Lämna hund utan vatten?

@LiZH den hunden kan iallafall skatta sig lycklig att du finns i hans liv. Du får göra vad du kan för att han ska få ett drägligt liv och stå på dig stenhårt om det här med vattnet. Hunden lär bli sjuk annars.

Jag förstår att du är sorgligt frustrerad. Jag blir så innerligt ledsen när jag läser det du skriver och mina tankar går till den fina dobbermantjejen min bonusdotter hade som fick allt i livet men som tyvärr somnade in alldeles för tidigt mitt i boll leken som hon älskade allra mest av ett hjärtfel. Bara tanken på att någon hade gjort så mot henne gör att mina tårar kommer :cry:

Ja, det är inte kul. Och allt grundar sig i okunskap och dåliga beslut. De vill nog verkligen hundens bästa ( ja, utom det idiotiska med vattnet!)och försöker ge honom det han behöver-men de förstår inte/tar inte till sig vad han behöver. De byter tränare ofta, söker nya lösningar hela tiden men ser inte att problemet sitter till stor del i den som är i andra änden av kopplet... Hunden har en icke-fungerande av/på-knapp. Han behöver mycket mer mental stimulans och mer lugn o ro hemma. Han får väldigt mycket motion men det går nog inte riktigt att koppelpromenera en dobbis trött-även om man går i timmar. Nu får han dessutom mindre motion för att han behöver lägga på sig.
Han är alltid "på", även hemma eftersom de har två katter och han fungerar inte med katterna alls( han skulle nog helst döda dem faktiskt). Huset är avdelat med grindar men han hör och ser katterna när de är inne och lyssnar/vaktar ständigt.

Dobermann är verkligen en av mina absoluta favoritraser, även om jag inte vill ha en själv nu. Det är sorgligt att se hur hunden kämpar, ägarna kämpar men det blir helt fel för alla. Och jag tycker faktiskt bara synd om hunden.

Min omplaceringshund är en hetsdrickare, det har han varit under den tid jag haft honom. Dock har jag alltid ett stort ämbar med vatten inne på badrummet där han får dricka och klotta på bäst han vill, han bättrar sig då han inser att vatten finns hela tiden. Till en början prövade jag att portionera upp vattnet, men så började jag med dessa 10L's ämbar med vatten.. Hittills har han aldrig druckit upp allting medan jag varit borta.

Tillbaka till ditt ämne, JA hunden skall ha vatten heeela tiiiiden - endast undantag om veterinär säger så. Inte går vi heller och tänker "jamen om ja inget dricker nu så kissar ja inte" så varför göra så mot sin hund.. Prata sådär lagom fint och försiktigt med ägarna om vattensystemet.

Hur gör dem till natten? är han utan vatten då också eller håller han sig då?

Sen blir jag förvånad när du skriver att den opererats för magomvridning 3 gånger. Operation av magomvridning innebär normalt att magsäcken sys fast så den inte kan sno sig igen och för at förhindra återfall. Har man inte gjort detta? Förstår om du inte kan svara men det låter jättekonstigt
Även efter man sytt fast kan dom tyvärr drabbas, det är ingen garanti för att inte få återfall även om risken är mycket mindre efter den blivit fastsydd.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka