Min whippet kan ha ätit en halv rå lök...

Ishtar

Trådstartare
Han gnällde så jag gick ut, förstod att han mådde illa av nåt. I trapphuset skakade han och ville inte gå ned för trappan så jag bar ned honom. Ute ganska pigg, bajsade löst en gång och kräktes sedan. Sen 3-4 bajsförsök när det bara kom typ vatten.

Nu väl inne är han mycket lugnare, ska hålla koll på honom.
½ rå lök låter mycket för en 17-kilos hund. :crazy: Han läst mig till att det kan ge leverskador och blodförgiftning/brist mm. Såg dock ingen lök i spyan, ska springa ut igen och gräva runt ordentligt med en bättre pinne.

Nån som har hund som käkat mycket rå lök, vad hände?

PS. Är alltså inte säker, men vi försökte komma på vad han fått i sig. Vi har båda för oss att en halv skalad lök låg på diskbänken efter matlagningen men är inte helt hundra. Rå lök är ju inget han brukar vilja ha alls... så lite konstigt är det allt.

Sv: Min whippet kan ha ätit en halv rå lök...

Rå lök, eller lök över huvud taget är inte alls bra. De kan drabbas av hemolytisk anemi och kan bli mycket dåliga. Jag har inte direkt koll på hur mycket som ska vara akut farligt, men en halv lök ligger nog på gränsen eftersom en whippet inte väger så mycket. Jag skulle nog ringa till Bagis och rådgöra med jouren om jag var du.

Jag vet en dalmantiner som höll på att stryka med efter en gullök som den själv hade dragit upp ur trädgårdslandet.

Jag hittade följande på en sida (Hvarsta djurklinik):

Kritisk mängd: 15 g rå lök eller mer/kg. Detta motsvarar för en hund på 10 kg ca 2 mindre lökar eller 14 g lökpulver. Var observant med torkad lök, hunden kommer lättare upp i en toxisk dos. Kritisk dos vid förtäring av vitlök: 3 g rå rensad lök/kg.

få hunden att spy mer då! har för mig att man kan lägga salt på tungan eller nåt för att de ska spy, tydligen rätt rejält... ring jourvetten och fråga om du ska komma in...

men om han bajsar vatten så måste det ha varit länge sen han fick i sig löken, = ingen ide att spy, eller så har han fått i sig nåt annat långt innan lööken

Ok, verkar ju inte vara jättehemskt då med en halv till honom. Sambon säger nu att den var lite mindre än halv också.

Ringde precis Bagarmossen men inget svar just nu på akutnumret (konstigt akutnummer måste jag säga). Han visar inga symptom alls nu, är inte vit i tandköttet, inget gnäll, ligger ned men dricker ganska ofta.

Usch, tur vi har nära till Bagis om han blir akut dålig. Det jag tänkte fråga dem är vad man ska leta efter för tecken. Får han akut blodbrist kan jag tänka mig att han skulle bli vit i tandköttet och väldigt slö, men det är ju mina vilda chansningar. Nu ska jag gå ut och peta i spyan.

En gång åt han stora mängder möglig mat när matte rensade kylskåpet men tog en paus med allt framme.... Då gav jag senap som jag läst mig till på Buke skulle framkalla kväljning. Hunden tyckte senap var nam-nam och åt väl 1-2 dl till sist men inte en tillstymmelse till kräkning....eh. Salt låter farligt! Man kan väl dö av salt? Känns farligt att experimentera med på egen hand.

Japp, blev kopplad till akutväxeln. Efter ett tag kom det till svar att de var upptagna med patienter och man blev ombedd att försöka igen om en stund.

Men nu lugnande besked, sambon har hittat löken!
Han hade slängt den i en liten påse och sen glömt det! Skönt!

Hunden har nog snott nåt annat ofarligt, typ torrfoder och fått i sig lite för mycket av det. Då får man väl magknip. Hittade lite uppspydda kulor av den andra hundens mat i köket nu.

Vad skönt! :)

Sådant där kan annars få en att sätta hjärtat i halsen.

hunden ska ju inte svälja, den ska ju spy... och det här lärde jag mig när jag pluggade djursjukvård... så det är inget som jag bara har hört...

Så den ska hinna spy innan den råkar svälja saltet? Låter lite trixigt...lyckas det varje gång?

du ska ju lägga det på tungan, det finns ingen hund som sväljer det frivilligt, ska tydligen vara en del...

så vitt jag har hört så lyckas det varje gång (så vida man inte tar för lite) men jag har bara teoretiska kunskaper om det så jag kan ínte uttala mig helt säkert... men om det är risk för hundens iv så är det ju värt att testa om det är akut, är det inte det å kan man lika gärna åka till vet så ger den en "kräkpasta" kommer inte ihåg det korrekta namnet just nu

Skönt att höra att det gick bra till slut. Jag fick hicka när jag började läsa tråden :crazy:

Hicka? Oj, ja man blir helt stressad när sånt händer.
Man kan ju inte fråga en hund hur den mår, det är helt på ägarens ansvar att avgöra hur allvarligt är, om man måste in akut. Det är fruktansvärt obehagligt! Nu kräktes han en stor hög av brorsans torrfoder, han har tjuvat mat alltså. Fick vanlig hederlig magknip av att stressäta torrt foder. Vi har tejp på luckan till skåpet där maten är, men våran 5-åring kan ju ha varit där och pillat.

Men lite extra mat är ingen nyhet för mattes lilla mattjuv. ;)

varför undervisar de då om denna metod på djursjukvården?

Skönt att allt gick bra och att vovven inte fick i sig löken! :banana:

Min tyson knyckte en stor fin lök från bänken när han var bara 15 veckor gammal.. Men det gick bra som tur var. Men usch vilken pärs det var och snacka om att jag blev rädd. Han har alltid älskat att tugga och smaka på allt, till mattes stora förtret.. Varit många gånger jag har fått ringt och besökt vet. Fick nästan V.I.P-kort hos vet.när han var valp och unghund.
En jäkla ligist var han. :rofl:

Skönt att den tiden är över säger jag bara. Nu är han gammal och vis och jag med för den delen. :D

ja men det ska ju inte in i hunden! tungan och sen ut.

ja men det ska ju inte in i hunden! tungan och sen ut.

Principen med ska förstår jag, men är det nåt för en lekman att pyssla med? Det finns ju alltså risk för att hunden dör om man gör nåt fel. T.ex. missuppfattar och tror att man ska få hunden att svälja saltet för att sedan kräkas upp det. Av tråden jag läste då på buke framkom det ingenstans att man ska förvänta sig en spya omedelbart, jag trodde hunden skulle välja och sedan direkt spy.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka