Min Jack Russell äter på väggarna!!

O

Ozzy07

Jag har en Jack Russell på fem månader som är världens mysigaste, men de senaste veckorna har han börjat gnaga på dörrkarmarna hemma så att tapeten lossnat på flera ställen. Han har varit hemma ensam förut, fler timmar än nu till och med och då har han mest legat och sovit. Nu verkar han mest rastlös och man blir ju orolig för vad han ska hitta på härnäst. Han får 1-2 timmars motion varje dag, träning och lek och är jätteduktig och kelig annars. Han har massor med ben och leksaker, men det verkar inte hjälpa.

Imorse var jag ute med honom en halvtimme innan jobbet, sen var han ensam fyra timmar och hade då bitit sönder tapeten vid dörren ut till hallen. Förut har han fått vara i hela lägenheten och det funkade i början, men sen har vi begränsat utrymmet så han inte ska fortsätta bita där han börjat.

Någon som har några tips?!?

Sv: Min Jack Russell äter på väggarna!!

Jag är verkligen ingen expert men om han har leksakerna(och hund ben) framme jämt så kanske han *tröttnar* lite på dom så kanske det skulle hjälpa om han hade tex. ett ben som han gillade väldigt mkt så får han bara ha den när han är själv så det blir lite *roligare*att vara själv

Får han mkt psykisk träning?

Tack för svaret!
Ja, det kanske är en idé att ge honom något speciellt ben när han är ensam hemma.

Han får massor av både psykisk och fysisk träning, så det kan inte vara problemet. Sökte runt lite nu på internet och kollade efter liknande problem, och tror att det kan vara så att han blir överaktiverad. När jag tänker på det så verkar det stämma, för han blir jätterastlös och pigg när man tycker att han borde vara förbi av trötthet efter motion och träning. Senast vi hade hundvakt lekte han med fyra ungar en hel eftermiddag/kväll och dagen efter var han helt tokig och gnällde i ett för att han inte fick gå på promenad före nio (han hade varit ute och kissat i trädgården så det var inte det) och så brukar han inte bete sig. Läste någonstans att intensiva hundar behöver ha tråkigt för att itne bli stressade.

Låter väl som jag svarar på min egen fråga... Men verkar det rimligt eller är jag helt fel ute??

Oj, vilken aktiv kille. Han behöver sysselsättning helt klart, vantrivs när han blir lämnad ensam. Som nån skrev, ben, helst märgben, det brukar dom gilla, och leksaker så han är sysselsatt. Kan ju inte vara kul med söndergnagna dörrposter.

Jag kan tycka att det har gått lite väl fort fram om din 5 månaders är ensam hemma 4 timmar och det verkar din herre tycka också...

Du får backa lite i ensamhetsträningen, annars är du på rätt spår .

Att begränsa utrymmet är något en hund inte mår dåligt av, tvärt om..

Tack för svaret!
Ja, det kanske är en idé att ge honom något speciellt ben när han är ensam hemma.

Han får massor av både psykisk och fysisk träning, så det kan inte vara problemet. Sökte runt lite nu på internet och kollade efter liknande problem, och tror att det kan vara så att han blir överaktiverad. När jag tänker på det så verkar det stämma, för han blir jätterastlös och pigg när man tycker att han borde vara förbi av trötthet efter motion och träning. Senast vi hade hundvakt lekte han med fyra ungar en hel eftermiddag/kväll och dagen efter var han helt tokig och gnällde i ett för att han inte fick gå på promenad före nio (han hade varit ute och kissat i trädgården så det var inte det) och så brukar han inte bete sig. Läste någonstans att intensiva hundar behöver ha tråkigt för att itne bli stressade.

Låter väl som jag svarar på min egen fråga... Men verkar det rimligt eller är jag helt fel ute??

Tycker det låter rimligt. Han är "speedad" helt enkelt! Försök lugna ner aktiveringen lite.

Håller med Tott och Calazirya. Dra ner på aktiveringen och börja om med ensamhetsträningen. Han är bara bebis ännu.

Begränsa utrymmet också så han inte kan hitta på så mycket hyss. Gör hunden mycket tryggare att veta att i en här Hagen eller buren ska jag sova och så kommer matte snart.

Min valp är 8 månader och hon får inte vara själv hemma i hela lägenheten ännu. Hon ligger i sitt hörn Typ en liten hage av kompostgaller med bädd och tuggleksak där hon även sover på nätterna.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Ang att begränsa utrymmet... Tänk bara på att i Sverige får man inte ha hundar i burar mer än korta stunder. Att stänga in en hund i en bur för att sedan gå till jobbet är inte ok. Nu menar jag alltså inte hundgårdsburar utan inomhusburar. Man ser ju ibland utländska (amerikanska) program där de rekommenderar att man sätter valpar i burar osv men det är alltså inte tillåtet i Sverige.

Jag skulle absolut inte aktivera så mycket, jag märker direkt när jag aktiverar min valp för mycket, hon blir bara ännu mer nipprig. Dessutom är hon 6 månader och har varit ensam som längst 1 ½ timme, vi går långsamt fram på den fronten (det betyder inte att alla gör det).

Man måste se på individen nu, inte hur den var förut.

Har valpen tappat mjölktänderna? Det kan vara så enkelt att valpen byter tänder.

Tack för svaren!
Han har snart fått alla sina valptänder, så jag antar att det kliar en hel del i tänderna just nu. Förut har han varit mest intresserad av att bita i luddiga saker som sina gossedjur (och mattan tyvärr, som tur är var den inte så snygg innan...), men nu har det övergått i hårdare saker, som trä.

Vi har skaffat en "daghusse" till honom så han inte ska få så långa dagar, får hoppas det hjälper! Märker att han blivit mycket mer kelsjuk och "mammig" eller "mattig", så han har väl lite separationsångest kan jag tänka mig. Har även prövat att ge honom ett speciellt ben när han är ensam som jag fick tips om, och det syns att han gillar det!

Vad gäller utrymmet så har jag läst att Jack Russels inte gillar trånga utrymmen och det tror jag stämmer i Ozzys fall. Vi har inte så jättestor lägenhet och han får inte gå in i vardagsrummet längre, men han har massor av energi och behöver kunna röra på sig ordentligt på dagarna känner jag. I bilen går det hur bra som helst med buren, då somnar han med en gång.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 934
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 355
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Hej! När vi nu är utan hund efter att varit tvungna att omplacera vår älskade skrutt ser jag alltid fram emot när grannarns med jämna...
2
Svar
23
· Visningar
6 188
Senast: ch791022
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V