Min katt lever om på natten och morgonen?

hindalhunned

Trådstartare
Vad ska jag göra med min katt, jag får aldrig sova riktigt ordentligt längre. Hon väcker mig och min sambo skrikande mellan 4-6 på morgonen och vill ha mat. Hon skriker och gnäller och jag är rädd att grannarna ska vakna, det är väldigt lyhört i lägenheten och hon lever om tills hon får mat. Jag vill inte ge henne fri tillgång till mat iom att hon är lite för tjock och då skulle bli ännu tjockare. Jag har varit till veterinär och de kan inte hitta något fel på henne.

Problemet började för cirka 1,5 år sedan då vi flyttade till en ny lägenhet och nyligen tagit bort hennes kattkompis för att hon var sjuk. Sedan dess har hon varit omöjlig på morgonen. Hon är 8 år gammal och en steriliserad innekatt men jag har prövat ha henne ute men då vill hon bara in igen. Utöver detta är hon jättefin, social och jättekelig. Vad ska jag göra?

Sv: Min katt lever om på natten och morgonen?

Hon saknar nog sällskapet på morgonen. Du har inte möjlighet att skaffa henne en ny liten kompis?
Min katt hojtar o väcker mig med, men jag behöver bara vakna o säga hennes namn, o inbjuda till gos. Då kommer hon o gosar järnet o sen somnar vi om. Hon vill bara kela o ha sällskap tror jag, då på morgonen.
Förut väckte hon varje morgon o tiggde mat, men nu har vi börjat ge kvällsmaten senare, o slipper matväckningen :D

Just nu får hon blötmat t.ex mjau eller whiskas...(jag tycker att hon kan äta mer av det utan att bli tjock plus att hon gillar det mer) Men jag har prövat med specialfoder i form av kulor de som finns hos veterinärerna och på djurbutikerna men hon blir bara tjock av dem och det hjäper inte mot skrikandet heller.

Jag har funderat på en ny kompis till henne men jag (vi) är rädd att hon lär den nya katten sina olater så vi får flera skrikare och det konstiga är att hon får mat runt 23 när vi lägger oss, hon får alltså mat det sista vi gör innan sängen. Jag tycker därför inte att hon borde vara hungrig eller i alla fall inte så hungrig att hon väcker hela huset...Dock skulle det vara härligt att se henne busa med en annan katt igen hon är så himla social. Om man lockar på henne kan hon någon gång ibland hoppa upp och bli kelade en stund för att sedan hoppa ned och börja skrika igen.

Just vid den tiden är mina katter också superaktiva. Ljuset kommer, fåglarna vaknar - då blir det liv på katterna också.

Jag undrar om inte din lilla saknar sin kompis när hon skriker så där.

Egentligen är det dumt att du "belönar" henne med mat - då kopplar hon ihop sitt skrikande med mat och fortsätter. Jag har också valt att göra så för jag orkar inte höra katterna, jag går upp och ger dem en liten del av deras morgonportion och då lugnar de ner sig. Fast helst hade jag önskat att jag nonchalerat dem från början, då hade de inte lärt sig att de får mat om de väcker mig.

Förresten: du har rätt om maten, våtfodret gör henne inte överviktig lika lätt som torrfodret riskerar göra.

Hon saknar alldelens säkert sin vän och det gör vi också tyvärr men sjukdomar händer :(

När de var två busade de på morgonen och sprang in i saker men de levde inte om så det besvärade. Jag skulle gärna ha en till katt men jag vill som sagt inte ha 2 morgonskrikare och jag tror att en yngre katt skulle ta efter vår äldre katt.

Tyvärr går hon inte att ignorera för hon lever om så otroligt mycket, ibland är jag rädd att grannarna ska tro att vi slår henne. Hon låter helt desperat...

Klart ni inte kan hjälpa att sjukdomar händer, jag menade att hon kanske skulle gilla en ny kompis.

Men om ni fortsätter ge henne mat så får ni nog stå ut med skrikandet är jag rädd.
Hon vet ju att hon får mat om hon skriker, alltså kommer hon heller inte sluta med det antagligen.

Det bästa är faktiskt att ignorera det, oavsett om ni väcker någon eller ej, det är ju bara att välja vad ni föredrar.
En katt som jämt väcker er vid fyra eller en katt som är tyst i fortsättningen.

Blir grannarna väkta så tror jag dom kommer säga till :)

Sen tror jag nog inte det blir sämre av att skaffa en kompis, bara ni är koncekventa från början med maten..

Jag är rädd att jag var otydlig med mina inlägg igår, hon får alltså inte mat när hon börjar skrika utan runt 6.30, 7.00 när vi går upp och går till jobbet fast hon lever om hela tiden ändå. Ska vi vänta med och ge henne mat tills vi kommer hem från jobbet?

Om hon skriker hela tiden tills ni ger henne mat, så uppfattar hon ju det som en belöning. Kan ni inte vänta med maten tills hon är tyst ett ögonblick?

Eller också ge henne en riktigt stadig och sen middag, och sen vänta med mat igen tills ni kommer hem från jobbet.

Vill ni att hon slutar skrika måste ni hitta ett sätt att sluta belöna henne för att hon skriker.

Så många timmar mellan fordringarna är inte sjysst mot katten. Sen middag och sen inget förrän kvällen därpå? Det går inte.

Så många timmar mellan fordringarna är inte sjysst mot katten. Sen middag och sen inget förrän kvällen därpå? Det går inte.

Det är ju inte fråga om att göra så för evigt, utan tills man brytit beteendet. Det beror ju på när man kommer från jobbet, men säg att katten får mat kl 23 och sen kl 17 - det tror jag nog den skulle överleva några dagar.

Överleva, säkert. Men det är förbaskat brutalt. Man ska inte vara brutal mot djur. I synnerhet när du inte vet om den här "uppfostringsmetoden" hjälper mot det oönskade beteendet.

Katten äter våtmat. Våtmat består till 80 procent av vatten vilket är kanonbra, katten behöver vattnet. Men det gör också att volymen mat den måste peta i sig varje mål är rätt stor. Jag tvivlar på att en katt skulle kunna äta sig mätt på våtmat från kvällen innan och stå sig till nästa kväll utan att bli vrålhungrig. Det är det som är brutalt.

Om 23 till 17 gäller har du ju dessutom ingen aning om.

hindalhunned: jag tycker alltså att du har rätt, katten ska inte behöva vänta så länge.

Du behöver väl inte ta i så.

Jag skrev ju att jag inte visste? Men att om det gäller kl 23 och kl 17 så borde det funka.

Nej, jag tycker inte att det är så brutalt att äta sig redigt mätt kl 23, äte det sista kanske kl 03, och sen äta ordentligt igen kl 17. Det vore skillnad med en häst, men för ett rovdjur är det inte så hemskt att vänta lite mellan måltiderna. Säg att man skulle behöva göra detta i tre dagar för att bryta vanan - jämför det med det obehag det innebär att bli väckt kl 5 varje morgon i tio års tid.

Att betingning funkar är ingenting jag sitter och gissar. Det vet man. Så om man slutar belöna katten kommer beteendet att upphöra. Vilket i detta fall gynnar även katten, eftersom den kommer kunna få en kompis om den slutar skrika på morgnarna.

Jag prövar nu med att ge min katt ungefär 3/4 av den mat som hon får i sig på kvällen och sedan resten på morgonen. Därför att jag hoppas att hon ska vara lugnare på morgonen då och de två dar jag har prövat med det har det fungerat. :bump:

Om det inte fungerar ska jag pröva den variant som föreslås i tråden, tack så mycket för all hjälp och alla förslag!

Jag tyckte inte att jag tog i, jag försökte bara motivera varför jag tycker att ditt förslag är väl brutalt mot katten.

Om du ger katten mat kl 23 äter den upp. Den äter ju våtfoder. Det klarar dessutom inte att stå framme utan är superäckligt kl 03.

Jag skulle iofs inte göra det med torrfoder heller, det blir helt enkelt för många timmar utan mat.

Det sätt jag ser för att lösa detta är att ignorera katten och ge den mat efter MIN klocka. Alltså när JAG går upp. MIN gissning är att katten efter högst nån vecka inte ser maten som belöning för skrikandet, utan som att maten kom fram för att jag klev ur sängen.

Det låter som ett jättebra försök, hindalhunned.:)

Jag var ju dum nog att inte lösa problemet från början och nu bryr jag mig inte, jag har förmånen att ha arbetstider som gör att jag ändå inte måste upp särskilt tidigt. Därför går jag upp och ger dem varsin fjärdedel av morgonportionen som ska de ska få senare - och då slafsar de i sig och går och lägger sig igen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama