Mina drömmar vs hästens bästa

Zofiisis

Trådstartare
Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er.

Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att komma dit ska vi bli av med annat lån först och spara kontantinsats. Utan häst tar det oss 2 år att nå dit, men det är inte säkert att rätt gård dyker upp för det.

Dilemmat är att vi ska hyra hus på en hästgård sålänge. Jag kan ha häst där men då uppstallad. På vintern går hästarna ute mellan 08-20 och på sommaren dygnet runt. Fyra fodergivor per dygn. Det finns en mega ridbana, ridslingor i skog samt strand. Det är stora rymliga boxar. Modernt stall och bra klimat. Vad jag grämer mig över är att det inte finns vindskydd i hagarna, inga träd eller naturlig skugga på sommaren. Hagarna är väl tilltagna och hästarna kan röra sig fritt i alla gångarter. Men det är platt. Nu har jag hittat en häst som jag har fantastisk kemi med för ett bra pris. Köper jag häst så tar det istället 2,5-3 år att köpa gård.

En del av mig säger vänta till gård. Men jag är snart 40 och jag väntar, och väntar och väntar. Om bara... kan jag med gott samvete ställa hästen på ovan nämnda stall I 2-3 år? Eller ska jag släppa denna underbara individ och hoppas att en annan dyker upp i framtiden? Om det nu finns en framtid.. ja, jag är mer cynisk med åldern. Tar inte åren för given då människor omkring mig dör eller förolyckas. Stora beslut.

Det låter ändå som ett rätt bra upplägg med att hyra? Du lär ha mer tid då du inte behöver sköta ett helt stall själv. Utetiderna är bra.

Men de har alltså verkligen inget skydd för sol sommartid?
Finns ingen chans att få bygga ett vindskydd och stå för kostnaden själv? Om/när ni då flyttar till eget riva o ta ner det?

Jag hade njutit av chansen o hinna äga DEN hästen och slippa slitet de första åren. Njuta lite 😉♥️

En del av mig tänker i de banorna som du skriver. Bara få njuta utan allt annat som man gör på en egen gård. Så hinner vi också lära känna varandra ordentligt innan en ny individ ska in i bilden. Jag kan se honom från fönstret och hälsa på honom när jag vill. Det är ju det som är drömmigt med hela konceptet.

Jag vet inte om gårdsägarna skulle uppskatta bygge av vindskydd. Tänker att jag ska fråga iaf! Som du skriver så kan jag ju bara ta ner det och flytta med i framtiden. Men nej, där är verkligen inget och det är det stora minuset. Sen visst, sambon jobbar hemma så steker solen för mkt så kan han ta in hästen ett par h i sin box. Det förutsätter jag är ok för stallägaren.

Jag hade häst först, köpte gård sen. Det var skönt att känna varandra :)
Vi har också platta hagar (det är så det ser ut här, åkermark) och nästan noll med skugga, men ligghall som de kan gå in i.. och de står ju gärna inne sommartid, så förstår din känsla där. Innan har vi vänt på dygnet de värsta sommardagarna, inne på dagen ute på natten, kanske kan funka?

Är det hjärtehästen så köp 🙈 :love:

Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er.

Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att komma dit ska vi bli av med annat lån först och spara kontantinsats. Utan häst tar det oss 2 år att nå dit, men det är inte säkert att rätt gård dyker upp för det.

Dilemmat är att vi ska hyra hus på en hästgård sålänge. Jag kan ha häst där men då uppstallad. På vintern går hästarna ute mellan 08-20 och på sommaren dygnet runt. Fyra fodergivor per dygn. Det finns en mega ridbana, ridslingor i skog samt strand. Det är stora rymliga boxar. Modernt stall och bra klimat. Vad jag grämer mig över är att det inte finns vindskydd i hagarna, inga träd eller naturlig skugga på sommaren. Hagarna är väl tilltagna och hästarna kan röra sig fritt i alla gångarter. Men det är platt. Nu har jag hittat en häst som jag har fantastisk kemi med för ett bra pris. Köper jag häst så tar det istället 2,5-3 år att köpa gård.

En del av mig säger vänta till gård. Men jag är snart 40 och jag väntar, och väntar och väntar. Om bara... kan jag med gott samvete ställa hästen på ovan nämnda stall I 2-3 år? Eller ska jag släppa denna underbara individ och hoppas att en annan dyker upp i framtiden? Om det nu finns en framtid.. ja, jag är mer cynisk med åldern. Tar inte åren för given då människor omkring mig dör eller förolyckas. Stora beslut.
Jag tänker att sålänge hästarna kan tas in på sommaren när det behövs så är inte det någon fara att inte ha något skydd även om det är skönt för dom att ha. På sommaren tog jag ofta in min häst på dagtid och släppte ut honom på kvällen för att han skulle komma undan värmen och det har fungerat bra i alla stall jag stått i.

Det där låter annars som ett litet drömställe att ha hästen på. Jag hade väntat med gård och köpt hästen..om inte rätt gård redan dykt upp vill säga.

Jag hade häst först, köpte gård sen. Det var skönt att känna varandra :)
Vi har också platta hagar (det är så det ser ut här, åkermark) och nästan noll med skugga, men ligghall som de kan gå in i.. och de står ju gärna inne sommartid, så förstår din känsla där. Innan har vi vänt på dygnet de värsta sommardagarna, inne på dagen ute på natten, kanske kan funka?

Är det hjärtehästen så köp 🙈 :love:
Ja, det är hjärtehästen ❤️ Sådant "klick" som bara skett en gång tidigare i mitt liv, men den hästen fick jag ej köpa. Är väldigt petig sedan henne, men denna valacken har krupit in under skinnet 😍.

Bara mitt dåliga samvete över platta hagar och noll skydd. Jag är ju samtidigt så att en lösdrift ska vara riktigt bra med kuperad terräng och välplanerat för foder och vatten. En lösdrift är inte bra bara för att det är "fritt". Som det är nu så är det en del is och frusen lera och då står hästarna rätt stilla ändå. Att få komma in och torka upp emellan är kanske inte alltid av ondo heller när det väl är lervälling. På sommaren är det knappt några insekter eftersom det är öppen och nära havet= blåst. 2-3 år går rätt fort ändå, eller hur 😅.

Vi människor fastnar ju gärna i allt vi ska göra iframtiden, vi glömmer att leva i nuet. Men det är ju egentligen bara nu som vi lever, om det kanske hinner hända 100 andra saker som gör att framtiden inte blev som man tänkt.

Därför tycker jag du ska köpa hästen nu, glädje i nuet är mer värt än ev glädje i framtiden.

Jag har letat efter den där perfekta lösdriftsgården, inom budget, i typ 15 år nu 😅.

Köp hästen nu, så du får njuta medans du letar. Livet är fullt av kompromisser, så även hästlivet.

Det är så mycket man ska lära sig i början ändå, att börja med egen gård samtidigt kan bli lite väl mycket.

Köp hästen!
En av anledningarna jag kommer ha svårt att köpa ny häst är att hitta ok stall.
I 2 av de senaste stallen jag stått(ett mellan dyrt och en lyxanläggning) så har 90% av hästarna stått i platta hagar utan skydd. Så det är ju rätt vanligt ändå

Ja, det är hjärtehästen ❤️ Sådant "klick" som bara skett en gång tidigare i mitt liv, men den hästen fick jag ej köpa. Är väldigt petig sedan henne, men denna valacken har krupit in under skinnet 😍.

Bara mitt dåliga samvete över platta hagar och noll skydd. Jag är ju samtidigt så att en lösdrift ska vara riktigt bra med kuperad terräng och välplanerat för foder och vatten. En lösdrift är inte bra bara för att det är "fritt". Som det är nu så är det en del is och frusen lera och då står hästarna rätt stilla ändå. Att få komma in och torka upp emellan är kanske inte alltid av ondo heller när det väl är lervälling. På sommaren är det knappt några insekter eftersom det är öppen och nära havet= blåst. 2-3 år går rätt fort ändå, eller hur 😅.
Köp!

Hur många av oss kan ha hästar helt perfekt? Alltså jättestort, kuperat, varierat, perfekt underlag året om osv osv ? För begränsad budget..

Jag har letat efter den där perfekta lösdriftsgården, inom budget, i typ 15 år nu 😅.

Köp hästen nu, så du får njuta medans du letar. Livet är fullt av kompromisser, så även hästlivet.

Det är så mycket man ska lära sig i början ändå, att börja med egen gård samtidigt kan bli lite väl mycket.
Misstänker att det kan bli så för mig med 😅

Att ha häst är inget nytt. Jag har haft två förut, inackorderade på olika sätt. Utöver det har jag varit turridningsguide på ett ställe under senaste åren som hade dendär perfekta lösdriften. Det blev en ögonöppnare.

Jag gav upp livet med egna hästar pga så många konstiga regler som går emot hästarnas välfärd. Kort utevistelse, inga hagkompisar mm. Bestämde mig för att inte ha häst igen förän jag hade egen gård. Nu, 7 år senare har jag fortfarande inte gården då vi köpte villa pga för lite gårdar 2020....köpte högkonjunktur och sålde låg= restlån. Här är vi nu flera erfarenheter rikare och saknaden efter ett liv efter jobb är stor.. inga barn, inga andra intressen, turridningen lade ner... och så dök denna individ upp, huset på gården, cykelavstånd till jobb... ja... okej, det är inte billigt men sätter heller inte käppar i hjulet helt för framtiden. Vi sätter oss oavsett inte i lägenhet.

Detta med att leva i nuet har blivit bortprioriterat senaste tre åren och det tär.

Köp!

Hur många av oss kan ha hästar helt perfekt? Alltså jättestort, kuperat, varierat, perfekt underlag året om osv osv ? För begränsad budget..
Nej, jag vet. Det är en dröm. Men det finns. Inom rimlig budget men det kräver att vi flyttar. Oavsett om det är perfekt eller ej så kan jag åtminstone styra saker som vindskydd, foderautomater, termobar mm. På det när och hur jag vill hålla hästarna. Sen är man ju låst på ett annat sätt. Vi är lite inne på att denna medelväg kan vara en slags utvärdering.

Tipset ovan var ju dock hur häftig som helst! Det gav mig nya perspektiv, men egen gård ska till! Tar den med mig ❤️💫

Nej, jag vet. Det är en dröm. Men det finns. Inom rimlig budget men det kräver att vi flyttar. Oavsett om det är perfekt eller ej så kan jag åtminstone styra saker som vindskydd, foderautomater, termobar mm. På det när och hur jag vill hålla hästarna. Sen är man ju låst på ett annat sätt. Vi är lite inne på att denna medelväg kan vara en slags utvärdering.

Tipset ovan var ju dock hur häftig som helst! Det gav mig nya perspektiv, men egen gård ska till! Tar den med mig ❤️💫
Visst är det så, och det är så skönt att kunna bestämma själv. Men köp hästen ändå ;)

Ja man kan göra även "tråkiga" ställen roliga 🤩

Misstänker att det kan bli så för mig med 😅

Att ha häst är inget nytt. Jag har haft två förut, inackorderade på olika sätt. Utöver det har jag varit turridningsguide på ett ställe under senaste åren som hade dendär perfekta lösdriften. Det blev en ögonöppnare.

Jag gav upp livet med egna hästar pga så många konstiga regler som går emot hästarnas välfärd. Kort utevistelse, inga hagkompisar mm. Bestämde mig för att inte ha häst igen förän jag hade egen gård. Nu, 7 år senare har jag fortfarande inte gården då vi köpte villa pga för lite gårdar 2020....köpte högkonjunktur och sålde låg= restlån. Här är vi nu flera erfarenheter rikare och saknaden efter ett liv efter jobb är stor.. inga barn, inga andra intressen, turridningen lade ner... och så dök denna individ upp, huset på gården, cykelavstånd till jobb... ja... okej, det är inte billigt men sätter heller inte käppar i hjulet helt för framtiden. Vi sätter oss oavsett inte i lägenhet.

Detta med att leva i nuet har blivit bortprioriterat senaste tre åren och det tär.

Börja med att köpa hästen och hyra, så får du ju en mycket rikare vardag direkt :). 08-20 är ju ändå ok, och bor du på gården kan du ju släppa ut tidigare om ägaren är ok med det (och det är dom säkert, vem vill inte ha sovmorgon liksom).

Angående vindskydd så kan du ju täcka din vintertid om han vill ha det, och ha han på sommarbete någon annanstans där det är kuperat, finns skog osv. Det är ganska vanligt att man har hästen på bete någon annanstans under sommaren. Skönt för gårdsägaren också, då kan dom göra reparationer, underhålla underlag med mera.

Jag går väl mot strömmen då och säger vänta in 😅 Men det är ju för att det finns inget som får mig att må så dåligt som när hästens vardag inte fungerar. Då fungerar inte jag heller 🙈 Så hade jag känt att det stört mig så hade jag hellre väntat. Jag vet faktiskt inte om jag kommer skaffa en till häst när min inte finns mer, just för att det är en så stor del för mig.

Säger också att du ska köpa hästen. Många letar länge efter drömhästen, när man hittar den ska man slå till, annars kan man gräma sig länge. Köpte själv en häst som det klickade oerhört med och vi fick 15 år tillsammans. La om hela mitt tilltänkta liv för henne, och hon var verkligen värd det.

Tusen tack för era åsikter i frågan. Jag har landat i att köpa hästen och låta det gå lite längre tid till att spara till egen gård. På så sätt kan jag kanske hitta något bättre än om jag stressköper bara för att kunna komma till hästlivet fort. Det får bli den berömda medelvägen 😅.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 695
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 727
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 835
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka