Min vallack har fått en pungkula!!

Sv: Min vallack har fått en pungkula!!

Jaha vad bra =) Ja det bästa är ju att få fram sanningen bara få ett konstaterande så man slipper gå och undra och gruva sig.
Jag vill önska alla på bukefalos en riktigt skön midsommar i alla fall. Massa med kramar från mig och Allan =)

dsc_0022_95281289.jpg

*KL* Men är det verkligen enbart uppfödarens fel ?? Om vetrinären skrivit att denne kasterat hästen och då endast tagit bort en kula (om det nu är så )?

Vet när min åring hade svårt med ena kulan att den inte kom ner tillräckligt så sa vet att hon börjar med den svåra för går det inte tas bort den skall båda kulorna sitta kvar så man vet att den inte är kastrerad ...

Jag skull nog faktiskt även ta ett samtal med vetten som gjort kasteringen .

Mia

*KL* Men är det verkligen enbart uppfödarens fel ?? Om vetrinären skrivit att denne kasterat hästen och då endast tagit bort en kula (om det nu är så )?

Vet när min åring hade svårt med ena kulan att den inte kom ner tillräckligt så sa vet att hon börjar med den svåra för går det inte tas bort den skall båda kulorna sitta kvar så man vet att den inte är kastrerad ...

Jag skull nog faktiskt även ta ett samtal med vetten som gjort kasteringen .

Mia

Det tycker inte jag, men jag kan tycka att det är uppfödarens ansvar som "övervakade" händelsen, så börja däriaf och be uppf. ta det med vet. eftersom jag tolkat det som att det hände hos uppf. så troligtvis med uppf. vet. Men det kanske bara är min tolkning:o

Nej men det är helt rätt. Det hela skedde under uppfödarens överblick. Han kastrerades i stallet och då behövs det dessutom någon som stöttar upp hästen så den står kvar på alla fyra. Självklart tycker jag att veterinären är den skyldiga i det här läget. Hur svårt är det att säga att man inte kom åt båda? Inget att göra åt det är som det är. Anledningen till att jag lät det göras innan jag fått hem honom är att det kan vara ruggigt svårt att hitta stall plats åt en hingst i Stockholms trakten. I vårt första stall som vi stod i gick stona och valackerna tillsammans. Det är strongt av sto ägarna som det är tycker jag. Om jag hade kommit dit med en hingst vet jag inte hur det hade gått. :confused: Men jag lovar att uppdatera er så fort jag vet ngt mer :bow:

Jag lånar tråden lite då jag har haft samma problem med min och hoppas att jag kan få lite råd.

Valack, kasterad som 2åring, inte hingstig, upptäckte för flera månader sedan en "kula" precis mellan där kulorna skulle ha suttit, två olika veterinärer togs ut, den ena var den som kastrerat, båda tar blodprov varav ett visar att han är hingst och ett visar att han är valack. Allt läggs på is eftersom veterinärerna säger att då är han valack och det är ingenting att bry sig om, troligtvis är det ärrvävnad sen kastraktionen. Nu har "kulan" blivit större och jag vet inte vad jag ska tro. Om man tar ut ännu en veterinär för att öppna upp och kolla vad det är, är det klinik som gäller då eller går det att göra på plats? Eller går det att göra någon form av röntgen?

borde gå att ultraljuda tycker jag

OT:
Var har "P" i ditt användarnamn tagit vägen?
Känns som att jag har misat något.

T:
Det borde i alla fall undersökas.
Det kan ju komma ut saker där som inte skall ut där så att säga.

som veterinär borde man ju veta om man tagit bort 2 testiklar, pinsamt slarv annars. Ring honom och mejla din bild vetja. Han måste ju undersöka saken tycker man...

Det händer att en bit elr hela testiklern åker upp i buken vid eller innan kastrering. Iblan rammlra dom ner, de kan ta en vecka till flera år, vissa ramlar faktist aldrig ner. Ta kontakt men en vetrinär så får du ett säkert svar:)

som veterinär borde man ju veta om man tagit bort 2 testiklar, pinsamt slarv annars. Ring honom och mejla din bild vetja. Han måste ju undersöka saken tycker man...

Så tycker jag också? Det borde man väl som vet. ha reda på?

Ja och det var ju jag som stod för kostnaden för kastreringen och omkostnaderna då det behövdes antibiotika efteråt. Så känns det så trist att behöva höra av sig om en sådan sak. Men om vet konstaterar att det är en pungkula ska jag absolut ringa. Jag minns som i går när hon sa att de hade fått ut båda. Det hade ju inte i mina ögon/öron vart konstigt heller om hon sagt att de bara fått ut en. Då hade jag varit förberedd på det och vetat vad som komma skulle. Tänk om jag släppt honom på bete med andra unghästar och han hade betäckt ngt sto? Det hade blivit omkostnader kan jag säga!!!

Är det inte så att en klapphingst inte kan få avkommor så länge kulan är uppe? (dvs inte nertrillad).
I övrigt tycker jag att vet skött det illa om den inte informerat dig om att det vart en klapphingstkastrering.

Fö, när du var och tittade på honom, hade båda kulorna trillat ner då?

Hejsan :)
Vissa hingstar kan ibland ha ''tre testiklar''.
När jag gick i skolan hade vi vetrinär kurser,och då berättade våran vetrinär att han hade vart och kastrerat en bruksnordis, men han fortsatte och vara ''hingstig'' länge och då visade det sig att han hade en tredje pungkula :) :D

Liknande trådar

N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 981
Senast: NataliTM
·
N
Hästvård Detta blir både en fråga och förhoppningsvis en diskussion också. Jag var igår och besiktigade min tilltänkta nya häst. Vallack, 4...
Svar
16
· Visningar
1 493
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka