Min KS-häst...Bockar stegrar- långt

E

EricaB

Jag har skrivit innan om min fbl-val här på forumet. Han blir 8 i år.
För att göra en historia kort så började problemen i slutet av sommaren 07. Han blev opererad för en hovböld i Juni, vilade tv månader sen satte jag igång honom försiktigt. Flyttade honom till ridklubben här och i början gick det bra.

När han var så pass igång att jag kunde börja samla lite märkte jag att nåt var fel, han har haft väldigt lätt för sej innan men nu ville han inte längre. Samma med hoppningen. Vi var med på en C-R på 60cm, han vägrade på framridningen men dum som jag är så fortsatte jag med en otroligt spänd häst som hoppade för att jag tvingade honom och inte av glädje. Denna hästen har innan varit otroligt lättriden, även på hinder, bara att styra och han hoppar (betydligt högre än 60cm).

Jag åkte till sk*ra atg-klinik, böjprov 0,5 g hälta HB och 1g VB. Öm i ryggen, röntgade, citat från röntgen:
"Bröst-ländrygg ca T10-L5: smala spalter mellan tornutskott T15-1-6-17, med mycket lindriga sekundära förändringar, i form av jämn tunn skleros. Fyndets kliniska signifikans något tveksam"

Fick butta, skulle ryggträna i tre veckor sen återkomma. Var snäll under dessa veckor. Men han kändes fortfarande inte ren

ÅB 3 v senare. Nu tyckte dom mest att han var dålit musklad i ryggen och tror att det är detta han har haft ont av. Skulle tömköra, rida i låg form i två månader och se hur han känns.

Nu har det gått över två mån. Han är en mardröm...
Ena dagen är han en ängel, inga problem att rida eller handskas med.
Nästa dag bockar han, sparkar ställer sej rakt upp, kastar av mej. Han har sparkat en kompis till mej i hagen, med flit och utan anledning. Han sparkade min syster med framhoven i ryggen när hon skulle ta honom till hagen, han anföll henne.
Ingen annan än jag tar i honom längre, och jag förstår att alla är rädda för honom. Jag är inte rädd, jag känner honom så pass bra att jag kan se vilket humör han är på. Men det är inte kul att ha en sån häst, nästa gång kan han skada nån/mej ordentligt.

Hans sadel ligger bra. Han får bra foder, är i bra hull, har fått mer ryggmuskler, är ute i hagen 8-9 timmar /dag, alltid täckad.

Jag har en tid hos veterinären (annan klinik) om två veckor, frågan är vad ska jag göra med honom tills dess?
Ska jag rida? Eller låta honom vila?
Detta låter så grymt, men jag vill ha honom utdömd för ingen frisk häst gör som han gör.
Vad tror ni jag kommer få för prognos på detta?
Han har även spattförändringar BB.
Jag tycker otroligt mycket om honom, gör jag rätt? Det är inte lätt att vilja avliva min bästa vän, jag minns hur han var förra våren, jag kunde rida ut i enbart grimma, han var så snäll..:cry:

Sv: Min KS-häst...Bockar stegrar- långt

Jag hade nog inte ridit innan nästa veterinärbesök. Uppenbarligen är det ju något som inte stämmer. Om det funkar att tömköra utan att hästen verkar besvärad kan det kanske vara en idé att fortsätta med det i och med att rekommendationen var att bygga upp ryggmusklerna. Eller protesterar han även vid tömkörning?

När konstaterades spatten?

Nåt stämmer ju inte, helt klart. Har ni testat borrelia o dyl? Kan väl ge hälta o anant skumt.. Humörförändringar vet jag inte..
Föstår du vill ha honom utdömd om han beter sig så..
Rid inte, försök göra annat me honom, men det kanske är farligare än att sitta på rygga iof..?

Jag skulle inte ha ridit, det är inte värt risken. Försök hitta andra sätt att motioner honom på.

Spatten upptäcktes för exakt ett år sedan när jag gjorde en export-röntgen för försäljning. Den är inte aktiv, och när vi röntgade om haserna i oktober 07 hade det inte blivit några förändringar . Tömköra går bra så det kan jag göra

Inga borrelia-tester är gjorda.. Tömköra kan jag göra, gå på promenader brukar oxå funka bra...

Jag hade en foderhäst för några år sedan som fick ett konstigt beteende. Det var svårt att sätta fingret på vad som var fel, då han ibland var helt som vanligt, och sen nästa dag var han som om han skulle gå upp i atomer. På klinik konstaterade man kissing spine, men inte så stora förändringar. Han hade också erlichias, vilket troligtvis orsakade hans symptom.

Nu vill du ju ha hästen utdömd och det är säkert lättare om den har spatt också.

Men för att testa hur ont den har av ryggen, så kan de kanske ge cortison lokalt över T 15. 16. 17. Och se om det blri skillnad Så som den beter sig verkar den ju ha vädligt ont, och det kanju sitta som värst på ett tredje ställe.

De kan ju inte tala de små liven

Hur gick det med din häst? Dömdes han ut eller blev han bra?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024