Min shettis har spatt, & kan man hoppa me den då?

H

Hiawatha

Hejsan :)
Min shettis som jag sköter om har spatt, & hon är inte halt eller något som jag har fått hört att vissa hästar kan bli. Jag vet inte riktigt vad spatt är, men de är väl någe ben eller något som har växt ihop i benen på henne. Jag vet inte riktigt.. Hon är rätt så speciell att rida, i galoppen käänns de som hon galopperar på 8 ben, men de kanske är för att hon är så bred xD
Och i traven känns de typ som tölt, man kan sitta ner o de känns inte som hon travar alls. (Både barbacka och med sadel)
Vet inte ifall de kan bero på att hon har spatt, kan hon gå annorlunda för det, eller är hon bara så? :P
Men sen undrar jag om jag kan hoppa med henne, jag vet inte riktigt asså jag har ju testat, men hon försöker verkligen men river bara, eller klumpar sig över xD
De gjorde hon i början, men nu så hoppar hon fint över men hon är bara lite osäker hehe, men nu säger min kompis i stallet (som säkert är avundsjuk) att Jag inte får hoppa med henne eftersom hon har spatt, men hon vet inte ens vad spatt är så jag kan ju inte tro henne direkt.
Men hur är det egentligen, kan man hoppa med hästar som har spatt?
Jätte tacksam för svar! :D
/ andrea

Sv: Min shettis har spatt, & kan man hoppa me den då?

Har du frågat någon som vet något om hur allvarlig spatt hon har?

Om jag var du skulle jag absolut INTE hoppa om jag inte var 100% säker på att hon håller för det. Spatt är en förändring i bakbenen, om jag inte minns fel?
Ta reda på vad spatt egentligen är, för du vill väl inte förstöra henne?

fråga också kunniga personer vad som är lämpligt för din ponny, för vissa spatthästar klarar mycket och andra klarar mindre innan de får ont.

Vad säger din vetrinär om saken?

Jag hade inte hoppat med en häst som har spatt. Det sliter alldeles för mkt.

Har du frågat någon som vet något om hur allvarlig spatt hon har?

Om jag var du skulle jag absolut INTE hoppa om jag inte var 100% säker på att hon håller för det. Spatt är en förändring i bakbenen, om jag inte minns fel?
Ta reda på vad spatt egentligen är, för du vill väl inte förstöra henne?

fråga också kunniga personer vad som är lämpligt för din ponny, för vissa spatthästar klarar mycket och andra klarar mindre innan de får ont.
Nej jag har inte riktigt frågat de än eftersom hennes ägare aldrig är i stallet och det är svårt att få tag på henne. Men hon klarar ju av att galoppera o de & utan att bli halt, men jag vet inte :P
Jo asså spatt är ju typ någe ben som har växt ihop i haserna, men det gör inte ont att man rider dom elr hon känner ju inge av det, bara de att hon att springa lite konstigt o de :P
Det är iallafall de jag har fått höra.
Sen vet jag ju hästar som har spatt & dom tävlar ju i hoppning på höga hinder o allt.
Men jag kan försöka fråga hur allvarlig spatt hon har, men jag tror inte ens hennes ägare vet det.

Jag hade nog inte gjort något ansträngande med hästen förrän jag visste säkert hur pass illa spatten var.
Definitivt inte hoppa med den innan jag fått klartecken från vet.

Hon kanske rör sig konstigt just för att hon har ont?

Hon kanske rör sig konstigt just för att hon har ont?
Men då skulle hon väl inte springa som en galning utan att halta o allt?
Hon haltar ju inte, men hon springer lite konstigt bara :)

Men att hon rör sig konstigt, är jag dum eller är inte det att halta? (Här får, och kommer, säkert någon rätta mig om jag har fel)

Nej, hennes ägare säger att det är för spatten för att hon rör sig så konstigt.
Haserna har ju typ växt ihop eller vade är, och då blir hon ju stel där och springer lite annorlunda. Men det gör ju inte ont. :P

Tänkte samma sak, om galoppen känns som åttataktig har den antingen dålig bjudning och galoppen inte är tillräckligt genomdriven och rund, eller så har den nån störning, och en häst ska väl inte röra sig konstigt överhuvudtaget.
Om det är din sköthäst så måste du ha nån kontakt med ägaren väl? Går snabbare att fråga henne än att fråga buke.

edit: läste nu senaste inlägget om att ägaren inte tror det gör ont

Tänkte samma sak, om galoppen känns som åttataktig har den antingen dålig bjudning och galoppen inte är tillräckligt genomdriven och rund, eller så har den nån störning, och en häst ska väl inte röra sig konstigt överhuvudtaget.
Om det är din sköthäst så måste du ha nån kontakt med ägaren väl? Går snabbare att fråga henne än att fråga buke.

edit: läste nu senaste inlägget om att ägaren inte tror det gör ont
Ja, jag har faktist fått henne i normal galopp nyligen.
Det är bara att jobba henne lite mer så går det jättebra :)
Men ska fråga hennes ägare idag oxå hur allvarlig hennes spatt är och lite sånt.
Men hennes ägare bryr sig inte så mycket om shettisen, och kan inte så mycket
så darför frågar jag buke :P
får nästan aldrig tag på hennes ägare heller eftersom hon aldrig är hemma, i stallet, eller svarar i telefon.

Men hur kan ägaren veta att hästen inte har ont om:
- hon inte kan så mycket
- hon inte bryr sig om den
- inte verkar vara hemma (?)

Har hon själv kollat hur den rör sig under ryttare? Är den kollad av vet/på klinik?
Har du inga kunniga runt omkring som faktiskt ser hästen och kan hjälpa dig?:)

Senast ändrad:

Hästen ska inte ha en konstig galopp. Då är det något som är fel. Om den känns annorlund kan det vara för att hon har ont. Hon kanske gör galoppen annorlunda för att få bort smärtor?

Vad är det för en ägare som inte bryr sig med?!

Det var vell du som hade sånna problem med att shettisen skenade? Då kanske det var spatten hon klagade på.

Om du inte har kontroll, så ska du defenetivt inte börja hoppa. Har hon lugnat ner sig?

Jag hade inte hoppat en häst som inte kan böja i haserna. Det tycker jag är att sätta hästen i skiten i onödan. Om den inte kan böja i lederna bak får den ju problem att hoppa upp över hindret. Det är antagligen därför hon river också. För att hon helt enkelt inte kan iom att hon inte kan böja i lederna.

Att hon har problem med att röra sig tycker jag låter lite oroväckande. Men har veterinär gett klartecken på att rida så visst. Utan det hade jag inte suttit och ridit hästen. Och definitivt inte hoppat och galopperat. Hästens balans påverkas ju av att den inte kan böja lederna bak och därmed får svårare att skjuta vikten bakåt. I galopp skjuts den då ännu mer framåt och hästen rusar som svar. Iom att den måste "springa ifatt" sin balanspunkt. Springer den inte fort då ramlar den på näsan. Och det är ingen skön känsla att vara ur balans. Det tror jag du själv vet om du håller på att ramla. Det känns ganska läskigt. Så kan det mycket väl kännas för hästen då den springer. Den måste kasta sig fram för att inte ha känslan av att ramla.

Senast ändrad:

Ah! Just det är ju du som skrivit även denna
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=972176
Där tycker jag att hästen talar sitt tydliga språk - den vill inte, den orkar inte, den försöker men orkar inte!
VARFÖR tvingar ni den?!
Jag tycker inte den ska ridas mer förän den är riktigt uppkollad!
Stackars liten :cry::crazy:

Håller med om det. Det är nästan plågeri att rida en häst som har spatt och protesterar vilt. Sluta rida o ta dit vet!

Ja herregud!
Den här hästen mår inte väl. Man ska alltid vara uppmärksam på när hästar visar varningstecken. Nåt är ju fel, och speciellt eftersom hästen har spatt. Prata med ägaren, om hon inte svarar på telefonen (??!) så skicka ett sms och säg att hästen beter sig fel för h*n har ont. Hoppa inte med den. Behandla där den har ont.. :mad:

Om du söker på "spatt" på google så hittar du mycket bra info om vad det handlar om.

Är spatten helt utläkt mår hästen bäst av att hållas igång, långsam ökning av belastning. Vila är inte bra. Men, man måste vara lyhörd och ha en bra kontakt med veterinär när ev.förändringar sker i hästens rörelser. Vissa hästar kan återgå till full träning medan andra inte klarar det.

(Tycker det här känns lite som en trolltråd...)
Hur som helst, jag skulle inte ridit förrän du varit på klinik med hästen. Den har antagligen ont om den rör sig konstigt.
Lycka till! :D

Om du söker på "spatt" på google så hittar du mycket bra info om vad det handlar om.

Är spatten helt utläkt mår hästen bäst av att hållas igång, långsam ökning av belastning. Vila är inte bra. Men, man måste vara lyhörd och ha en bra kontakt med veterinär när ev.förändringar sker i hästens rörelser. Vissa hästar kan återgå till full träning medan andra inte klarar det.
Ja de har jag sökt på :)
Jag har pratat med hennes ägare igår och hon sa att spatten var urläkt,
så det var bra om jag kunde hålla igång henne så mycket som möjligt :)
Och hon har ju inte ont eller så :P

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 644
Senast: Sesca
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 563
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat