Idag tror jag (?) att alkoholmissbruk inte är lika stigmatiserande som tidigare. Eller är det? Jag menar, idag går ju var och varannan kändis ut med att de är beroende av alkohol, tabletter, etc. Tillbringar tid på behandlingshem. När min pappa blev alkoholist (jag var ungefär 14 när det började så det var LÄNGESEN!) var det så skamligt att ingen, på flera år, ens klarade av att nämna ordet inför oss själva, absolut inte inför honom. Vi var helt ställda, det var så fruktansvärt, tänk om nån fick veta, och VAR han verkligen alkoholist, kunde det vara möjligt?? Vår fina, smarta, underbara pappa??
Idag hade jag dragit igång stora maskineriet DIREKT. Då var det alldeles för sent när vi väl försökte, långt långt alldeles för sent.
Så, mitt råd, igen, är att inte fundera mera. Inte smussla. Inte linda in nåt i bomull och försiktiga funderingar. Det går en elefant i vardagsrummet och snart är allt kraschat. Ignorera den inte.
Idag hade jag dragit igång stora maskineriet DIREKT. Då var det alldeles för sent när vi väl försökte, långt långt alldeles för sent.
Så, mitt råd, igen, är att inte fundera mera. Inte smussla. Inte linda in nåt i bomull och försiktiga funderingar. Det går en elefant i vardagsrummet och snart är allt kraschat. Ignorera den inte.