min nya import...

_Aldís_

Trådstartare
Fick hem min fina islänning för tre veckor sedan från island..:banana:men nu till mitt problem... hon är väldigt stressad..skrittar inte utan taktar bara går som en stjärnkikare...undra om någon har haft samma problem med sin import?? antar att det är för att det är nytt allting, lång resa mm men jag hoppas att hon ska lugna ner sig...jag tror och nästan vet att hon inte ska vara sån... hon är bedömd 2-klass och han jag köpte henne av sa att hon snarare var lite lat än med såmycket motor jag känner....

tacksam för svar och tips!!:bow:

Sv: min nya import...

Min islandsimport var också väldigt stressad i början, och han är inte heller av den pigga typen. Låt henne vila lite och vänja sig vid sitt nya hem, det var ju inte så länge sen hon importerades och det är ju en stor omställning. Pyssla mkt och gå ut och led henne så hon blir trygg med dig är mitt tips. Lycka till!

Jag hade absolut inte börjat rida henne än, hade låtit henne vara minst 1-2 månader. Hade låtit henne komma till ro och bli bekant med omvärden och sina nya kompisar. Det är då tillfälle för dig att lära känna hästen från marken innan du börjr rida henne.

Håller med de andra om att det troligen är bäst att låta henne vara och låta bli ridningen ett tag. Flyttade själv med ett antal hästar för 1 1/2 år sedan från Island och de flesta blev rejält stressade av flytten och den nya miljön. En blev faktiskt inte sig själv förren efter nästan ett år (dock tror jag att han var ett extremfall).
Två av stona var dock närmast oberörda, som om de hade åkt 10 km ungefär!
Eftersom detta var hästar jag kände väl (har ridit in dem själv) på Island så märkte jag ju att de inte var som "vanligt".

Säger som andra, jag skulle låta hästen acklimatisera sig minst en månad med trevliga islandskompisar.
Och sedan bara rida ut med sällskap i början, tänk på att hon tex aldrig sett skog förut...

Kan bara hålla med!
Minst en månads acklimatisering innan man börjar jobba med hästen. Och då börjar man lite med promenader, longering ev handhästridning i början. Så utökar man sakteligen.
Sen har islänningarna helt andra definitioner om vad en lat häst än vi har. En som är lite lat där kan mycket väl vara alltför pigg för en vanlig svensk.

:bow: för alla svar!! ja d kanska är det ändå rätta.. men det är bara det att i stall och ute i hagen beter hon sig som att hon aldrig har varit någon annanstans...:confused:men promenader ska jag absolut börja med!!!

tack för svaren!! kommer säkert lägga upp många trådar framöver...;)

Nu har jag inte läst alla andras svar så noga, men håller med dom andra att du inte ska börja rida hästen en på ett bra tag!

Det sägs att det tag över ett år och kan till och med ta längre tid för en import att vänja sig vid sitt nya land. Det tar tid innan den "landar" och förstår vart den har hamnat.

Många har vi väl varit med om den berömda Sverigechocken :smirk: Så bli inte rädd eller frustrerad om den inträffar, för oftast går den att träna bort med tid och tålamod.

Så låt hästen bekanta sig med sin nya miljö, promenera, handhästa, träna ledarskap ifrån marken. Så ni lär känna varandra och känner att ni båda kan lita på varandra så kommer det gå mycket bättre! :)

Mitt sto kom från Island 12.12.07. De två första veckorna gjorde jag i princip ingenting med henne. Hon fick bara gå i hagen och bekantta sig med tillvaron. Eftersom hon aldrig sett ett träd förut (änn mindre en skog) och aldrig stått på stall så började jag försiktigt att så småning om leda henne i den del av hagen där det finns skog (för ditt gick hon absolut inte självmant), sen började jag ta in henne i stallet en liten stund varje dag där hon fick mat (för att få henne att känna sig trygg i stallsmiljö och för att få henne att tycka att det här med stall är trevligt). Vi har också varit på små promenader tillsammans med den jätte lugna vallacken (islandshäst men ej importerad). Så småning om börjar jag att träna markarbete men mer än så blir det inte på lång lång tid framöver. Trots att mitt sto är en medelålders inriden dam på 12 år så är ju allt nytt för henne och jag tror att man vinner jätte mycket på att bara ta det lugnt den första tiden.

ja d kanske är så..det är bara så underligt för i stall är hon jätte lugn, i all hantering för den delen..inte ens när jag ridit ut har hon ens tittat åt träden..men nåt måste det vara eftersom hon blir/är så stressig...:confused:

ja d kanske är så..det är bara så underligt för i stall är hon jätte lugn, i all hantering för den delen..inte ens när jag ridit ut har hon ens tittat åt träden..men nåt måste det vara eftersom hon blir/är så stressig...:confused:

Många islandshästar är jättelugna i all hantering fastän de är superheta när man har kommit upp i sadeln.
I ditt fall har ju säljaren sagt att hon inte är stressad vid ridning men det kan ju vara att hon blir stressad av nåt du gör (omedvetet) som hon inte är van vid, många av de hästar jag ridit på island blir tex stressade om man tar för mkt i tyglarna (vilket man ju gärna gör när hästen går och taktar:crazy: ond cirkel).
I vilket fall som helst tror jag det kan var bra att promenera med henne ett tag och när du börjar rida igen skulle jag börja öva att skritta på lång tygel helst i paddock så att du vågar släppa tyglarna. Går det inte alls får väl någon leda dig till att börja med, huvudsaken är att hon slappnar av med ryttare på ryggen!
Lycka till.

:mad:
Jag undrar varför man måste ut och rida så fort man får hem en ny häst, helst samma dag??
Låt hästen lära känna dig och sin nya miljö. Gå ut o promenera "i koppel". Gosa o lek med hästen. Pyssla om. Jag hade väntat i 1 1/2-3 månader minst beroende på hästen och hur den kopplar av.
Hade placerat ut en häst på foder, som inte var regelbundet riden på ett bra tag, och under ett halvår egentligen bara gått och strosat i hagen...får reda på sen att fodervärden redan dag 2 börjar ställa krav på hästen att den skall gå si och den skall gå sedan. Jag blev fly förbannad, jag hade talat om att ge henne minst 2-3 veckor i alla fall utan ridning, bara lära känna henne och ev. longera lite lätt.
Är det någon som har en vettig förklaring till varför man har så bråttom allra helst med en ny import, med lång resa etc..så låt höra? Nyfiken på vad det är i så fall?

Håller fullständigt med dig. Jag hade i alla fall väntat MINST ett halv år.
Jag tror de flesta vill ha "valuta" för pengarna så det är därför många har så bråttom med sina nyimporter. Tyvärr.

ja samma dag kanske man inte rider...hm:smirk:sen vet jag inte om det är typiskt svenskt att låta hästen stå i ett halvår..vet några som har stor och relativt känd islandsverksamhet...efter några dagar gick hästarna med i verksamheten..VM hästar kommer ju inte ett halvår innan start??!! å då presterar dom BRA... är bara mina funderingar...:confused: sen är det väl olika från häst till häst...min bryr sig inte ett dugg om träd,vilda djur och typiska svenska saker...men hon blir ändå väldigt pigg/framåt...vet inte om det beror på "sverige" eller om hon är sådan... han jag köpte henne av sa,Ska väl tilläggas att han ridit VM, gått på holar mm mm sa "ge henne några dagar, ut å lär känna henne" Så jag har lite blandadde funderingar över det...:confused:

Nej, det är ju olika hur vi alla gör det. Men har man importerat ett antal hästar så ser man vad dom behöver för att må bra.
En månad i stillhet att landa på sen börjar man försiktigt med sin nya häst.
Man vet ju inte hur den är riden eller vad den egentligen kan.

VM hästarna blir nog ändå lite förberedda, dom är vana att åka runt och tävla lite och med ståhej. Sen följer ju samma ryttare med vilket är en stor skillnad.
När vi importerar så kanske hästen aldrig ens har lämnat gården den är född på för att flyga och byta miljö totalt. Inte en kotte känner den. Allt är annorlunda.

Att din kändis som har ridit VM och gått på Hólar förespråkar ut och rid behöver ju inte betyda att denne har stor vana av att sätta igång importhästar...
Sen är det ju som så att svenskar och islänningar rider på två helt olika sätt. Islänningarna vill att hästen piggt ska gå framåt och gör den det med en svensk då bromsar vi och hästen blir stressad istället.

jo absolut! tyckte bara att ett halvår var att ta i...men det kanske vissa hästar behöver...jag är ingen expert på det, det här är min första import häst så jag är tacksam för svar och råd...:bow:
att han skulle framställas som kändis var aldrig riktigt meningen (fast jag vet att han skulle ta åt sig som en svamp om man sa det till honom..:rofl:) tanken var att han har mycket kunnande och eftersom han pysslar mycket med exporter borde han veta lite om det + att han i fem år arbetat i sverige...

jo absolut! tyckte bara att ett halvår var att ta i...men det kanske vissa hästar behöver...jag är ingen expert på det, det här är min första import häst så jag är tacksam för svar och råd...:bow:
att han skulle framställas som kändis var aldrig riktigt meningen (fast jag vet att han skulle ta åt sig som en svamp om man sa det till honom..:rofl:) tanken var att han har mycket kunnande och eftersom han pysslar mycket med exporter borde han veta lite om det + att han i fem år arbetat i sverige...

För en vanlig lugn inriden häst tycker jag nog också att ett halvår är lite att ta i, men alla är ju olika.
Jag tror däremot att det är viktigt att man vid ridningen (oavsett när man sätter igång dem igen) tar det lugnt och börjar lite från grunden, gärna i paddock först och om man har möjlighet att rida ut lugna turer med en trygg häst som sällskap så kan det göra susen.

För en vanlig lugn inriden häst tycker jag nog också att ett halvår är lite att ta i, men alla är ju olika.
Jag tror däremot att det är viktigt att man vid ridningen (oavsett när man sätter igång dem igen) tar det lugnt och börjar lite från grunden, gärna i paddock först och om man har möjlighet att rida ut lugna turer med en trygg häst som sällskap så kan det göra susen.

tack för svaret!!:bow: började nästan tro att man var helt galen som började efter några veckor och rider ut redan nu..:crazy:
men som sagt alla hästar reagerar nog olika..är å andra sidan kul att höra från andra ang importer..eftersom detta är min första så vill jag gärna veta hur andra gått tillväga med sina små isisar..:)

Jag skulle också låta en kiropraktor gå igenom hästen. Gör alltid det med nyimporterade och det är bara i undantagsfall som de inte behöver behandling. Det är stora påfrestningar för hästarna med flygresan, start och landning m m. Rida tycker jag du kan göra efter kiropraktorn men utan krav och kanske inte ensam utan låta hästen gå tillsammans med en "Sverige-van" häst. Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18