Sv: Min kanin anfaller :O
Hej!
Har för närvarande 2 kaniner här hemma. Har haft många kaniner under massor med år, och precis som någon har nämnt är de väldigt olika.
Jag känner väldigt väl igen det du skriver... hur gammal är kaninen? Kaniner är oxå tonåringar nämligen, och under den tiden kan de bli väldigt tjuriga. Tjejen som jag har nu är sju år och helt underbar, men när hon var liten och jag ganska nyligen hade fått hem henne var hon så ilsken ibland att jag blev rädd. Har åtskilliga ärr på händerna efter att hon bet
Men som sagt, det var bara en kort period och nu är hon underbar. Dock är hon känslig. Vem som helst får inte slänga sig över henne och lufta upp henne, då morrar hon som tusan
Håll på mycket med kaninen. Klappa och kela.
Och ha den ute så mycket som möjligt. Kan den inte gå lös ute på tomten (under åren ahr vu haft många sådanna kaniner) så var ute med den i koppel minst en timme om dagen. Eller köp ännu hellre kompostgaller och gör en hage. Det har våra kaniner nu. Där sitter de på dagarna och smäller i sig gräs och skuttar och roar varandra (en kastrerad hane och honan). Kaniner tycker att det är underbart att komma ut och röra på sig även om du inte bygger hinder. Tänk på att de behöver massor med motion och aktivitet (det ska man tänka på innan man skaffar dem...) och är gräsätare och alltså behöver äta gräs för att må bra.
Att den inte äter pellets är nog inget att bekymra sig för - men om den inte äter hö eller något alls är det något fel.
Den där tiden du lägger ner nu på att bygga upp en bra relation kommer du få tiotusenfalt tillbaka. Få djur kan bli så tillgivna som kaniner!