Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

athena

Trådstartare
Jag får kommentarer om mitt jobb från skolan. De har kommit både via sonens pappa och från sonen själv.

Jag jobbar med certifiering av ekologiskt lantbruk, främst KRAV. Tidigare jobbade jag med miljöinformation i kommunen, mycket då gentemot skolan.

Nu kommer det kommentarer som "får du verkligen dricka den där juicen för din mamma, med hennes jobb" :eek:. Ska man tåla sånt? Har hon ett dugg med att göra vad jag jobbar med? Och, har hon åsikter så är det bättre att hon framför dem till mig??

Usch, jag vill inte vara småsur men nu har det nånstans gått över en gräns på har många gånger jag ska få höra det utan att reagera. Det känns som att hon raljerar och ironiserar min födkrok inför mitt barn och det blir en märklig situation, minst sagt.

Sv: Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

:eek: :eek: :eek: Så oprofessionellt!!!!

Håller helt med kimzor!
Jag förstår inte ens varför de ska vara så viktigt att veta vad föräldrarna gör på jobbet.

Det är verkligen oproffsigt och på gränsen till elakt mot din son...han ska inte behöva höra sånt.

Svarar alla. Skönt att höra att det inte är jag som överreagerar! Jag ska ringa henne i morgon och fråga vad hon menar. eller ska jag ringa hennes chef...? Henne har jag pratat en del med innan i andra frågor.

Fy f-n vad trött jag är på denna håla, med skolan i synnerhet just nu.

Nu kommer det kommentarer som "får du verkligen dricka den där juicen för din mamma, med hennes jobb" :eek:.

Nu arbetar ju du i Sverige- och där finns inga apelsinodlingar att certifiera.:cool:

Med det resonemanget skulle läraren vara lärare åt alla barn hon ser, även utanför skoltid.

Svarar alla. Skönt att höra att det inte är jag som överreagerar! Jag ska ringa henne i morgon och fråga vad hon menar. eller ska jag ringa hennes chef...? Henne har jag pratat en del med innan i andra frågor.

Fy f-n vad trött jag är på denna håla, med skolan i synnerhet just nu.

Maila både henne och rektorn och kräv både förklaring och ursäkt.

Skriv att du är professionell i ditt jobb och att du förväntar dig detsamma av dem.

Maila både henne och rektorn och kräv både förklaring och ursäkt.

Skriv att du är professionell i ditt jobb och att du förväntar dig detsamma av dem.

Ja, det är kanske smart :idea:. Mail med synlig kopia till rektorn... jag uttrycker mig dessutom betydligt bättre i skrift.

Men då blir nog tanten vansinnig.

Som lärare får man inte kommentera sådant det trycker de i en från första terminen. Vi har inget med föräldrarnas yrken att göra och vad barnen äter eller inte. Det är ju som att säga åt en mörkhyad person som äter korv att det får de inte göra.... jaaaa lite hårddraget men det är verkligen oproffsigt.

Ställ människan till svars. Hon kränker dig o gör illa ditt barn. Blir förbannad bara av att höra sånt här:devil:

Ja, det är kanske smart . Mail med synlig kopia till rektorn... jag uttrycker mig dessutom betydligt bättre i skrift.

Men då blir nog tanten vansinnig.

Ja, det var ett suveränt förslag. Människor som uppför sig så finns ingen mening att ha en "problemlösande dialog" om problemet med. Tryck till ordentligt istället. Och ju mer vansinnig hon blir, desto mer ökar ditt övertag. Luta dig tillbaka och se henne göra bort sig än mer.

Förslag:

"Hej

Jag har idag, återigen, fått höra kommentarer om mitt arbete från skolan. Den här gången direkt från xx. Det var inte första gången, budbärarna har varierat men budskapet har varit det samma och som jag förstått har det kommit från samma källa. xx får höra att "får du verkligen äta/dricka det där med tanke på din mammas jobb" och liknande kommentarer. Det är mycket möjligt att det skett en del tolkningar på vägen från hans öron till hans mun, men det är i vilket fall som helst helt oaccetabelt att mitt arbete överhuvudtaget diskuteras med mitt barn. Desto mer häpnadsväckande att det läggs in värderingar i det! Åtminstone är det hans uppfattning. Jag har även hört samma historia från xx far, vad han nu skulle ha för användning av skolpersonalens åsikter om min försörjning?

Min upplevelse är att detta är ett oprofessionellt sätt att hantera och samtala med sina elever. Vad deras föräldrar gör under arbetstid kan väl inte på något sätt ha något med barnens situation och val i skolan att göra? Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag känner mig kränkt, ledsen och förbannad på samma gång. I vilken situation som helst så hade detta varit oacceptabelt, men jag finner det faktiskt ännu mer märkligt just nu när vi har ett pågående arbete med xx situation i skolan. Vi är alla medvetna om att han inte alltid har en harmonisk vardag. Ska han då åläggas ytterligare funderingar - vad hans mamma gör på jobbet? Vilket han för övrigt vet mycket väl (troligen betydligt bättre än personalen...) då han har åkt med mig flera gånger.
"

*slipar på avslutningen*

Förslag:

"Hej

Jag har idag, återigen, fått höra kommentarer om mitt arbete från skolan. Den här gången direkt från xx. Det var inte första gången, budbärarna har varierat men budskapet har varit det samma och som jag förstått har det kommit från samma källa. xx får höra att "får du verkligen äta/dricka det där med tanke på din mammas jobb" och liknande kommentarer. Det är mycket möjligt att det skett en del tolkningar på vägen från hans öron till hans mun, men det är i vilket fall som helst helt oaccetabelt att mitt arbete överhuvudtaget diskuteras med mitt barn. Desto mer häpnadsväckande att det läggs in värderingar i det! Åtminstone är det hans uppfattning. Jag har även hört samma historia från xx far, vad han nu skulle ha för användning av skolpersonalens åsikter om min försörjning?

Min upplevelse jag tycker att du ska skriva "uppfattning", vilket gör kritiken starkare än "upplevelse".är att detta är ett oprofessionellt sätt att hantera och samtala med sina elever. Vad deras föräldrar gör under arbetstid kan väl inte på något sätt ha något med barnens situation och val i skolan att göra? Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag känner mig kränkt, ledsen och förbannad på samma gång. I vilken situation som helst så hade detta varit oacceptabelt, men jag finner det faktiskt ännu mer märkligt just nu när vi har ett pågående arbete med xx situation i skolan. Vi är alla medvetna om att han inte alltid har en harmonisk vardag. Ska han då åläggas ytterligare funderingar - vad hans mamma gör på jobbet? Vilket han för övrigt vet mycket väl (troligen betydligt bättre än personalen...) då han har åkt med mig flera gånger.
"

Jag tycker egentligen inte att du behöver skriva det här sista stycket alls. Ditt ärende framgår ju ändå, kort och kärnfullt. Risken med att blanda in många saker, tex pojkens situation för övrigt, är ju att rektor och lärare fäster vikt vid det istället för vid lärarens bristande proffsighet. Och läraren hade ju gjort fel även om din son gled på en räkmacka genom skolan för övrigt.

*slipar på avslutningen*

tiotiotiotio

Så här då (sista delen):

Min uppfattning är att detta är ett oprofessionellt sätt att hantera och samtala med sina elever. Vad deras föräldrar gör under arbetstid kan väl inte på något sätt ha något med barnens situation och val i skolan att göra? Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag känner mig kränkt, ledsen och förbannad på samma gång. Jag förväntar mig en förklaring och en ursäkt, samt ett i fortsättningen professionellt bemötande. Något som är självklart i min yrkesroll men inte verkar lika självklart i andras.

Håller med alla andra om att det är ett oproffsigt uppträdande. Men är du säker på att det är illa ment? Kanske är det bara tanklöst? Eller, om man nu ska tolka det vääääldigt positivt, ett försök att vara lite personlig med din pojke? Man kan säga mycket dumt utan att mena det.

Jag tycker att du har skrivit ett bra brev, men om du skickar det och cc:ar rektorn är risken att relationen till denna lärare blir rätt frostig. Det brukar trots allt vara bättre att prata direkt med folk. Kanske kan du ha ditt brev som underlag för en sådan diskussion?

Ja, det var ett suveränt förslag. Människor som uppför sig så finns ingen mening att ha en "problemlösande dialog" om problemet med. Tryck till ordentligt istället. Och ju mer vansinnig hon blir, desto mer ökar ditt övertag. Luta dig tillbaka och se henne göra bort sig än mer.

Fast vem vinner på det? Ska det vara någon glädje att se sin sons lärare "göra bort sig ännu mer"? Det slutar väl med att hon inte vågar prata med pojken alls i rädsla för att stöta sig med mamman.

Jag vet verkligen hur arg man kan bli när man känner sig kränkt och säkert finns det anledning för TS att vara förbannad. Men jag skulle nog ha sovit på saken ett par dar för att se om jag är lika arg då. Det här är ju trots allt inget krig som ska vinnas, utan en konflikt som ska lösas på ett sätt så att barnet får det bra i skolan. Även om tanten är en hagga.

Jag håller egentligen med dig om allt du skriver. Och det är klart att man riskerar en försämrad relation med läraren. Men jag tycker ändå att det är oacceptabelt, och ska jag vara ärlig så får jag inte mycket effekt genom att prata med henne.

Jag har haft diskussioner med rektorn tidigare ang. personalens bemötande mot både föräldrar och barn, för henne är det inget nytt. Den vändning det har tagit nu känns... över gränsen.

Jag tror heller inte hon menar att vara elak. Men för mig känns det så. Och min kille behöver inte detta ovanpå den situation han har idag, som inte är helt enkel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka