Min kanin anfaller :O

H

Hannis_

Hejsan jag skulle vilja ha lite hjälp med ett problem som har kommit på min kanin.. Jag köpte henne för ett halvår sedan av en kompis som sa att det var världens gulligaste och snällaste kanin. Men nu (sen en månad tillbaka) har hon börjat anfalla om man rör något i buren utan att ta ut henne och hon vägrar äta pelletsen jag ger. Någon som har haft ett liknande problem eller har något tips???? Skulle vara sååå tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: Min kanin anfaller :O

Vad har du för bur?
Alla aggressiva kaniner som jag stött på har haft en innebur där man öppnar hela taket. Läste någonstans att det hade någonting att göra med att kaniner i naturen blir attackerade uppifrån :confused:

Jag har en bur som man kan öppna både uppifrån och en liten lucka frammifrån. använder nästan bara det frammifrån så kan nog inte bero på det :S alltså hon nästan hoppar fram mot handen och morrar till lite och sen är det precis som om hon ska hugga fast brukar hinna få bort handen innan det.. :S

En av mina honor är periodvis lite tjurig, alltså hoppar fram och "gräver" på t ex. mockspaden. Jag brukar bara låta henne vara lite ifred så blir hon som vanligt efter några dagar.

Aggression bland kaniner brukar oftast bero på stress, rädsla eller könsmogenhet/brunst.

OKej men hon är 2 år så könsmogenhet kan de ju inte vara. Det jag tycker är så konstigt är att hon inte äter, det började i samband med detta.. Innan har hon ätit normal mycket men sen har det bara dalat. Hon är innekanin och hon är på gränsen till mager ändå ser jag till att hon hela tiden har mat och friskt vatten. Mat = Pellets, saltsten och hö. Ibland får hon lite sallad och så men oftast inte, Hon har en pinne också att "gnaga" på för att hon inte ska få "problem" med tänderna. Men jag funderar på om det kan vara så att hon är sjuk?:S Jag har ju ingen aning om kaniner och hur dom "brunstar" men det håller väl inte på över en månad?! :O:S

Ge kaninen mer frukt&grönt.

ja kanske inte gör något åt problemet men. De ska ha det...

Men hon äter det inte. Det slutar med att jag får plocka ut det ur buren för det blir torrt och gammalt, ja du vet ju själv hur det ser ut. Det enda hon äter är morot och det äter hon ca 1 liten bit av sen äter hon inte mer. Så vet inte hur jag ska få henne att äta det. Hon äter grovfoder så är glad för det sen när marken torkat upp så ska ja ta ut henne så hon får lite "friskare" gräs. Mer kan jag inte göra.

kolla tänderna så hon inte har bettfel och tänk efter om kaninen verkligen får tillräckligt mycket motion varje dag. Jag vet en kanin som var hemskt aggressiv. Det ena problemet var att han hade ont eftersom ett litet bettfel gjorde att tänderna skavde i överkäkens tandkött. Det andra problemet var att han krävde massor med motion. Att sitta hela dagen i en bur på drygt en kvm räckte inte alls utan han behövde komma ut och skutta på större yta några timmar per dag. Då blev han som en annan kanin, gosig och lätthanterlig.
om det inte är brist på motion tror jag att din kanin är sjuk eller har ont och därfr inte vill att du tar i henne. Eftersom hon magrar tycker jag du ska åka till veterinären med en gång!
Och en sak till: hon har väl inte varit i närheten av en hane? De kan para sig genom galler.

Läste ngn bra tråd om att vissa honor kan bli aggressiva vid könsmognad men med konsekvent behandlig så går även den perioden över. Tyckte det lät ganska vettigt faktiskt. Hoppas ngn bra kaninkunnig tittar in och ger sin syn på saken.

okej :) nejdå inga hanar här hehe. Men det är klart motion skulle ju aldrig skada med mer så ska testa det. Hade tänkt börja ta ut henne nu när det börjat torka upp ute (hon är teddylöwen så känns inte så lockande o ta ut henne när det är blött med tanke på pälsen). Men som sagt ska testa.

Om jag skulle få råda så tycker jag att du ska åka till vet nu bums.

Alla kaniner är olika individer. Hon kanske är en lite surare typ av kanin.

Här hemma har jag 5 kaniner, varav en som hugger så fort man sticker in handen uppifrån (öppnar därför bara buren framifrån). Han är helt vansinnig, hänger fast när han biter. Men utanför buren är han världens snällaste. Och en grym hoppkanin!

Så länge han får mycket motion så är han faktiskt mycket snällare. Inte alls lika känslig för vad som händer runtomkring honom. För det orsakar en del av hans beteende, för att han är känslig och lyhörd.

När det gäller maten, det viktigaste är att hon får i sig ett bra hö och vatten. Vad gäller det runtomkring så är det inte lika viktigt. Se bara till att hon inte går ner i vikt allt för mycket. Brunst kan orsaka en del aggressivitet, och brunsten brukar hålla på i mars-juli ungefär. Eller, då är mina honor råbrunstiga iallafall :angel:

Kaniner har ingen bestämd löptid, utan kan brunsta vilken tid som helst på året.

Okej hehe jag tycker jag känner igen min kanin lite där med känslig och lyhörd. så kan ju mkt väl bero på det. :) jo nu över vintern har det varit mkt dåligt med motionen för har inte hunnit och så har jag inte så mkt plats inomhus där hon kan vara lös så ska börja ha henne ute lite varje dag i "koppel" nu när vädret blir bättre. :) Hon är också bra på att hoppa, sa förra ägaren iaf har själv inga hinder så har inte provat.

Har du varit hos vet än?

Om du vill ha hinder sen när hon mår bra så kan man bygga själv med lite fantasi. Bara man tänker på att kaninen inte ska kunna skada sig.

Nej har inte varit hos vet än eftersom hon blivit mycket bättre, när det gäller aptiten. Har börjat ta ut henne på trädgården lite osv och det har gjort nytta iaf på den fronten att hon äter igen. :) Så jag hoppas på fortsattbättring och att jag så småningom ska kunna bygga lite hinder osv så det blir roligt för henne att komma ut. :D

Hej!

Har för närvarande 2 kaniner här hemma. Har haft många kaniner under massor med år, och precis som någon har nämnt är de väldigt olika.

Jag känner väldigt väl igen det du skriver... hur gammal är kaninen? Kaniner är oxå tonåringar nämligen, och under den tiden kan de bli väldigt tjuriga. Tjejen som jag har nu är sju år och helt underbar, men när hon var liten och jag ganska nyligen hade fått hem henne var hon så ilsken ibland att jag blev rädd. Har åtskilliga ärr på händerna efter att hon bet :crazy:

Men som sagt, det var bara en kort period och nu är hon underbar. Dock är hon känslig. Vem som helst får inte slänga sig över henne och lufta upp henne, då morrar hon som tusan :D

Håll på mycket med kaninen. Klappa och kela.
Och ha den ute så mycket som möjligt. Kan den inte gå lös ute på tomten (under åren ahr vu haft många sådanna kaniner) så var ute med den i koppel minst en timme om dagen. Eller köp ännu hellre kompostgaller och gör en hage. Det har våra kaniner nu. Där sitter de på dagarna och smäller i sig gräs och skuttar och roar varandra (en kastrerad hane och honan). Kaniner tycker att det är underbart att komma ut och röra på sig även om du inte bygger hinder. Tänk på att de behöver massor med motion och aktivitet (det ska man tänka på innan man skaffar dem...) och är gräsätare och alltså behöver äta gräs för att må bra.

Att den inte äter pellets är nog inget att bekymra sig för - men om den inte äter hö eller något alls är det något fel.

Den där tiden du lägger ner nu på att bygga upp en bra relation kommer du få tiotusenfalt tillbaka. Få djur kan bli så tillgivna som kaniner! :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II