min nya import...

Sv: min nya import...

hej

jag har en importerad häst.. han har nu varit i sverige i 1,5 år och är fortfarande inte den häst jag köpte!

i början var han cool lugn sen sprack det, var jätte stressad, stack när man red, ville inte bli tagen på osv osv... han fick den såkallade sverige chocken. har jobbat mycket med han just från marken sedan, bara umgåts med honom..

sen fick han åka till en stor flock med 20 hästar så han fick lära sig av dom hur det är i sverige.

han är nu hemma igen hos sina kompisar och mig och vi rider nu som vanligt igen. han är stressad vid vissa situationer men det gäller att behålla lugnet och ta det i hans takt.

så mitt rår är att låta hästen vara i början :) sedan ta det lugnt när du sätter igång. hästar från island får ofta dessa symptom tyvärr.

Har du låtit någon kiropraktor kolla igenom honom? Min erfarenhet säger att hästar ofta får denna typ av beteende när något känns galet i kroppen för dem. Och det går ju att åtgärda oftast. Av de 30-tal hästar jag importerat så är det en som reagerat som din efter behandling av kiropraktor och/eller veterinär. En ordentlig genomgång av hästen hos både veterinär och kiropraktor rekommenderas för dig. Speciellt som du verkar ha ridit hästen på Island före importen och den verkar ha ändrat sig så pass mycket.

Har du låtit någon kiropraktor kolla igenom honom? Min erfarenhet säger att hästar ofta får denna typ av beteende när något känns galet i kroppen för dem. Och det går ju att åtgärda oftast. Av de 30-tal hästar jag importerat så är det en som reagerat som din efter behandling av kiropraktor och/eller veterinär. En ordentlig genomgång av hästen hos både veterinär och kiropraktor rekommenderas för dig. Speciellt som du verkar ha ridit hästen på Island före importen och den verkar ha ändrat sig så pass mycket.

har haft veterinär och tittat men inge fysiska fel på hästen. hade han haft ont hade han fortsatt med dumheterna, vi var ut idag oah han skötte sig jättebra så han blir bara bättre och bättre :) men jag tror fortfarande åå den så kallade sverigechocken.

Jag tror att det kan vara lite stress över flytten men som någon sa så definierar inte svenskar och islänningar "lat" på exakt samma sätt... :angel: . Jag brukar be om lata hästar när jag ska rida på island - då brukar jag få hästar som har en broms ungefär... :D

håller med där, har själv varit på island och hästarna är annorlunda där, dessutom rider man mer fort och rakt fram på nå vis.

tror tid är det bästa man kan ge ny importer. de måste få ställa om sig till sverige innan pressen sätts på dom.

jag gjorde felet att ha han med en "vanlig" häst i början och han blev alldeles förvirrad. nu står han med mina andra två islänningar och trivs mycket bra med det :) nu förstår han ju vad de andra hästarna "säjer" :)

Det med kiropraktor kontroll efter import kan var livsavgörande. Det är lätt hänt att hästen ramlar / glider omkull i planet och det ger sättningar som senare ger problem. Att den klarat en vet kontroll är inte ngn säkerhet eftersom en importhäst ofta är "ledig" efter att den sålts och innan den flyger ifrån Island. Ren hälta uppstår inte förens efter lång felbelastning av hästens kropp, innan är hästen mest lite sned och stel och ovillig alt rusar. För hästens bästa, lägg pengar på kiropraktor, akupunktur och lär dig att massera och kontrollera din häst.

håller helt med att man ska kolla upp sin häst! det är det man måste göra om man märker att den avviker på nåt vis. men efter att ha varit med om detta själv med 2 importhästar nu och ingen har haft någon transport skada så håller jag mig till egna erfarenheter så länge :) men kolla först sen får man se vad problemet egentligen är :)

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18