Mina nya råttor har anlänt!

Sv: Mina nya råttor har anlänt!

*kl*

Åååhh, råttor*saaaknar*

dessa underbara sociala djur..hade dte inte varit för katterna hade jag inte tvekat att köpa ett par till! Gud vad dom gav mig mkt glädje, eller ja, mina två första iaf..Dom två jag köpte som sällskap till min gamla när hon blev ensam, visade sig vara tolv st,tre dagar efter..tyckte väl den ena såg lite rund ut:p

Gick ner i djuraffären o berättade, men dom ville göra dom till orm mat,:crazy: så jag behöll alla ungarna, mamman och hennes vännina..Men nåt vidare tama blev dom inte, eftersomdom blev lite fler än jag väntat mej..Men vilka godingar=)

Mina två första var Black huskey roan och Albino..Nim och Vega..Mina vackra tejer..Saknar dom så:(

*råttsugen*

Senast ändrad:

Om ni inte redan insett det har jag också råttor, 8 stycken precis som gul_zebra.

Viva - Blue Hooded

Tilde - Black Husky/Striped Roan Rex

Helia - Mock Fawn Dumbo

Luci - Agouti

Luci - Black Capped mm

Carma - Black Eubk Dumbo

Indra - Himalya Dumbo

Och sist men inte minst (eller joo, hon är faktiskt minst) råttan som aldrig fastnar på en skarp bild. Lady Godiva - Sealpoint Siamese Dumbo Rex

Black Husky Roan och sen skulle jag gissa Silver Mink European Berkshire (har den vit svanstipp?). Mink är nämligen en hel vetenskap och kan ha massa olika nyanser, helst när den inte renavlas.

Senast ändrad:

Okey, nej, den har ingen vit svanstipp.
Däremot är pälsen vitare undertill, om man delar på pälsen liksom.
Men kan han vara mink fastän de kommer från samma kull då?

När jag köpte honom (visserligen i en djuraffär) så såg jag mamman också, och hon hade ungefär samma färg som honom, och alla ungarna utom 2 var också i den färgen. den ena är ju min musse som du sa är black husky roan och den andra var i någon creme-aktig färg med röda ögon.
Sen vet jag inte vilken färg pappan har för han fanns inte där.
Sen var mamman dumbo, men inte pappan så då är väl mina 2 (som var de enda toppörade) dumbo-bärare?

Ursäkta för många frågor, men du verkar påläst och frågar man inget får man inget veta:D

Förrestan så funderade jag på om klas kanske kan ha en irish teckning på magen?
Har ingen aning, men tänkte eftersom där är relativt lite vitt så kanske?

Irish eller irish missmarked skulle jag tippa på, beroende på hur man använder missmarked :)

Ja den har en Irish teckning..

Å zebran hann före :D

Jäklar va jag saknar mina råttor nu. Dom dog (stengamla) för ett tag sedan. Det kommer att bli nya men jag har inte riktigt bestämt när och vad det blir förr rådisar. Dom förra var zoo råttor.

Ja de är lätta att sakna, jag hade 4 st för två år sedan, men hade inte tillräckligt med tid till dem så jag fick ge bort dem. men nu kände jag att jag hade tid över igen så jag köpte nya och det ångrar jag inte för en sekund:D

Hmm...okey, hur menar du där?
Beroende på hur man använder missmarked?

Därför jag undrade om han var vit på svansen, isåfall hade jag sagt Eubk men nu stämmer det nog bättre med Irish. Missmarked sätter man oftast ut när teckningen är så "dålig" att det är osäkert på vilken teckning det är (som min Shiri som är Capped mm). Fast vissa sätter ut det så fort teckningen är "dålig" så det är lite olika det där.

På mink ska hela hårstråna vara enfärgade så svårt att säga. Bäst svar får du nog om du frågar på ex. Råttforum och tar kort i dagsljus (brukar återge färgen bäst).

Dina råttor är dumbobärare om mamman är dumbo.

Sen när det gäller gentik och vilka färger som kan födas i samma kull där måste jag tyvärr säga att det inte är mitt område, det måste jag lämna över till någon annan.

Senast ändrad:

Jag är lite osäker där bara. Alla säger så olika, en del att man ska använda det när det är svårt att bestämma teckning och andra för minsta lilla fel liksom. Efter nästan 5 år med råttor har jag fortfarande inte fått grepp om hur missmarked ska användas :D

Ang genetiken förresten, måste få gissa lite här;

Om den beiga med röda ögon är en champagne, så är ju det en nerblekt svart. Svart och champagne kan iaf finnas i samma kull, en sån kull har jag haft själv för några år sen.

Mink har väl med blekgener och sånt att göra om jag inte minns helt fel... Och kan finnas i en kull med svarta. Alltså borde ju en kull kunna bestå av svart, champagne och mink?

Om nu den beiga är champagne då, och om jag nu tänker rätt öht. Är skitdålig på genetik :p

Okey, så då har jag nu alltså en black husky roan och en silver mink irish missmarked?
Om jag nu förstått allt rätt?

Den med röda ögon var rätt lik den du har på avataren om jag nu inte minns alldeles tokigt...

Jag skulle gärna vilja ha en råtta fast tycker svansen är lite äcklig för den har inget hår :/ Fast mamma gillar dem inte :/

Hur är dom ? typ i gemförelse med Marsvin

/G

Råttor och marsvin kan man inte jämföra :crazy: En råtta är tam och personlig. Och du kan ha med den när du är ute och går, ute och rider, ute och festar.....min förra råtta (vila i frid älskade Lotta Råtta) var ett helt kvarters lilla älskling. Hon var med mej överallt.
Det kan man inte göra med ett Marsvin :crazy:

De har hår på svansen, dock är inte hela svansen hårig. Råttor är dessutom flockdjur så man måste ha minst två.

Mina tjejer är gottigrisar, kommer springade som en flock galopperande hästar när jag gör godisljudet. Annars älskar de att vara ute och springa/klättra och förstöra mattes saker. Springer fram så fort man stiger in genom dörren och ska sitta på axeln, eller pussas. Älskar att bli klappade och kliade och då ligger de oftast bara och myser. Hanar är generellt lugnare än honor medans honor är mer för att hitta på hyss. Mina töser får nästan alltid att skratta över något de har hittat på.

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, vilka här inne har egentligen råttor? Släng gärna in bilder och presentation på dem och berätta varför det blev råttor för just er...
Svar
10
· Visningar
1 419
Senast: johannea
·
Avel Vet ni några avkommor efter honom som blivit annorlunda färgade/teckningar? Araber, får dom vara isabeller? En avkomma jag känner...
2
Svar
35
· Visningar
5 158
Senast: bellaobert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar