Solvarma jordgubbar
Trådstartare
Detta med bouppteckningen är inga problem. Jag tänker anlita en jurist, och vi kommer tydligen att köra bouppteckningen via telefon, eftersom det även är Corona säkert också. Så det är inte bouppteckningen som utgör något bekymmer.@Solvarma jordgubbar
Begravningsbyrån eller din mammas bank borde kunna rekommendera någon jurist för hjälp med bouppteckningen, om de inte kan/gör själva. Men då blir det på hennes ort, vilket kanske är mer opraktiskt för dig? Jag hade en liten familjejurist-byrå till hjälp. Det som kan vara bra att kolla är medlemskap i ex fack eller föreningar, koll med arbetsgivare (fd. om hon var pensionär). Ibland finns det försäkringar som faller ut vid dödsfall och vissa AG bistår ekonomiskt till begravning, även efter pension. Men man måste då fråga efter det.
Det är detta att jag måste pendla 50 mil för att sköta städningen och sköta huset som mamma bodde i, som utgör ett problem för mig. Jag måste finnas till hands för att släppa in Anticimex när de luktsanerade mammas hus eftersom hon låg två veckor död i sitt hus. Polisen bröt även upp dörren, så jag fick byta lås på ytterdörren med.
Har fått hyra en hyrbil för mitt pendlande till mammas hus, fram och tillbaka, eftersom min egen bil inte hade klarat så många mils körande. Det är den för gammal för. Jag ska höra med juristen sedan, om dödsboet kan betala hyrbilen, så jag själv slipper ta den kostnaden. Det skulle underlätta mycket för mig ekonomiskt.
Det finns även andra saker i huset som måste bytas ut, pga sanitära olägenheter, och då måste jag finnas på plats för att släppa in de som ska göra jobbet i huset.
Allt detta innebär att jag måste vara ledig från jobbet längre tid än vid ett vanligt dödsfall, vilket min arbetsgivare inte har någon vidare förståelse för tyvärr....
För pendla fram och tillbaka är jag tvungen till, eftersom jag har djur här hemma som ska skötas om. Och pälsdjur får inte tas med i hyrbilen. Annars hade jag kunnat ta dem med mig.
Så detta är verkligen ett komplicerat fall....