Min kanin är en ligist!

eneleh

Trådstartare
Jag har två kaniner hemma. En gammeltant som inte gör mycket väsen av sig.. Hennes förra kompis var också äldre och lugn. När hon blev dålig var jag tvungen att avliva henne. Köpte därför en ny kompis till gammeltant. Det är en hittekanin från början, så jag vet inte hur gammal hon är. Dom funkar jättebra ihop, men den nya har nåt otroligt med energi.. Dom går lösa på balkongen med en tvåvånings-bur som dom kan gå in och ut ur som dom vill.

Jag vet inte riktigt vad jag ska gör med den nya.. Hon tuggar på allt. Buren, bordet, mattan. Igår hittade jag henne sittandes i en spånpåse med allt spån utspritt på mattan.. Vid flera tillfällen har jag fått rädda henne då hon har tagit sig in på ställen hon inte kommer ut ifrån. Allt ska undersökas. Man ska under, upp på och förstås gnaga på allt som kommer i hennes väg.

Är hon understimulerad? Vad kan man göra? Dom har tri tillgång på hö samt torkade majskolvar, så gnagbehovet borde vara tillfredställt. Finns det något man kan smeta på bordsben och dyligt så dom smakar illa? Tacksam för svar. :)

Sv: Min kanin är en ligist!

Hade en sån kanin en gång. Började klickerträna henne så hon skulle få jobba lite med skallen. Fungerade jättebra, hon blev mycket lugnare, även om hon var en buse hela sitt korta liv.

Hur mycket umgås/aktiverar du henne?

Vad gäller gnagande har mina kaniner en craving på pinnar/ kvistar från äppelträd. Det har räddat många möbler och ger dem något att pyssla med. Igår fick de ett halvt litet träd, det var underhållning det tydligen. :D Har man ingen egen trädgård kan man passa på att fråga runt i villakvarteren/ bekantskapskretsen nu när fruktträden beskärs. :) (Mina är dock bortskämda - när barken är avgnagd kan pinnen kasseras, då är den inte intressant längre.)

Den kaninen var utsläppt i köket hela dagarna och i övriga lägenheten när jag var hemma. Nattetid var hon instängd i buren.

Upplever precis som du, när barken är borta är pinnen inte intressant. Det säger både kaninerna och marsvinen.

Liknande trådar

H
Däggdjur Jag har snart bombat hela forumet med mina frågor!! :o I alla fall tog vi hem en kompis igår till våran hittekanin Doris. Men jag såg...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: HallonDoft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna