Min kanin vinglar!! Hjälp!

P

Prrrooosssiiittt

Min kaninbebis på 11veckor (belgisk jätte ) har de senaste dagarna börjat vingla på bakdelen!!! Jättekonstigt ser det ut! När han är ute och springer och busar så plötsligt vinglar han till och hamnar på sidan och har sedan väldigt svårt att komma upp igen, och nu har det blivit värre alltså det händer oftare. ( obs! han springer inte på hala golv!!) Men sen så är han som vanligt och skuttar å som om ingenting har hänt. Han är pigg och äter som han ska, .. Hjälp vad kan det vara??

Sv: Min kanin vinglar!! Hjälp!

Jag tycker att du ska ringa vet. Det finns ingen typisk kaninsjukdom som ger dessa symptom vad jag vet

Har nu pratat med en vet. som tycker att jag skall avakta, kaninen är ju pigg! jouravg. är 2000:- sedan undersökning.... ja det ränner iväg.. men det känns jobbigt ändå..

Vad säger din uppfödare?
BG är ju en snabbväxande ras och kanske behöver lite extra tillskott av kalciulm eller liknande för att skelett och muskler ska hinna med. :confused:

Eller kan det vara värmen?

Jag får inte tag på henne!! och värmen är det inte heller för buren står där det är svalt.. bara att hoppas ..a

Det där låter precis som min kaninbäbis fick.
Hon var likadan , dock så vinglade hon väldigt mycket mer, och vi fick ta bort henne hos veterinären. :cry: Oavsett om kaninen står i skugga eller inte kan dom bli för varma, ett smart tips är att ställa in en skål med vatten i buren (för kaninen att hoppa i), du kan även testa att spruta lite försiktigt med vatten på kaninen, samt ge den vindruvor för sockret / vattnet.

Vad tråkigt med din kanin:( Idag så mår han mycket bättre:laugh: jag tog in honom i källaren där det är riktigt svalt och skönt, dock är han lite vinglig fortfarande men stor skillnad mot i helgen.. så det kanske var värmen ... otäckt var det ialla fall... men jag kanske inte skall pusta ut riktigt än..

Ostabilitet/problem med balansen kan bero på några saker.
Värmen/vätskebrist kan säkerligen påverka.
Det kan även bero på en inflammation i mellanörat/innerörat, eller en hjärnblödning.
Inflammationen kan botas, men en hjärnblödning är värre.

Släppte ut han en stund nu ikväll... han har blivit sämre igen:cry: i morgon åker vi till veterinären....

Hej! Har varit till veterinären nu idag, . Han var lite osäker på vad det var med trodde att det antingen var en nervskada från ryggen eller en skada i höger knä. Så behandligen är nu kortison och antibiotika 8 dagar så får vi se om det blir någon förändring . Är skadan i ryggen så är det tyvärr inget att göra men vi får hoppas på det bästa.

Kalkbrist? Det kan ge såna symtom. Det är jätteviktigt att ha en foderstat med rätt Ca/P-kvot och med låg andel A-vitamin.

Jag hade en dvärgvädur för några år sedan som också vinglade och ramlade omkull... Han kunde inte tvätta sej där bak heller. Och det visade sig att hans ryggrad var sliten så det bästa var att låta honom somna in :cry: Han blev bara 4 år, min lilla Snutte...

Hoppas det går bättre för dig!

Det finns lite olika parasiter som kan ge vinglighet också... Och öroninflammation.
Har han några andra symtom?

/Jenka, som för tillfället är lite extra påläst på vinglighet eftersom jag nyss haft samma problem.

ingen öroninflammation... öronen såg bra ut. ingen feber. Börjar vingla lite nu igen.. Annars så är han pigg och glad äter, dricker, busar . veterinären sa att vi skulle avakta ca. 7 dagar efter pencillinkuren så får vi se då vad vi gör. Tisdag är sista dagen på pencillinkuren. Jättejobbigt för han är så otroligt trevlig kanin.. så tam .

Vet. sa inget om extra kalcium..

Har din kanin haft samma sak? Hur gick det ?

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 712
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 753
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar