Mina Kaniner

S

star_star

Hej. visa säger att kaniner blir blinda om dom kommer i ett hus. när den har varit ute. Är det sant att dom blir blinda ?. snälla svara. / Carro

Sv: Mina Kaniner

kanske bara var att om dom varit ute i solljus och kommer in i ett mörkt hus får dom svårt att se en stund innan ögonen vant sig? :)

*kl*

nee låter konstigt..kanske blir lite suddigt som när vi går i ett ljust rum från ett mörkt?

Visa säger de. När det snöade skit mycket så tog jag in dom . för att det var jätte mycket snö i deras bura. och så då tog jag in dom. Då kan du inte bli blinda? .. Sen har jag en till fråga. Vad kan man ge kaniner för något? . jag vet ungefär såna här : Gräs morot sallad vatten pelets. vad kan men mer ge dom? . :P

Visa säger de. När det snöade skit mycket så tog jag in dom . för att det var jätte mycket snö i deras bura. och så då tog jag in dom. Då kan du inte bli blinda? .. Sen har jag en till fråga. Vad kan man ge kaniner för något? . jag vet ungefär såna här : Gräs morot sallad vatten pelets. vad kan men mer ge dom? . :P

:crazy: :confused: De borde inte precis bli blinda men de kan Dö:cool: Om dom är vana att avra ute när det är -10 och sen komma in där det är +20 . Då är det väl bättre att se till så att det inte snöar in?

JAg brukar ge mina broccoli,rädisor,palsternackor m.m. Har gett dom grön paprika men det totaldissar dom :p

Det är inte bra att ta in utekaniner mitt i vintern (eller tvärtom). De är känsliga för plötsliga temperaturskillnader.

Här kan du läsa om skötelråd för kanin.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Men jag satt in dom i garaget . där är det lika kallt ungefär men det fanns iget snö däär. Om man ska rensa en kanins mage, hur gör man då? eller vad ger man?.. och hur länge går en kanin med barn ? . och hur många kan det bli?

Okej då är de lugnt,. Det står om du kollar på länken som Axelle la in :p

:crazy: :confused: De borde inte precis bli blinda men de kan Dö:cool: Om dom är vana att avra ute när det är -10 och sen komma in där det är +20 . Då är det väl bättre att se till så att det inte snöar in?

Visst är det inte bra att ta in en kanin som varit ute i kyla, men att den skulle dö vet jag inte. Min dog inte. Och flera andra har heller inte dött.

Ibland har man inget val än att plocka in dem.

Visst är det inte bra att ta in en kanin som varit ute i kyla, men att den skulle dö vet jag inte. Min dog inte. Och flera andra har heller inte dött.

Det beror ju på vilka temperaturskillnader det handlar om. Men kaninen kan dö. Har man en bra utebur som skyddar från nederbörd och blåst så bör man heller inte behöva ta in den..

Hej!
Jag har haft kaniner i snart 15 år och aldrig hört detta. Då måste mina ha varit och vara tåliga djur. Anledningen till att jag tagit in mina har inte varit dåliga burar utan andra omständigheter.

Men då har jag lärt mig nått nytt!

Jag har inte upplevt det själv. Har innekaniner som flyttas ut framåt sommaren, så de upplever inte sådana temperaturskillnader.

Har dock hört detta från flera olika håll (bl.a. uppfödare och veterinärer).

TS tog ju in sina pga av vädret (vilket inte visade sig vara någon fara, då de inte flyttades från en massa minusgrader till en massa plus). Det var väl därför jag formulerade det så. Men visst finns det andra anledningar till att man skulle vilja ta in sina kaniner

Nää alla behöver ju inte dö men risken finns ju:p Min kompiskompis kanin gjorde det:p

Varför tar man inte reda på hur man sköter kaniner innan man skaffar kanin?! För mig helt oförståeligt! :crazy:

Joo, man kan ju tycka det.. Visst samlar man på sig en del kunskaper under resans gång, men det grundläggande bör man ju kolla upp i förväg. :smirk:

Jag ger min kanin lite allt möjligt: tomat, banan, ananas, äpple, kaningodis, knäckebröd, vitkål, clementin (eller vad dom där apelsin aktiga sakerna heter), mm, ungefär alla grönsaker o frukter förutom morot xD (det gillar hon inte).
Hon äter alltså det mesta och mår bra (fyllde 6 år igår).

Kaniner blir inte blinda av att flytta in (har jag aldrig hört iaf). Jag har min kanin inomhus på natten på somrarna, och henne är det ju inge fel på ^^:rofl:

alltså allvarligt TS du är precis en sån person jag aldrig skulle sälja minsta lilla hamster till. Att inte ta reda på vad kaniner äter innan man skaffar dem var det dummaste jag har hört. Jag skiter i om du blir ledsen nu för man ska absolut inte skaffa djur om man inte vet hur man ska sköta dem! Visste du ens att kaniner kan leva i över tio år? Fast egentligen ska jag inte skälla på dig utan på den som sålt djur till dig utan att du vet ett skit...
Som en liten fingervisning kan jag berätta att kaninens basfoder är hö och rent vatten som de i princip ska ha fri tillgång på. Dessutom ska du ge kaninpellets eller liknande, se till att kraftfodret är anpassat för kanin! när du har gett detta kan du sen börja tänka på tillskottsfoder som gräs, morötter mm. Skaffa en bok eller nåt så du lär dig att sköta de levande varelser som hamnat i din vård!

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama