Min unghäst stannar vid uteritt!!??

J

JennyMedin

Har ett connemarasto(152cm), född -05. Har haft henne drygt 9 månader nu och hon var väldigt grön när jag köpte henne. Har, som alla med unghäst haft en del problem o tjafs, men även mycket bra saker med är klart. Främst i paddocken då hon verkligen inte vill vistas där förutom vid hoppning. Har ETT stort problem vid uteritter och det känns som jag provat ALLA medel nu!!
Det finns 2 håll att rida åt ifrån mitt stall. Det ena kommer jag ca 50 meter upp i allén, sen är det tvärnit. Får fram henne 1 meter i taget, men oftast backar hon 3 efter det. Åt det andra hållet kommer jag oftast ganska långt, men aldrig runt hela rundan utan att stanna.
Det här beteendet har hon varje uteritt, oavsett om jag rider ensam eller inte. I början gick hon med draghjälp av annan häst, men nu bryr hon sig inte om hon blir ensam längre. Jag smackar, driver, pratar lugnt, klappar, går på med spö. INGET hjälper!!!! Kommer jag fram i galopp eller trav blir det tvärnit. Idag stod vi 30 minuter mitt på en gård man passerar, det slutade med att de som bor där kom ut o drog förbi henne. Och inte ens men en människa i tyglarna framför var hon lättövertalad?
Hoppar jag av backar hon o slänger med huvet o reser sig så jag nästan tappar henne.
Jag har inte vänt en enda gång utan vinner över henne varje gång hon gör så. Har t.o.m. väntat ut henne en timme vissa gånger, utan att påverka.... Nu har jag inga mer knep och snart inget tålamod. Kan NÅGON hjälpa mey?
Mvh Jenny:o

Sv: Min unghäst stannar vid uteritt!!??

Jag hade en sån häst en gång (visserligen äldre). Vi kom bara utanför stallplanen sen tvärnitade han.
Nu var det ett par år sen så jag minns väl egentligen inte vad jag gjorde.. Men jag fick ordning på honom!

En viktig sak är motivation. Vad gör ni när ni är ute? Har hästen skoj på uteritterna?

Ett problem är att du har, medvetet eller omedvetet, börjat förvänta dig att hästen ska stanna och bråka. Många hästar känner av sånt och svarar på det. Man kan förändra mycket med en förändrad attityd!
Hur svarar hästen om du bestämmer dig för en punkt en bit bort, går dit och vänder? Med andra ord, en minikort ridtur?

Min tränare "lurade" mig och min nuvarande (mycket envisa) häst. Hästen vägrade gå in i hörnet på ridhuset, så tränaren satte oss på en volt runt honom. Volten skulle på inga sätt vara perfekt, huvudsaken var att vi svängde runt tränaren. När jag inte såg på flyttade tränaren sig ett par steg närmare hörnet. Till slut var vi så nära väggen att vi knappt kom förbi utan att krocka med tränaren! Hästen hade inga bekymmer alls med hörnet, för jag hade släppt alla tankar på att få in honom i hörnet! Det enda jag fokuserade på var att få honom att gå på en volt.
Med ett liknande tänk tror jag man kan få ordning på det mesta. Fokusera på något helt annat en stund och se vad som händer.
Och framförallt; motivera!

Tack för svaret :)
Vad jag vet har hon jätteroligt ute, iallafall vad hon visar för mig. Hon är alltid framåt och pigg med öronen framåt o sugen på att jobba.
(Det är när vi väl kommit ifrån statystadiet).
Hon gör gärna glädjesprång och har inga problem med någonting. Jag försöker verkligen motivera mig, att alltid tänka fram o bort o förbi punkten där hon stannar. Det kanske är rätt som du säger, att jag tror hon ska stanna? Men igår när hon stannade hade jag inte en tanke på det eftersom hon aldrig stannat där innan. Det känns som att hon gör det för att jag ska bli sur ibland? Fast i o för sig, så smart kanske hon inte är :)

När man har unghästar så gäller det att ha väldigt gott om tid. Det kvittar om det gäller ridning, lastning etc. för det viktiga är att man vinner varje gång. Din verkar ju extra envis och du har väntat över en timme på att den ska gå framåt, det är ju absolut inte kul men du måste bara fortsätta vara envisare än hästen. Min 5-åring gör likadant men han tar inte så lång tid att övertyga som din men jag ger mig heller aldrig. Unghästar kan verkligen pröva ditt tålamod ibland. Hoppas det blir bättre.

Led henne först samma runda. Se till att hon inte bara går bakom dig och tar stöd utan att hon även kliver på och går bredvid dig el. lite före.
Nästa dag tömkör du samma runda, ta med en medhjälpare som kan gå in och stötta men målet är annars att hon själv ska gå först och våga ta täten.

Sedan rider du med en annan häst som draghjälp (och ev. en medhjälpare som får gå på henne bakifrån om hon inte lyssnar), sedan med annan häst men din häst går först.
När det fungerar (och det ska vara samma runda hela tiden) provar du rida själv! När det fungerar börjar du om igen men med en annan runda.

Lycka till!

När hon backar är mitt tips att du fortsätter backa henne! Sen backar ni tills DU tycker ni backat nog = hon lär sig att hon inte kommer undan genom att backa. Borsett från det tycker jag att tömköra rundan är ett mycket bra tips. Du skriver även att hon inte vill vistas alls i paddocken om ni inte hoppar. Kanske dax att träna lite på frammåtbjudningen överlag?

Bra skrivet tycker jag:idea:

Ska prova att promenera henne rundan igen. Har varit runt den flera gånger, men hon brukar va väldigt snäll att promenera med så länge hon inte blir skrämd. Att backa henne har jag provat, men hon ställer oftast upp sig på bakbenen istället?
Ska ta hjälp av era råd och hoppas det hjälper, försöka få med mig någon ut som kan gå bredvid. Kan inte påstå att jag tycker hon har problem med framåtbjudningen ute, men i paddocken är det ett faktum OM den ens finns där. Vad kan man göra för att förbättra det utan att gå på o bara vara "elak"? Jag struntar hellre i paddocken och rider ut istället, vilket inte heller går så bra :) Jag tar mig alltid runt vart jag ska och så, men att vänta ut henne dag efter dag känns ju inte som en trevlig rutin...
Känns som jag beskriver henne som en riktig djävulsk liten sak, men så är det verkligen inte. Hon har mycket fina sidor med :) Behöver bara finslipa henne lite och då är det ju jättebra med tips och råd...:laugh:

När hon backar är mitt tips att du fortsätter backa henne! Sen backar ni tills DU tycker ni backat nog = hon lär sig att hon inte kommer undan genom att backa. Borsett från det tycker jag att tömköra rundan är ett mycket bra tips. Du skriver även att hon inte vill vistas alls i paddocken om ni inte hoppar. Kanske dax att träna lite på frammåtbjudningen överlag?

Jag ser ingen som helst anledning att straffbacka en häst!

Jag tror att du måste komma till den punkten att hon vågar gå framåt själv och att hon tar drivning bakifrån (såsom när du tömkör).

Jag som har en unghäst igen (2 år) blir nästan full i skratt då han glatt knatar bredvid mig men när jag går bakom och han ska gå först blir han genast mer osäker.

Förlorad framåtbjudning kan både bero på felridning eller att hästen faktiskt har ont någonstans. Hade jag en 5 åring som jag upplevde hade tappat framåtbjudningen så skulle jag (förutom vet.koll+ tandkoll+ utrustningskoll) lägga mig vinn om att rida ute så mkt som möjligt. Ge hästen mkt beröm och försöka hitta saker den tycker är roligt. Traska ute i skogen på stigar, galoppera i svaga uppförslut etc.
Var väldigt lätt i hjälpgivningen, beröm direkt hon gör rätt.
I paddocken skulle jag bara göra roliga saker ex.vis löshoppning.

Lycka till!

Jag är självklart jättenyfiken på vad det är för mor och far till en connemara :D

I övrigt hade jag kört på Sars linje, promendera och sedan tömkör. Och mycket beröm, försök vända det till att hon får beröm istället för att det blir bråk. Dock tror jag att när det gått såhär långt så kan du nog behöva ta en fajt eller två. Du kanske behöver hjälp? För när du väl säger åt henne att gå så SKA hon gå och det på direkten. Varje gång hon inte lyssnar och går fram utan drar ut på det så kommer du allt längre i från en ärlig framåtbjudning, tyvärr.

Att backa tycker jag är totalt fel! Det ser jag som en grov korrigering och absolut inget man gör med en unghäst som inte ens lärt sig grundlydnad.

Övrigt - är hästen frisk? Är sadeln kollad? Är munnen kollad? Hur regelbundet rider du? Har hästen vilat regelbundet? Växer den?

Jag tror att du måste komma till den punkten att hon vågar gå framåt själv och att hon tar drivning bakifrån (såsom när du tömkör).

Jag som har en unghäst igen (2 år) blir nästan full i skratt då han glatt knatar bredvid mig men när jag går bakom och han ska gå först blir han genast mer osäker.

Förlorad framåtbjudning kan både bero på felridning eller att hästen faktiskt har ont någonstans. Hade jag en 5 åring som jag upplevde hade tappat framåtbjudningen så skulle jag (förutom vet.koll+ tandkoll+ utrustningskoll) lägga mig vinn om att rida ute så mkt som möjligt. Ge hästen mkt beröm och försöka hitta saker den tycker är roligt. Traska ute i skogen på stigar, galoppera i svaga uppförslut etc.
Var väldigt lätt i hjälpgivningen, beröm direkt hon gör rätt.
I paddocken skulle jag bara göra roliga saker ex.vis löshoppning.

Lycka till!

Tack för svar :)
Jag rider för det mesta ut 4, 5 dagar i veckan och är på banan endast en dag.
Har friröntgat hela hästen, kollat tänder och utrustning...
Hon HAR roligt i skogen. Hon är som en raket framåt och galopperar på som sjutton. Även om jag kräver något av henne lyssnar hon och är lyhörd för va som sker. Men ändå måste hon stanna varje dag!! Igår var det 2 minuter ggr 3 tillfällen. Bättre, men det ska inte behövas alls tycker jag. Hon är en väldigt känslig häst för alla hjälper, men just i det läget när hon står still bryr hon sig inte om något.....

Jag är självklart jättenyfiken på vad det är för mor och far till en connemara :D

I övrigt hade jag kört på Sars linje, promendera och sedan tömkör. Och mycket beröm, försök vända det till att hon får beröm istället för att det blir bråk. Dock tror jag att när det gått såhär långt så kan du nog behöva ta en fajt eller två. Du kanske behöver hjälp? För när du väl säger åt henne att gå så SKA hon gå och det på direkten. Varje gång hon inte lyssnar och går fram utan drar ut på det så kommer du allt längre i från en ärlig framåtbjudning, tyvärr.

Att backa tycker jag är totalt fel! Det ser jag som en grov korrigering och absolut inget man gör med en unghäst som inte ens lärt sig grundlydnad.

Övrigt - är hästen frisk? Är sadeln kollad? Är munnen kollad? Hur regelbundet rider du? Har hästen vilat regelbundet? Växer den?

Hej :)
Det är ett litet sto e: Dale Mist RC72 och u: Carisma II.
Jag backar henne inte. Ryggade henne ett par steg precis i början en dag, men hon reser sig bara så det är ingen vits med det...
Hon går ju bara fram när hon känner att hon stått klart känns det som.
Vissa dagar tar det 1 minut o andra 15...
Jag vill inte behöva bråka, driva, kämpa för att hon ska komma ut i skogen.. När vi väl är ute har vi ju hur kul som helst!! :)
Jag har ridit regelbundet sedan jag köpte henne i september. Smög självklart igång lugnt och sakta och har sedan trappat upp det. Idag rider jag 5-6 dagar i veckan. Vissa dagar bara skritt ut för lite lugnare tempo. Hon vilar 1-2 dagar och i perioder längre stunder. Som förra veckan fick hon en 5-dagars vila för hon kändes lite seg. Hon växer ju med all säkerhet eftersom hon är så ung, men jag har inte märkt av att hon besväras av det förutom lite tjurigheter i vissa övningar och så o då ger vi oss oftast på den punkten och lär oss något annat så länge. Jag känner att jag kollat o provat det mesta.. Jag vill bara ha en häst som går fram!

Tack för svar :)
Jag rider för det mesta ut 4, 5 dagar i veckan och är på banan endast en dag.
Har friröntgat hela hästen, kollat tänder och utrustning...
Hon HAR roligt i skogen. Hon är som en raket framåt och galopperar på som sjutton. Även om jag kräver något av henne lyssnar hon och är lyhörd för va som sker. Men ändå måste hon stanna varje dag!! Igår var det 2 minuter ggr 3 tillfällen. Bättre, men det ska inte behövas alls tycker jag. Hon är en väldigt känslig häst för alla hjälper, men just i det läget när hon står still bryr hon sig inte om något.....

Jag tycker att du rider nästan mycket per vecka, jag hade lagt in ngn vilodag till och åtminstone ändrat en "rddag" till en aktivitet då du inte sitter på ryggen på henne (ex.vis tömkörning, löshoppning el promenad).
En bra tumregel kan vara att man jobbar hästen de antal dagar som den är gammal då man har en unghäst (4 år gammal, jobbas 4 dagar).

Det var bra att höra att hon är glad i skogen, då är det bara att försöka jobba på att ta med sig den känslan in på banan.

Det kan behövas att ni får ta en fajt ang. stoppandet om det visar sig bero på istadighet snarare än rädsla och osäkerhet (där måste du själv kunna läsa av henne rätt).
Det gör du bäst i tömkörningssituationen där du både lär dig att läsa av henne (i vilken situation stannar hon? Vad beror stoppet på? Kan du hinna driva på henne framåt direkt hon blir lite tveksam och därmed slippa stoppet?)

Då får du helt enkelt gå på henne bakifrån direkt hon börjar stanna upp (en körpisk är guld värd då den är så exakt och kan "smeka" fram hästen) och ge massor av beröm direkt hon tänker framåt (och se för guds skull till att vara beredd med tygeln så att hon inte får något ryck i munnen när hon väl går fram).

Jag tycker att du rider nästan mycket per vecka, jag hade lagt in ngn vilodag till och åtminstone ändrat en "rddag" till en aktivitet då du inte sitter på ryggen på henne (ex.vis tömkörning, löshoppning el promenad).
En bra tumregel kan vara att man jobbar hästen de antal dagar som den är gammal då man har en unghäst (4 år gammal, jobbas 4 dagar).

Det var bra att höra att hon är glad i skogen, då är det bara att försöka jobba på att ta med sig den känslan in på banan.

Det kan behövas att ni får ta en fajt ang. stoppandet om det visar sig bero på istadighet snarare än rädsla och osäkerhet (där måste du själv kunna läsa av henne rätt).
Det gör du bäst i tömkörningssituationen där du både lär dig att läsa av henne (i vilken situation stannar hon? Vad beror stoppet på? Kan du hinna driva på henne framåt direkt hon blir lite tveksam och därmed slippa stoppet?)

Då får du helt enkelt gå på henne bakifrån direkt hon börjar stanna upp (en körpisk är guld värd då den är så exakt och kan "smeka" fram hästen) och ge massor av beröm direkt hon tänker framåt (och se för guds skull till att vara beredd med tygeln så att hon inte får något ryck i munnen när hon väl går fram).

När jag skriver att hon rids 5,6 dagar i veckan innebär det faktiskt att jag oftast tar en(eller2) av dom dagarna och just som du säger tömkör eller longerar.
Jag känner och ser på henne att det inte finns någon som helst rädsla i henne när hon stannar. Det är bara rent test och-eller djävulskap. Idag hade vi med oss en "gamling" som bara knata på och då var det som om hon själv kände sig dum som bara stod, så till slut gav hon efter själv och började gå. Ska tömköra henne ut som du säger och finnas där bakom med röst och pusha henne så hon överväger sig själv :)
Tack för bra råd!
Det känns som det kommer lösa sig det här! :)

jag håller med de andra som svarat här inne, men en sak som hände mig, som min beridare såg men jag inte såg själv, var att när mina hästar vägrade eller gjorde något hyss vad de en kan vara, så tänkte jag direkt, varför gör han så? är han rädd? är det något jag gör fel? etc. min beridare sa, dom är bara j_vla ouppfostrade och du måste ge dig fan på att vinna och aldrig ge upp, jag tänkte att jag inte vill vara elak och då svarade hon, det är du ju inte heller när dom gör som du säger, bara när dom gör fel, aha, när min häst stannade och vägrade gå fram och bara ville vända så gav jag mig faaan inte, jag tvingade fram hästen gjorde volter, ja allt tog tag i han, skällde, blev arg, så fort han tog första steget fram slutade jag med allt och bara red vidare, han blev PAFF och slutade kontra med de buset efter 3 försök. den andra hästen har ett problem med att skena men efter ett par väldigt bestämda ridturer kan han nu trava lugnt fram utan att man ens behöver håll honom. min beridare sa, var bestämd men jätte snäll när dom gör rätt, då vill dom ju gärna ha fram din snälla sida och går som fina änglar ;) vill tillägga att jag rider inte med spö eller sporrar när jag vill rätta till dessa problem, så ni inte tror jag spöar skiten ur dem ;) haha...

jag håller med de andra som svarat här inne, men en sak som hände mig, som min beridare såg men jag inte såg själv, var att när mina hästar vägrade eller gjorde något hyss vad de en kan vara, så tänkte jag direkt, varför gör han så? är han rädd? är det något jag gör fel? etc. min beridare sa, dom är bara j_vla ouppfostrade och du måste ge dig fan på att vinna och aldrig ge upp, jag tänkte att jag inte vill vara elak och då svarade hon, det är du ju inte heller när dom gör som du säger, bara när dom gör fel, aha, när min häst stannade och vägrade gå fram och bara ville vända så gav jag mig faaan inte, jag tvingade fram hästen gjorde volter, ja allt tog tag i han, skällde, blev arg, så fort han tog första steget fram slutade jag med allt och bara red vidare, han blev PAFF och slutade kontra med de buset efter 3 försök. den andra hästen har ett problem med att skena men efter ett par väldigt bestämda ridturer kan han nu trava lugnt fram utan att man ens behöver håll honom. min beridare sa, var bestämd men jätte snäll när dom gör rätt, då vill dom ju gärna ha fram din snälla sida och går som fina änglar ;) vill tillägga att jag rider inte med spö eller sporrar när jag vill rätta till dessa problem, så ni inte tror jag spöar skiten ur dem ;) haha...

Låter lite som det jag gett mey fa*an på :)
Jag ska klara det här och hon ska INTE stanna! När hon stannar smackar jag jättehögt o tjoar på henne men driver väldigt sparsamt. Har inte heller spö ut, då blir det lätt att man använder det. Så fort hon går fram slutar jag med allt o ger bara beröm. Tror hon börjar fatta att det är trevligt att gå fram och lite obehagligt att stå still. Jag kämpar på, hon ska INTE få bestämma :) Tack för svar!:d

Brukar inte skriva i sådana här trådar för jag tycker det är svårt att ge råd när man inte sett hästen, har ju ingen aning om vad som ligger till grund i problemet. Förutsätter att din häst inte har ont och att utrustningen är kollad.

Min häst började helt plötsligt stanna vid uteritt. Först var det samma ställe varje gång, men sen blev det mer och mer under själva ritten.

Inga problem att promenera samma sträcka utan bara problem vid ridning.
Det gick bra att vända och gå åt andra hållet. Jag tolkade det som att hon inte ville ta min skänkel och började i den änden av problemet.
Så jag började göra volter och fick henne att svara för innerskänkeln genom att flytta henne undan för skänklarna. På det sättet fokuserade vi heller inte på att hon stannade utan vi fortsatte arbeta. När det funkade att rida på en volt började jag rida åttvolter, då fick jag henne hela tiden några steg framåt åt rätt håll. Berömde jättemycket varje gång hon gick åt rätt håll men vände tillbaka i åttvolten innan hon hann stanna.
När det funkade bra började jag rida serpentiner, volt tillbaka osv. Hela tiden uppmärksam på att hästen tar skänkeln. kräv korta framsteg så du hinner förekomma med beröm innan hon stannar.
Det tog tid varje gång, hon stannade flera gånger på en ritt och vi kunde vara ute i en timme utan att ha hunnit så långt, tålamod och inte bli arg utan bara fortsätta arbeta.
Problemet försvann helt efter tre-fyra gånger.
Totalt menlöst att börja banka, tjoa eller spöa. Men det verkar du redan ha uteslutit :)

Brukar inte skriva i sådana här trådar för jag tycker det är svårt att ge råd när man inte sett hästen, har ju ingen aning om vad som ligger till grund i problemet. Förutsätter att din häst inte har ont och att utrustningen är kollad.

Min häst började helt plötsligt stanna vid uteritt. Först var det samma ställe varje gång, men sen blev det mer och mer under själva ritten.

Inga problem att promenera samma sträcka utan bara problem vid ridning.
Det gick bra att vända och gå åt andra hållet. Jag tolkade det som att hon inte ville ta min skänkel och började i den änden av problemet.
Så jag började göra volter och fick henne att svara för innerskänkeln genom att flytta henne undan för skänklarna. På det sättet fokuserade vi heller inte på att hon stannade utan vi fortsatte arbeta. När det funkade att rida på en volt började jag rida åttvolter, då fick jag henne hela tiden några steg framåt åt rätt håll. Berömde jättemycket varje gång hon gick åt rätt håll men vände tillbaka i åttvolten innan hon hann stanna.
När det funkade bra började jag rida serpentiner, volt tillbaka osv. Hela tiden uppmärksam på att hästen tar skänkeln. kräv korta framsteg så du hinner förekomma med beröm innan hon stannar.
Det tog tid varje gång, hon stannade flera gånger på en ritt och vi kunde vara ute i en timme utan att ha hunnit så långt, tålamod och inte bli arg utan bara fortsätta arbeta.
Problemet försvann helt efter tre-fyra gånger.
Totalt menlöst att börja banka, tjoa eller spöa. Men det verkar du redan ha uteslutit :)

Låter precis som min häst.
Hon kan till och från verka lite "skänkeldöd", trots att hon är känslig för hjälperna i grunden. I paddocken kan hon också vara seg och vägra gå framåt. Ska jobba mer på det och hoppas hon lossnar. Tålamod är nog den rätta vägen till framgång, Tak för svar!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama