Min vackra ancistrus hanne

S

Skumbananen

Det här är Malte! En riktigt stor och fin mal! Köpte honom igår:love:

th_IMG_2981.jpg

th_IMG_2980.jpg

Sv: Min vackra ancistrus hanne

Vad fina färger han har! Lite lik min Åke faktiskt:love:
18467159.jpg

Åke kan simma upp och ner också!
18467160.jpg

Och en bild på den finaste ancistrushanen jag har (har 3 och en segelfenspleco)
18467162.jpg

Han var jättefin! Växer han mer? Vad är det han ligger på på översta bilden?
Använder han sanden för att gräva?

På första bilden hänger han på min bakgrund, som är gjord av frigolit. Förra ägaren till akvariet är skapare av det.

Mina ancistrusar grävde rätt bra när jag körde med blästersand, det var alrdig likadant från dag till dag i karet då.... Nu har jag engelsk sjösten i karen där de bor, och den orkar de inte flytta på på samma sätt, så nu får iallafall växterna stå kvar:D

Åke växer fortfarande, han har blivit större sedan den bilden är tagen. Hanen på sista bilden är nog inte så mycket större, han har väl växt nån cm sedan i somras....

Så du menar att Malte kommer att bli stor:idea: Större akvarium på väg, helt klart!!

Kan man köpa sån där frigolitvägg nånstans?

Ja, lite större bör han väl bli!

Väggen är gjord av vanlig frigolit, han limmade ihop några bitar så den blev ganska tjock, sedan skar han ut formen som han ville ha den. man kan, om man vill behandla den med någon slags lack som inte är farlig för fiskarna men den här är helt obehandlad så alger och sånt fastnar på den till glädje för malarna!

Fast jag ska plocka bort den, är lite fundersam hur det ska se ut sen, men det blir när mina paletter har ynglat klart och resten av fiskarna däri är borta. Malarna ska flytta till ett annat kar är det tänkt.

Såg en bamsestor mal igår... han måste ha varit en 13 cm lång, ja, du kan ju tänka dig bredden då! Och så långa "morrhår"! Jag hoppas att Malte inte blir så stor, för då kanske jag blir rädd för honom:D

Hm, men det såg snyggt ut med frigoliten. Såg ut som berg/korall.

:crazy: Men då måste de väl ha stora akvarium? Vi ska väl satsa på ett 160 liter, då kan han väl inte bli så stor? Iså fall tycker jag synd om honom:D

Det är inte så att de växer efter storleken på akvariet alltså? Hrm, det trodde jag..... Pinsamt.

Då ska jag definitivt fundera på större kar så smångom, de jag har har fortfarande gott om plats i 300literskaret, men de lär ju bli större då.... Får hem en hel laddning med bebisar med, de ska få bo i 54litersbaljan tills de är stora nog att bo i de stora karen. nu är de bara 2 cm stora.

Nej. Tvärtom blir många akvariefiskar STÖRRE i akvarium än i naturen, för att vi förser dem med en trygg och födorik miljö.

Däremot är det såklart fullt möjligt att missgynna ett djur, tex genom väldigt konstig storlek på akvarium, sketet vatten, fel foder osv, och därmed få ett djur som inte har optimal tillväxt. Däremot skulle jag inte vilja kalla det att anpassa sig efter akvariet.

Det förklara en sak jag såg då..... en mal i gigantisk storlek som bodde i ett kar på ca 50-60 liter. Han låg med nosen i en a änden på karet, och stjärten vikt mot andra änden..... Och de undrade varför han levde rövare ibland:smirk:

Som sagt, jag ska ha större kar så småningom, jag har alltid förut sagt att jag ska sälja de stora när de blir för stora, men nu är jag sugen på att behålla iallafall den fina ancistrushanen jag har (den på bilden). Eventuellt måste jag nog göra mig av med segelfensplecon, han kommer, om jag förstått rätt, kunna bli jättestor, och behöver väl ett jättekar? Och det får jag nog inte ta hem för sambon.....

Läste på lite, ancistrusen jag har kan bli uppåt 13 cm enligt artbeskrivningen på zoopet, och då funkar ju mina två stora kar! 120 liter står det som rekommendation. Plecon däremot kan ju bli 50 cm!! Det handlar om 550literskar då..... det kan jag glömma....

Senast ändrad:

En gibbiceps blir ca 50 cm, och behöver såklart ett ganska stort kar. Det behöver inte vara flera meter dock, eftersom det inte direkt är en snabbsimmande fisk.

fin firre =)

detta är mitt ex mal. Rätt stor.. Vet dock inte vilken sort han var av/är..

18472610.jpg

har ingen aning.. exet vet inte heller.. han fick den för länge sen av någon bekant..
har tydligen inte kvar den längre

Åh jag älskar malar! Min gamla ancistrus hette också Malte :D

Jag har haft ett sydam. insiprerat akvarium för malar, men gav bort allt när jag flyttade och sålde mina akvarium *sucka* Jag skulle så gärna vilja starta upp ett igen. Men som jag skrivit om här tidigare så är det svårt när jag åker bort så pass länge på sommaren :( Jag törs inte lämna något eftersom att det blir så varmt här. Möjligtvis om jag ställde in det på toaletten ;) Men det är svårt om det är något större kar! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Djurägare i Västerbottens inland får vänta länge på hjälp från en veterinär om deras djur blir sjuka. Hanna Lundin i Norsjö har en ponny...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama