Sv: Min katt har FORL...
Ja, jag hade inte kollat premierna men jag missänkte att det var där de hämtade hem det.
Skadedrabbat år = höjd premie ... I mina ögon strider det mot själva idén med försäkring. Fast det kanske är fler som har det numera. Under mina kattår hade Agria det inte.
Mja, så länge det är rimligt kan jag tycka det är bra. Då får de som faktiskt utnyttjar försäkringen ta en större del av kostnaden. På så vis kan premierna hållas lite lägre för de med friska djur.
Tror IF är ensam om att inte bara ge rabatt och sen som max "nolla" rabatten, utan att det kan bli påslag på premien med.
Numera berättar de inte hur mkt dyrare det kan bli, och det anser jag är fel. Förr så var det 8% per år och max 24%. Gällde åt båda hållen, såkunde bli max 24% billigare i bonus och max 24% dyrare i påslag.
Nu berättar de varken hur mkt dyrare det kan bli eller hur de räknar. Det "beror på antal skador och typ av skador"
Trots att jag i grunden är positiv gillar jag INTE hur det blivit. Min hund, han var en dålig kund första året då han visade sig vara foderallergiker och kostade en hel del i utredningar. Sen var det inga veterinärbesök alls på ett par år, sen ett billigt för att kolla klorna. Sen inga veterinärbesök alls på drygt ett år. Sen fick han magomvridning och fick akutopereras.
Men på 5 år, så 6 mån allergiutredning, ett billigt besök för klokoll och en magomvridning. Och jag kom aldrig ens ner i "nollpremie" mellan första året och magomvridningen, och som de sa när jag pratade med dem "du kommer inte ta dig ner i "nollpremie" innan han dör av hög ålder heller..
Premiepåslaget blev efter magomvridningen så högt att jag skulle betalt motsvarande en ny valp per år i försäkringspremier, dvs 12 000 kr/år. För en vetvårdsförsäkring och 7' i liv.. Inte okej någonstans!
(Jag vet inte om jag vill veta vad som händer med hästens premie vid årsförfallo. Han är tre i år, jag har haft honom sen åring. Hade en infektion som åring, sen varit kärnfrisk tills årsskiftet då han fick magsår. Tyvärr gjorde han om det nu i vår. Så jag misstänker det blir en straffpremie som inte är helt kul...)