Min långa kille!

C

Cocos

Min lille plutt har blivit 15 månader och eftersom det var ett tag sedan han mättes och vägdes så lät vi göra det häromdagen.

När han föddes var han 48 cm lång och vägde 3295 gram, efter 41 veckor i magen. :love:

Nu är han 84 cm lång och väger 12,9 kg. :love:

Hyffsad skillnad! :D
 
Sv: Min långa kille!

oj... vad snabbt han vuxit... dottern var 53 cm och 4170 gram vid nedkomst (vecka 42+4) och som 18 månader var hon 83 cm lång och 11.5 kg
 
Sv: Min långa kille!

Det var en stor kille :)

Min 15-måndaders plutt är 78 cm lång och väger 10,4 kg.
Han var 48 cm lång och vägde 3700 g vid födseln i v.40+0.
 
Sv: Min långa kille!

Stor skillnad kan det vara...

1:a 8.5 kg 76 cm (födelsevikt: 2.2 45 cm)
2:a 8.7 kg 75.5 (födelsevikt 2.3 46 cm)
3.e 10.4 kg 78 cm (födelsevikt 4.2 53 cm)

Trots att den siste heffaklumpen var så stor när han föddes blev han en liten kille som äldre !
 
Sv: Min långa kille!

Trots att den siste heffaklumpen var så stor när han föddes blev han en liten kille som äldre !

Ja det där med tillväxten som liten säger ju inte så mycket om storleken som vuxen. Vissa växer snabbt i början och sen långsamt, andra tvärtom. Men det är i vilket fall som helst väldigt spännande att följa! :)
 
Sv: Min långa kille!

oj... vad snabbt han vuxit...

Man tycker ju att han borde ha världens växtvärk, men det verkar inte så.

Jag vet inte om det spelar in att han alltid ätit och sovit bra? Han har sovit hela nätterna sedan 2 månaders ålder tex och sover fortfarande hela nätterna (1900-0700) plus två gånger 1½ timme (fm + em). :o

Han har också någorlunda fasta måltider, äter riktig mat (inkl ägg, fisk och mycket grönsaker! En riktig liten allätare är han! Inte ens sushi eller inlagd sill bangar han för haha.) och har inte börjat med kakor eller godis etc ännu. Visst händer det att han får smaka, som igår när vi hade besök och de åt glass. Men han verkar inte speciellt intresserad och han äter lika gärna en skiva bröd som en kanelbulle, bara han får vara med och göra som vi liksom. :love:
 
Sv: Min långa kille!

Det var en stor kille :)

Ja visst är det! Och synnerligen rörlig med. Han både springer och klättrar. :angel:

Både jag och sambon är iofs en bit över medellängd båda två och atletiskt byggda, så han har väl att brås på. :D

Vi trodde faktiskt att hans snabba tillväxt skulle avstanna runt 12 mån, det heter ju trots allt att de inte växer lika snabbt sen. Men vår plutt verkar ha missat det kapitlet? Han har redan börjat med stl 92 i vissa plagg (han är ganska så bred över axlarna och har långa ben för att vara så liten) och skorna i stl 22 börjar bli trånga.

Köpte en vinteroverall på GeKås för ett par veckor sedan, i stl 90 (mysko stl där inne...), men jag undrar om den kommer att räcka till vintern? Men stl 100 känns så stort. :o
 
Sv: Min långa kille!

Att det kan skilja så mycket på barn.
Min äldsta son var en riktig liten klump som liten.
Han vägde 3500 g vid födseln, 51 cm.
När han var 15 månader vägde han 12,8 kg.
Nu är han 5 år och är 125 cm lång och väger ca 23 kg.

Ja strl 100 kan ju kännas lite stort till ett barn under 2 år :)
Jag ska köpa en vinteroverall i str. 86 till min 15-månaders.
Nu har han 74/80 på det mesta.
 
Sv: Min långa kille!

Hmm, ja det blir lite tokigt ibland när man har en 15-månaders som är stor som en "vanlig" 24-månaders. Folk vet inte alltid hur de ska bemöta "jättebebisen" har jag märkt. :D
 
Sv: Min långa kille!

Måste ju visa några bilder på min lille sötis:

Det är väldigt kul att äta själv, spana in pastan i håret hehe.
12589419.jpg


Japp, han klättrar själv upp och sätter sig i stolarna, så fort han får tillfälle. Och han älskar att hålla på med datorerna.
12589418.jpg


Leka med sprutflaskan är också roligt! Han sprejade sig själv i ansiktet upprepade gånger och skrattade lika gott varje gång.
12589417.jpg


Nyklippt! Eller rättare sagt, nytrimmad!
12589415.jpg


Han dreglar rejält just nu, har precis fått tre kindtänder i tät följd och den fjärde är också på G. Snart har han 12 tänder!
12589416.jpg
 
Sv: Min långa kille!

Vilken stor liten sötnos! :love:

Jag tycker man länge sagt att det händer något nytt varje dag, men NU händer det verkligen något nytt varje dag! På gott och ont. De är överallt och ingenstans och hittar på nya hyss hela tiden!! Det som var "säkra" ställen att lägga saker på, når de nu osv! :crazy: :)

Alice pratar på som vanligt, den ungen är aldrig tyst. Men nu börjar det komma in fler och fler riktiga ord. Hon härmar det mesta man säger. (farligt) :D

Hugo babbar och daddar fortfarande mest. De är väldigt olika där!

Däremot så går, småspringer och klättrar de lika mycket. När Hugo väl började ta några steg så gick det mycket fortare för honom att bli riktigt stabil så trots att han tog första steget 3 månader efter syrran så är han lika snabb som henne nu! Vilket inte är till belåtenhet, nu kan hon ju inte springa ifrån honom längre! :D

Vi har inte våg hemma och jag är tveksam till om vi får dem att vara stilla så att jag hinner mäta dem så vi får vänta med siffrorna till efter 1.5 års kontrollen. Men de äter bra, sover bra och har kindtänder på g så jag förmodar att de utvecklas som de ska! :D

/Timsetim
 
Sv: Min långa kille!

Tack! Han har blivit oerhört charmig och flörtig och pussig. Skäller man på honom så kan han komma fram och pussa en på armen eller benet och kramas lite. Och ge ett buscharmigt ögonkast och vifta på ögonfransarna. :D

När pappsen lyfte ner honom från stolen och datorn vid ett tillfälle förra veckan, så skällde lillplutten ut honom efter noter haha! Han spände ögonen i pappsen och blängde surt och verkligen skällde på honom. Han skulle minsann visst det sitta och hamra på mammas dator! När pappsen tittade sött tillbaka och frågade lillplutten vad han gjorde som skällde så, så kom han liksom på sig och slutade skälla och började skratta generat (?) istället. :D

Visst händer det otroligt mycket nu! Ibland från ena dagen till den andra och ibland kan man svära på att det skett utvecklingssprång från morgonen till kvällen. Underbart fantastiskt att få vara med om! :)
 
Sv: Min långa kille!

Känner igen det där med att de skäller tillbaka! Det gör Alice också och hytter med pekfingret! :D

När jag såg det första gången för några månader sedan så blev jag lite förvånad. Men tydligen är det min sambo som har gjort så någon gång och det har hon givetvis snappat upp! :)

/Timsetim
 
Sv: Min långa kille!

Ja det var en lång och ståtlig grabb du har! :bow:

Var på BVC idag med våran tös 13 månader.
11 790 gram och 79 lång. :D
Oxå en lång tjej.
De fick mäta henne 2 ggr för att se så det verkligen stämde.
Hon har dragit iväg 8 cm på 3 månader.. hihihi
 
Sv: Min långa kille!

Han var väldigt söt :)
Ser riktigt busig ut.

Vincent har också börjat klättra. Upp på allt ska han.
Och så är han alltid bucklig i pannan också.

Han har redan 12 tänder.
Han fick 3 kindtänder precis samtidigt.
Och han älskar att borsta tänderna. Frågar man om han ska borsta tänderna springer han till badrummet.
 
Sv: Min långa kille!

Oj! Det finns visst fler långisar här! :D

8 cm på tre månader borde kännas på något sätt? Men det verkar inte som att växtvärk märks av förrän på lite äldre barn. Otroligt!
 
Sv: Min långa kille!

Ja vi arma päron anser ju att han är sötast i världen och den mest bedårande och charmiga lille kille som existerar. :angel: :D

Han är på väg att få sin 4e kindtand (= tand nr 12 här med), de tre första kom nästan samtidigt och har gjort väldigt ont. Man avundas inte dem precis. :crazy:

Kul att Vincent också gillar tandborsten. Vår lille plutt leker gärna med tandborstarna och "borstar" själv. Favoriten är dock att bli borstad med mammas eller pappas eltandborste. Finns det eltandborstar för barn? Som är lättare att hålla i för små barnhänder?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 896
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp