Vår son hade det lite jobbigt i första klass. Vi fick hjälp med stöd för honom; via skolans kurator (eller ja, hen är nog inte kurator, men jobbar lite så i alla fall). Dit gick han själv och fick en del bra hjälp och stöd - bygga sin självkänsla. Sen hade vi föräldrar (utan sällskap av sonen) ett väldigt bra samtal med klassläraren som la till alla klutar för att jobba gemensamt med oss för sonens skull. Läraren och vi hade mailkommunikation ofta flera ggr per vecka om hur det gick.
I vårt fall var det faktiskt klassläraren som sonen hade "problemet" med. En oro för hens sätt att vara; en oro att inte duga, att vara rädd för att läraren skulle bli "arg". Men, läraren visade sig vara en oerhört professionell person som faktiskt lyssnade och "lärde sig" förstå vår son och kanske vara lite mer lyhörd mot just honom. Läraren är en "rapp" person, snabb i tal, ganska "sträng", men rättvis, rätt så lik mig faktiskt! Men från någon utomstående var det svårt för sonen att tackla sådant. Han blir gärna osäker, rädd och är rädd att göra fel eller inte duga.
Det jag vill säga med detta är att NI självklart ska involveras gällande problemen som er son upplever!Visst; det kan säkert finnas en vits med att de pratar lite med honom själv, men som ett första möte tycker jag definitivt att ett barn SKA ha med sig mamma/pappa som kan hjälpa till att VÅGA berätta vad som pågår. Utifrån det mötet kan ni sen överenskomma att sonen kanske får träffa någon regelbundet som kan hjälpa till att stärka honom (att förstå att det inte är hans fel) och att han ska kunna få (ytterligare) en vuxen att prata med om/när något händer. Och dessutom bör ni få klargörande av rektor/lärare/skola hur de kommer att agera för att din son ska slippa bli mobbad!