Min sadel glider åt höger!

M

Marina95

Nu är det så att jag för lite mer än ett år sedan köpte ny ponny och provade också ut ny sadel då. Sadeln jag köpte satt helt perfekt, men var litelite vid så att han skulle kunna muskla sig utan att vi skulle behöva köpa en ny sadel. Jag tyckte att den rörde sig litegrann när jag "provred" den så vi provade med padd och det funkade mkt bättre. I slutet av denna sommaren(tror jag att det var) så tyckte jag att sadeln började glida åt höger, något jag inte hade tänkt spec mkt på innan. Även min dressyrtränare satt upp efter att hon hade fått säga till mig många gånger om att tynga ner mer i vänster stigbygel, och hon märkte också av att den gled mer och mer åt höger. Så vi åkte till sadelutprovaren igen men den låg inte sämre då än vad den hade gjort innan så det var inte mkt att göra åt. Sen så tänkte jag inte så mkt mer på det, men de senaste veckorna tycker jag att det har börjat kännas mer så det måste vara något som inte stämmer. Vad kan det bero på? Är hästen sned, eller är det något fel på sadeln? Har hästen kanske musklat sig fel(han är starkare i höger sidan, samma sida som sadeln glider åt) för att sadeln inte passar? Jag tror inte att det är jag för jag har inte kännt det här när jag rider på andra hästar, och hur mkt jag än tynger ner i vänster stigbygel eller tom lutar mig åt vänster, så är sadeln snart i högerlutning.
Väldigt tacksam för svar:bow:

Marina95

Sv: Min sadel glider åt höger!

Jag är inte så jättekunnig vad gäller sadlar, men min förra sadel började glida åt sidan, som din fast åt vänster, sadeln var väl utprovad på hästen! Anledningen till detta var att mina stigläder var ojämna, min vänstra var kortare, vilket gjorde att jag la mer tyngd i vä stigbygel, vilket i sin tur drog sadeln åt sidan. :D Skrattretande :P i vilket fall, jag jämnade stiglädrena och vips sadeln sluta glida ^^ Har även hört att om man har ojämna ben kan det också, på samma sätt, få sadeln att glida åt sidan, trots jämna läder.

Troligtvis är det inte så i ditt fall, tror det finns mängder med bukefalister med vettigare svar, men nu har jag delat med mig av min upplevelse iallafall :)

Du får väl prova att longera med sadeln. Glider den åt höger då är det antingen sadeln som är sned (bommen vridit sig?) eller hästen som puttar över åt höger.

Ligger den å anda sidan still utan ryttare ligger problemet hos ryttaren.

Min sadel glider också åt höger (och dessutom fram, suck :cool:) och den är väl utprovad, den med. En massör som vi en gång hade till oss sa att han var mer musklad på vänster sida, så det är inte konstigt att han "puttar" över den på höger! ;)

Men det låter ju väldigt konstigt att din glider till höger om hästen är mer musklad där? :confused: Då låter det mer som en mänsklig faktor, att din högra stigbygel är kortare som någon skrev, eller att du helt enkelt bara trampar ner mer där! Fråga din tränare om hon tycker att du sitter rakt, och om du gör det så kolla sadeln. Den kan ju vara sned eller så :)

Han gå mycket bättre i höger varv nu förtiden, innan var det tvärtom, att det var vänster han gick bättre i. Min förra tränare sa att när hästar utvecklas/bygger muskler så byter de "stelsida". Så han kanske är på "bättringsvägen":idea: Min tränare säger ibland att jag sitter snett, alltså att jag lutar och det beror ju på att sadeln lutar och då kan jag inte sitta rakt över hästen. Jag känner av det även i vänster var, alltså att den vill glida till höger då med tex när jag rider på en volt:confused: Vi ska antagligen beställa ny tid hos sadelprovare och eqiterapeth(stavning?) så får vi se vad dem säger:)

Ja så är det för mig med, klart att man "följer med" sadeln när den börjar luta :D Jag märker mest av det i vänster varv eftersom jag börjar luta utåt då, i höger varv är det ju naturligt att vrida sig lite inåt och det känns inte om sadeln ligger fel. Proffsen borde se felet, lycka till :D

Ändra så är sadeln snedsydd, du som rider mer åt höger eller så är hästen mer musklad åt ena sidan. Har du hoppsadel med hoppgjord kan du dragit höger sida mer än vänster.

Ändra sedsydd sadel, snedsittande ryttare eller att hästen är mer musklad i ena sidan.

Har du fått ordning på sadelproblemet ?

På våra hästar har det varit 2 olika orsekr som gjort att sadlarna glidit åt höger, eller vänster för den delen..

Orsak 1: Sadeln har helt enkelt blivit för smal i bomvidden eftersom hästen antingen musklat sej mer eller blivit för fet på betet.

Orsak 2: Sadeln har varit för böjd i sin bomform och därmed glidit åt ena sidan. För sadlarna har legat perfekt när hästen stått still, men sen börjat glid mer och mer åt ena sidan vartefter hästen har mjukat upp sej och börjat arbeta med ryggmusklerna. För när hästen börjar arbeta korrekt blir ryggmusklerna lite större när dom används och det medför att ryggen blir lite rakare i sin form än vad den är när hästen bara står stilla. Så sadeln måste därför vara lite rakare i sin bomform och ha en liten antydan till att ligga som en bro på hästryggen när hästen står stilla. Gör den det ligger den perfekt när hästen arbetar. Och det är då åtmindstånde JAG vill att sadlarna ska ligga perfekt...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar