör likadant hon vill också gå och stretcha i den formen. Hon får lov att göra det på longen. När jag rider så får hon göra det någon gång per pass. Så som jag fattade det att du gör det också?
Jag tror jag fattar hur du menar med det och det är väldigt hemtamt med min gamla tant. ;)

Ja det tar lång tid att bara komma en liten bit när de har problem och ännu värre när man själv har problem.
Där jag är med Aminette nu är en enorm förbättring mot tidigare, men det är inget mot vad som skulle behövas.

Ja, jag kände liksom att det inte fanns så mkt till val än att låta överkroppen ramla fram, annars skulle jag sett ut som jag vet inte vad.. Ett S? :crazy:

Ang det med att han blir så djup och sambandet med den långa sadeln så kan du mkt väl ha rätt.. Han gör ju inte "sådär" de gånger jag får till det barbacka (vilket är så sällan och så korta stunder i trav att det inte går att fånga på kort än.. :p ).

Ja, ang nummer 3 så var det ju ganska skönt att rida lätt och få ställa sig upp och slippa fanskapet till sadel. :D Och det är mkt trevligare när man vet hur man ska göra för att inte svanka när man rider lätt!

Och ang öppna och sluta så har vi ju haft en diskussion om det tidigare, för mig är öppna och sluta något som hör ihop med i alla fall lite samling. Vilket inte finns och inte ska krävas i nuläget (tycker jag), annars pratar vi om det som "ridläraren" kallar "bogen in" eller "baken in" :p .

Se också inlägget ovan, det känns inte som fair play mot honom när jag inte har koll på MIN kropp än (OCH dessutom inte har en sadel som kan hjälpa mig). :cool: Grunden ska sitta innan tycker jag, och för mig är inte öppna och sluta grunden, men väldigt bra hjälpmedel när man kommit dit!

Vad har du för problem med din kropp?
Mer konkret sådär.

Jo, jag förstår. Och jag ser ju rätt besvärad ut tycker jag. :p

Ja, precis. Han får sträcka ut så när vi börjar "jogga fram" eller i avslappningssyfte eller efter någon övning där han varit riktigt duktig och verkligen jobbat! :) Lite belöning sådär, han tycker om det.

Ja, ofta tänker jag att jag skulle ha väntat 10 år till med att skaffa häst och sedan köpt en unghäst så hade jag bara haft mig själv att skylla men då hade jag ju inte kunnat det jag kan idag - det nuvarande hästen lärt mig. :cool:
Sedan skulle jag ju gärna sett att jag kunnat börja om med min kropp också..

Där vi är idag är ett JÄTTEkliv framåt!
Jag orkar inte dra hela ramsan :p men det är en Otrolig skillnad!
Främst för att han tycker det är roligt att jobba nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej buke! Hoppas att någon kan hjälpa mig tillrätta med mitt problem - är totalt rådvill nu då vi har testat det mesta. För att...
Svar
11
· Visningar
2 577
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Har fått hem en sadel som var jättebillig. Jag står fortfarande i valet o kvalet mellan bomsadel o bomlös. Men tänkte att om denna...
Svar
17
· Visningar
1 246
Senast: Ireland
·
J
Ridning Jag har skrivit en liknande tråd innan, men med lite mer kött på benen skriver jag en till, och hoppas att ni inte tröttnat... Jag...
Svar
15
· Visningar
1 827
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama