Min hund och lydnadstränaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rambo5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 328
Sv: Min hund och lydnadstränaren

Jag brukar försöka hålla mig ifrån påhopp men nu får jag ta den risken.

Jag kräver absolut inte av min hund att hon ska acceptera att ett barn (eller någon annan) skrämmer henne bakifrån. ABSOLUT inte. Däremot kräver jag av mig själv att detta inte händer. Nu får barn iof inte ens hälsa på min hund om det inte är barn jag känner och föräldern är medveten om att barnet ska sköta sig nära hunden, punkt. Har man barn runtomkring håller man mer koll än om man är med en instruktör som man ska kunna tro har lite hundvett.

Instruktören hade jag inte ens sagt tack och hej till, jag hade gått därifrån och krävt pengar tillbaka. Eventuellt också frågat om dom inte har något utbildningskrav på sina instruktörer.

Men det är väl skillnad på att acceptera och acceptera.
Att bli skrämd behöver väl inte ge mer respons än att man far iväg en bit om man inte sitter fast, inte att man hugger först och kollar sen?

Jag måste säga att jag håller med Kamomillo, Gnist mf. Tycker inte heller att en normalt funtad hund ska bita bara för att den blir lite överlumpad bakifrån (tränaren kastade väll säkerligen inte sig rätt på hunden från något gömställe heller). Fast det är ju lite skillnad om den markerar typ snappar till lite i luften, det kan jag tycka är acceptabelt, men att verkligen bita/hugga en person :crazy:

Det gör jag med bara naglarna i 99,99% av fallen, så ni förstår ju att det inte är något brutalt som skadar hunden alls. Man kan också göra det med klotången om det är mycket och om klorna är stora och väldigt hårda.

Jag gör så på min hund varje gång jag klipper klorna, skrapar av lite på undersidan med klosaxen alltså, då de även växer liksom neråt och inte bara i spetsen. Antar att han inte sliter mina klor så naturligt av att spatsera runt på asfalt och mjuka fotbollsplaner.

Fast det är ju lite skillnad om den markerar typ snappar till lite i luften, det kan jag tycka är acceptabelt, men att verkligen bita/hugga en person :crazy:

Vad menar du med flera då att man ska göra om ens hund uppför sig oacceptabelt? T ex som i det här fallet?

Det är enormt stor skillnad på att bita och att bita. En hund som attackerar och gör stor skada får man naturligtvis tänka över och fundera på om man klarar av bryta ett sådant beteende om det sätter sig i system. Ingen ska behöva gå omkring och känna sig rädd och osäker på en "opålitlig" hund. Tyvärr är det omständigheterna som skapar ett sådant beteende.

Det jag utläser av dina ord reagerade din hund med att just vara hund på hundars vis.

Till dom som skriker avlivning vid ett bett tror jag behöver bli bättre på hundar. Kan man inte acceptera att en hund är en hund och beter sig som en hund, då kanske man ska överväga att inte skaffa sig hund.

Det är ju normalt att en hund reagerar på det viset mot en annan hund, även om den andra är högre i rang, för att visa att "nu gick du över min gräns". Men det är, i mina ögon, också normalt att vi lär våra hundar att det inte är ett acceptabelt beteende mot en människa. Inte bara för att vi har ömtåligare hud, utan just för att det kan drabba små barn.

Vad menar du med flera då att man ska göra om ens hund uppför sig oacceptabelt? T ex som i det här fallet?

Nu är ju ägaren medveten om att hennes hund biter först och frågar sen.. Då kan hon agera efter det i framtiden. Avliva..? Nej, varför det?

Men något medhåll på att det är ok att en hund gör så för att den blev överraskad pga att en person (som säkerligen inte dök upp ur tomma intet och helt säkert inte heller ryckte upp hunden) tar i hunden, rätt om det var bakifrån.. Det får TS inte härifrån.

Shit happens och som sagt.. Nu vet TS att hunden inte är helt stabil i sådana lägen.. Tur att det var en instruktör (om än en klantig och kanske inte så bra sådan) på en kurs och inte ett litet barn som fick äran att göra upptäckten.

Mvh

Det beror ju på från fall till fall och ens förutsättningar.
Hundar som har huggit människor och verkligen lagt tryck bakom tycker jag generellt bör avlivas.
Är det mindre allvarligt och mer att den snappar lite en enstaka gång så är det kanske läge med något liknande med det du har på din avatar när man rör sig bland folk och på träningar.

Är det mindre allvarligt och mer att den snappar lite en enstaka gång så är det kanske läge med något liknande med det du har på din avatar när man rör sig bland folk och på träningar.

Jag vill bara betona att min hund har den när hon tävlar eftersom det ingår i skyddsprogrammet så att ingen tror att hon har den för att hon är folkilsken ;)

Det där med OK och acceptabelt är ju egentligen bara ord, jag tror att vi alla är överens om att beteendet inte är önskvärt och att TS bör tänka sig för hur hon hanterar sin hund. Eller låter andra hantera den, rättare sagt. Och det gör hon säkerligen redan. Men just på en kurs med en instruktör så har ju de flesta människor en tendens att göra som de blir tillsagda och därför har en instruktör väldigt stort ansvar.

Sen tycker jag inte det tillför så mkt att döma ut folks hundar som "onormala" epå ett forum, det kan man göra om det handlar om avel men annars har man ju den hund man har med fördelar och nackdelar och om TS inte har några andra problem med hunden så räcker det förmodligen att ta på den en mjuk munkorg hos veterinären och i övrigt vara noga med hur främmande personer tillåts hälsa på hunden :)

Men det är väl skillnad på att acceptera och acceptera.
Att bli skrämd behöver väl inte ge mer respons än att man far iväg en bit om man inte sitter fast, inte att man hugger först och kollar sen?

Jag vet inte vad du är ute efter för svar, men i mitt inlägg du svarar på bör min åsikt framgå

Jag vet inte vad du är ute efter för svar, men i mitt inlägg du svarar på bör min åsikt framgå

Ja, du tycker inte hunden ska acceptera att bli skrämd och du tycker då den ska få hugga, vilket jag antar eftersom det är just vad tråden handlar om.

Jag tycker man får leva med att man kan bli skrämd både som hund och människa och att responsen inte ska vara anfall, varken som djur eller människa..

Ja, du tycker inte hunden ska acceptera att bli skrämd och du tycker då den ska få hugga, vilket jag antar eftersom det är just vad tråden handlar om.

Jag tycker man får leva med att man kan bli skrämd både som hund och människa och att responsen inte ska vara anfall, varken som djur eller människa..

Jaha okej.. Men svaret var ju till mig? Låter mer som ett svar till TS :confused:

Oavsett om det är "normalt" eller inte, okej eller inte, att din hund bet tycker jag att instruktören gjorde fel.

Gör man ett misstag som genererar i ett bett börjar man väl inte gapa och skrika (på hunden?), framförallt inte innan man vet hundens bakgrund?

men hur klumpigt jag än betett mej, så är väl reaktionen att gapa och skrika om man blir biten?
bakgrund eller annat, inte söker jag hundens ursäkter då? blir jag biten hoar jag nog till:o
jag förväntar mej inte att bli biten:confused:

*Jenny* som träffat massor av hundar, men aldrig blivit biten.

men hur klumpigt jag än betett mej, så är väl reaktionen att gapa och skrika om man blir biten?
bakgrund eller annat, inte söker jag hundens ursäkter då? blir jag biten hoar jag nog till:o

Njae. Jag vet inte hur alla är givetvis; men jag har blivit biten och börjar inte skrika, gapa och skälla för det. Bara för att man inte förväntar sig ett bett behöver man väl inte tappa huvudet alldeles för det?

Det skulle inte vara min reaktion heller.. Jag brukar försöka hålla mig lugn kring djur, det brukar funka bäst! Särskilt som instruktör gäller det ju att hålla sig lugn och inte stressa upp situationen i onödan! Jag brukar iofs inte bli biten heller, kan inte minnas att det hänt, men jag har hanterat en hel del "besvärliga" hundar och hästar och vet att mitt lugn är a och o för att få saker och ting att fungera. En och annan markering har nog hänt iofs, från både hundar och hästar som ingen ställt krav på förut. Skulle jag då börja gapa och skrika skulle jag bara förvärra situationen. Istället gäller det att vara lugn och "stabil" och inte backa, bara lugnt och metodiskt visa vad jag vill. Jag skulle dock aldrig närmat mig en hund jag inte känner på det sätt ts beskriver...

Senast ändrad:

Jag tycker att det är stor skillnad mellan ett lätt bett när hunden blir överraskad och kanske skrämd å ena sidan, och att den verkligen går till attack, å den andra.

En jämförelse från människosläktet: En gång låg jag i soffan och lekte med min kompis då 5 åriga son, som jag känner väl och tycker mycket om. Helt utan förvarning nyper han mig hårt i ena bröstet, vilket gör förbaskat ont. Min omedelbara reaktion, rakt ifrån Reptilhjärnan, var att smälla till honom på handen. Det fanns ingen tanke bakom och jag är absolut inte någon våldsam person. Jag skulle aldrig medvetet slå ett barn och jag är stark motståndare till våld mot barn. Men jag blev så totalt överraskad av smärtan att min kropp reagerade innan jag hann tänka. Det kan hända vem som helst, följaktligen även en hund. Det var ingen som skickade mig till slakt, och det tycker jag inte man ska göra med hunden heller.

Jag har lite svårt för det här lättvindiga pratet om att hundar ska avlivas till höger och vänster. De är levande varelser med ett egenvärde. Innan man tar till en så drastisk avlivning tycker jag att man ska ha prövat ALLT. One-strike and you're out-principen håller inte.

Jag har då inte börjat gapa och skrika när jag blivit biten. Nu har jag inte blivit så allvarligt biten att jag skadats, men det har hänt två gånger att hundar bitit tag i mig för att de blev rädda. Den första gången försökte jag bara ta mig därifrån, den andra gången var jag helt lugn.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan ett lätt bett när hunden blir överraskad och kanske skrämd å ena sidan, och att den verkligen går till attack, å den andra.

En jämförelse från människosläktet: En gång låg jag i soffan och lekte med min kompis då 5 åriga son, som jag känner väl och tycker mycket om. Helt utan förvarning nyper han mig hårt i ena bröstet, vilket gör förbaskat ont. Min omedelbara reaktion, rakt ifrån Reptilhjärnan, var att smälla till honom på handen. Det fanns ingen tanke bakom och jag är absolut inte någon våldsam person. Jag skulle aldrig medvetet slå ett barn och jag är stark motståndare till våld mot barn. Men jag blev så totalt överraskad av smärtan att min kropp reagerade innan jag hann tänka. Det kan hända vem som helst, följaktligen även en hund. Det var ingen som skickade mig till slakt, och det tycker jag inte man ska göra med hunden heller.

Jag har lite svårt för det här lättvindiga pratet om att hundar ska avlivas till höger och vänster. De är levande varelser med ett egenvärde. Innan man tar till en så drastisk avlivning tycker jag att man ska ha prövat ALLT. One-strike and you're out-principen håller inte.

Bra skrivet.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 866
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 667
M
Hundhälsa fy för att droppa denna hund i öronen. Så fort matte går fram till kylskåpet så ska han med. När han sedan ser att matte tar fram lilla...
Svar
10
· Visningar
1 287
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka