Min valp skäller och morrar när hon inte får vara i soffan när vi äter

falguni

Trådstartare
Hej!
Har en tik på 13 snart 14 veckor. Hon är jätte snäll, och som alla valpar är hon sprallig lekfull glad och nyfiken.
Men när vi äter framför tvn så har vi bestämt att hon inte ska få vara med i soffan, eftersom hon gärna klättrar på oss och vill vara med och smaka på våran mat.
Så vi har sagt att hon ska få ligga i sin hundsäng som är på golvet i samma rum.
Men när vi säger att hon ska va där så blir hon jätte sur och börjar skälla och morra åt oss för att hon inte får vara med i soffan. Försöker på alla sätt och vis att hoppa upp i soffan och skäller och morrar samtidigt. Vi säger åt henne att gå ner och tar ner henne från soffan och lägger henne i sängen, sitter med henne där tills hon har lugnat sig, men så fort man går tillbaka till soffan igen så börjar hon igen.
Har försökt att ignorera henne när hon skäller och morrar, men det funkar inte. Ibland så blir hon så arg? så hon hugger i luften mot oss. Antar att hon blir frustrerad eftersom hon inte får som hon vill.
Men undrar vad man ska göra, för vi ska ju inte behöva flytta på oss, känns som att hon vinner då?
Tacksam för tips och svar :)

Senast ändrad:
Sv: Min valp skäller och morrar när hon inte får vara i soffan när vi äter

Tålamod är människans bästa vän :) Fortsätt på samma spår, lyft bestämt ner henne om hon klättrar på soffan och säg "Gå ner!". Försök att ignorera att hon låter och fokusera istället på det hon gör.

Håller med tidigare talare! Tålamod, tålamod och åter tålamod! :)
Ner med henne, även om ni får göra det i 1,5 h:s tid. Skitjobbigt. Men ge er inte! Absolut ska ni inte maka på er och som du säger, gör ni det så vinner hon.

En annan sak, försök att aldrig rygga tillbaka eller dra tillbaka händerna om hon försöker bitas. Risken finns att hon lär sig att om jag försöker hugga, så ryggar människorna tillbaka och jag slipper bli nedtagen. Hunden får aldrig vinna på att göra utfall.

Ja det är väl som ni säger tålamod är det ända rätta :) Ibland blir man ju bara så frustrerad när man inte får äta ifred :P utan måste springa upp och ner hela tiden, men de kommer väl en dag när det blir så också :)

Ja vi försöker att aldrig rycka undan händerna när hon försöker bita oss, och när hon gjort det ibland (vid lek och så också) så har vi skrikigt aj högt, slutar hon inte då så har vi gått till ett annat rum. Men antar att det går över sen när hon tappat sina tänder. :)

Sätt kompostgaller runt hundsängen och placera jycken där. Klart:)

Har provat, men fungerade ej. Hon blev helt tokig och lyckades nästan hoppa över och fastna så hela grejen välte.

Barnhage från IKEA,där förvaras spalliga valpar och bra lugna och tysta valpar lyft ut därifrån.

Valpens hjärna är annu inte utvecklad i det här med "trial and error", så de tänker inte "det här funkar inte, bäst att byta strategi" utan de bara fortsätter och fortsätter i samma språr.
Men det går över!:D

Att stänga in en frustrerad valp gör inte saken bättre. Det blir den inte mindre frustrerad av. Den blir inte heller mindre frustrerad av att man puttar ner den hela tiden, den blir mer upphetsad istället när den måste hålla på att kämpa för att få behålla sin position i soffan. Bättre då att en person ägnar sig åt att få valpen att stanna i hundsängen när övriga äter med hjälp av positiv passivitetsträning. Glöm inte berömma när valpen gör rätt. Använd gärna klicker och hundgodisbitar. Ge klick och godis väldigt snabbt/ofta i början och sedan mer och mer sällan (ge t ex valpens kvällsmål 1 o 1 kula i hundsängen om det är kvällsmat ni äter i soffan). En annan sak man också kan testa är att ge valpen en tuggis när ni börjar äta. Då har den något att göra och behöver inte hävda sig vid matbordet.

Barnhage från IKEA,där förvaras spalliga valpar och bra lugna och tysta valpar lyft ut därifrån.

Valpens hjärna är annu inte utvecklad i det här med "trial and error", så de tänker inte "det här funkar inte, bäst att byta strategi" utan de bara fortsätter och fortsätter i samma språr.
Men det går över!:D

Bra tips!:laugh:

Jag hade varit lite tidigare. Så att valpen inte hinner hoppa upp så att ni sen får lyfta ned. Jag hade blockat valpen innan den hoppar upp.

Inte sagt ett ord, utan bara blockerat valpen, och när den slutar med att försöka hoppa upp ge den godis eller liknande som belöning, godisen hade jag lagt på golvet. :)

Men så kan ju vara lite farligt att säga. Om en hund har ett starkt resursförsvar kan det många gånger vara både bättre att backa undan om hunden morrar (inte minst för att man inte ska bli biten!). Det är knappast för att den vill "vinna" som den vill bli lämnad ifred...

I övrigt håller jag med om kompostgaller och så kan ni ju ge valpis ett ben eller en leksak att sysselsätta sig med när ni äter.

Jag antog ej att valpen morrade aggressivt utan i frustration. Lillstaffen som jag är dagmatte åt låter en massa då han blir frustrerad. Att sitta passiv, lugn och bara blockera hans försök att ta saker eller bita i saker han ej får, och sen ge han godis eller ben vid sida av fungerar bra på honom. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka