Sv: Min rottweiler- ängel på dagen, monster på natten, hjälp!
Nu gör jag ett lite större gemensamt svar, då många tycker lika
Vi ska absolut försöka aktivera mer, då jag också tror att hon egentligen är uttråkad. Vi brukade motionera henne med fyrhjulingen som nu är trasig, men så fort vi har fått igång den så kommer den vara back in business!
Hon får sin kvällsmat relativt sent, oftast runt 8, senare på helgerna eftersom vi är uppe längre då, tanken är att den maten ska komma ut innan vi går och lägger oss ungefär, vilket har fungerat jättebra.
Att ha henne i sängen är inget alternativ å jag och mina sambo i dagläget har en säng som är 105 cm... Dessutom är hon ute så pass mycket och eftersom vi bor på landet och hon ränner runt stallet osv så bidrar det bara till att vi får grus och lera i sängen.
Hennes inhägnad är i vårat sovrum, ca 2,5 meter från sängen och hon ser oss därifrån, hon fick den för att hon tuggade på allt och kissade inne (vilket hon inte längre gör) och sedan har den blivit kvar eftersom vi har upplevt henne som tryggare där iom att ingen kan stjäla hennes plats. Men nu har hon istället sovit i hallen vilket faktiskt fungerat bättre. Där finns inget ljusinsläpp och hon verkar trivas kan ha att göra med det som "Lena Furberg" skrev, att själva grinden triggar igång ett gammalt beteende. För övrigt så har hon alltid en hög med filtar alternativt täcken att ligga på eftersom hon är så tung, annars får hon skavsår av golvet.
Vill också göra ett förtydligande om hundgården, hon har haft väldigt mycket mänsklig kontakt dagtid när hon bode där hon va inne i huset mycket osv, men nätterna spenderades alltid i hundgården.
Hon kan omöjligt vakna av tex brevbärare eller tidningsbud då vi bor på landet, brevlådorna är 2,5 km bort och närmsta granne ca 150 m. Möjligvis ska det vara vilda djur då, finns mycket älg i vår skog!
Angående det som "katja40" skrev, om hemsökta hus. Jaa, vad ska jag säga, jag anser mig själv ha en mindre förmåga att "se" saker, och i vårat hus är det faktiskt åtminstone en som dött, en ung kille som drack något olämpligt, typ spolarvätska eller nåt. Så jag har tänkt den tanken också, för det är bara på nätterna som man verkligen känner obehaget krypa, och djur är juh extra känsliga. Har faktiskt flyttat min häst från ett stall för att det var så hemsökt, har aldrig sett min häst så lugn som efter flytten, helt förbytt! Så med lite tur kanske det ger sig när vi flyttar, vilket vi förhoppningsvis ska göra i sommar. Hon visar nämligen inte detta beteende när hon har fått sova hos hundvakten...
Tack för alla svaren! Mycket bra saker att tänka på och ta till sig!