Min vovve blir en det.

F

Falskhet_

Vår hane ska kastreras på torsdag. Vår förra hund opererades och efter det blev hon aldrig bättre och tillslut fick vi avliva henne. Är lite skräck har inte bra efarenheter av operationer. Det kanske inte är någon stor operation men ändå :(

Sv: Min vovve blir en det.

Prata mycket med veterinär om det, han brukar kunna lugna ner en genom att förklara hur allt kommer gå till, hur du ska sköta det, hur små/stora riskerna är att det ska gå snett, osv osv osv.

Jag har en veterinär som jag litar på till 100 %, och jag är inte ett dugg orolig när han håller på med mina djur. Det är ju väldigt viktigt att man har en veterinär man kan prata med och som verkligen gör sitt yttersta för sin älskling.

Jag tror allt kommer gå fint med din hund, lycka till! Berätta gärna sen efteråt hur allt gick, om det blev någon förändring av hunden osv. :)

nu har jag två "det " här hemma :D. jag fick hem tiken i fredags och hon är redan jättepigg och tycker att det är besvärligt att bara gå korta koppelpromenader. för ett par år sedan blev hon av med lite juverdelar och den läkningen tog lite längre tid, såret blev lite inflammerat och det blev några extra dagar på antibiotika, men hunden var pigg hela tiden.

hanen var frisk när han blev av med kottarna, så där gick det fort med läkningen.

vad hände med din tik för att hon inte blev bättre? Tillstötte det komplikationer efter op eller nåt annat? Blir nojig,jag tog bort livmodern(livmoderinflammation) på min vovve för nån månad sen:eek:

Hade en hane för flera år sen,blandras,honom kastrerade vi för att inte dom skulle para sig,bara fördelar med den kastreringen!

En liten fråga bara:

Hur vet man när man behöver kastrera hanen rep tiken?
Finns det några tecken?

Min tik gick på psprutor och sen fick hon såna knölar på sina duttar. Valde att kastrera henne men sedan kom det fram att hon hade fått diabetes och fick avlivas ca 3 veckor efter operationen.

Min hane har förstorad prostata. Har gått på hormon sprutor ganska länge. Nu tyckte vetrinären att kastrera honom skulle underlätta allt för honom. han kissar inne när han är som värst. tycker synd om honom det är inte hans fel. Så nu ska han kastreras på torsdag. Han har även blivit väldigt dominant och är ibland rent elak. (på ett manligt sätt) biter när man säger till honom på skarpen om man möter andra hundar. m.m. hoppas detta kan lugna ner honom.

Han är eller var avels hund och fick många fina kullar. som tur är har vi köpt hans son från hans sista kull. Så man har ändå något efter allt.

En liten fråga bara:

Hur vet man när man behöver kastrera hanen rep tiken?
Finns det några tecken?

hur menar du? tiken kastrerades pga livmoderinflammation. det märkte jag när hon inte åt, drack massor, hon såg dräktig ut och hade rosa flytningar. hanen kastrerades av bekvämlighetsskäl, dvs jag åkte bara in en dag när det passade mig.

Jag menar om man inte vill kastrera, men måste pga något skäl.
Det var de skälen jag ville veta. :p

de skälen är dels om hanen är krypt, dvs har en eller båda testiklarna kvar i buken. det ökar risken för cancer, så dem brukar man kastrera. eller om hanen är översexuell och har problem med det. eller har övriga skador och sjukdomar på testiklarna.

Min tik gick på psprutor och sen fick hon såna knölar på sina duttar. Valde att kastrera henne men sedan kom det fram att hon hade fått diabetes och fick avlivas ca 3 veckor efter operationen.
allt.

Är det denna hund du menar som inte blev bra efter operation?
P-sprutor ökar risken för diabetes så det är ju snarare det som är den dåliga erfarenheten och inte operationen. Om de får diabets så kastrerar man dem alltid om de ska behandlas med insulin.

Är det denna hund du menar som inte blev bra efter operation?
P-sprutor ökar risken för diabetes så det är ju snarare det som är den dåliga erfarenheten och inte operationen. Om de får diabets så kastrerar man dem alltid om de ska behandlas med insulin.

Ja. Hon hade förmodligen diabetes före operationen. Men det var också att vi visste inte innan att hon hade diabetes. Men det känns ändå jätte tråkigt att hanen ska opereras nu eftersom det gick som det gick efter hennes operation. Därför vill vi kastrera hanen för att inte genomgå samma sak som vi gjorde med tiken . att han får diabetes m.m.

Nu har vovven opererats. Går runt och vacklar där nere. Stackars pojken han ser så ledsen ut :( Hoppas han mår bättre snart :) Men allt gick bra :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka