Det var en retorisk fråga, jag är läkare.
Då kan jag tala om att jag nyligen har rehabiliterats ut ur en utmattningssyndrom, och vid tillfället när mamma dog hade jag bara jobbat i ett år, efter en lång sjukskrivning i utmattning och depression.
Har domningar i ena armen, trött hela tiden, och har dödsångest sedan mamma hittades död på toan. Varje gång jag själv går på toaletten, har jag dödsångest. Tänk om jag dör samma snabba, plötsliga död som hon, när jag sitter på toan? Då kommer jag också sitta på toan död länge, för jag lever också ensam, precis som mamma gjorde. Tankar om vad hennes dödsorsak var, plågar mig något hemskt. Svårt att sova på nätterna. Jag borde nog sjukskriva mig, men jag har helt enkelt inte haft tid. Har så mycket att göra med dödsboet hela tiden. Plus att det regelbundet dyker upp nya saker rörande dödsboet. Senaste nyheten var att hon inte har inkomstdeklarerat för förra året och att Skatteverket har skickat ett föreläggande att jag som sköter dödsboet, ska deklarera åt henne, fast hon är död.
Jag har försökt nå Skatteverket i tre dagar nu, men det är tydligen så långa telefonköer att de ber mig prova vid ett senare tillfälle. Jag har mejlat dem med, men inget svar.
Och kvar står jag med luren i handen och undrar hur jag ska deklarera åt en människa som är död? Jag har varken hennes deklarationspapper eller hennes Bank ID. Fruktansvärt frustrerande att jag inte når dem, när jag behöver snabbt svar på hur jag deklarerar åt en död person.
Jag är helt slut. Jag bara kör på ändå, och ser glad ut, för om inte jag gör det, så blir inget gjort i mammas dödsbo.
Men nog känner jag att jag borde gå till läkaren och få en sjukskrivning, helt klart. Frågan är när jag får tid över till att göra ett läkarbesök? Jag är upptagen med dödsboet dygnets alla timmar, eftersom det hela tiden kommer upp nya grejer som behöver göras. Är det inte saker som ska göras på hennes hus, så är det att sitta i timtal i telefonköer, hela dagarna.
Jag är som sagt helt slut, ändå känner jag mig uppstressad till max.Och har svårt att sova. Och domningar i ena armen. Jag antar att det är tecken på att min utmattning är på väg tillbaka......