Min hund och lydnadstränaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rambo5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 328
Sv: Min hund och lydnadstränaren

Till dom som skriker avlivning vid ett bett tror jag behöver bli bättre på hundar.

Jag har lite svårt för det här lättvindiga pratet om att hundar ska avlivas till höger och vänster. .

Vem
skriker avlivning och Vem pratar lättvindigt om avlivning i tråden :confused:

Enlighten me please..

Det som skrivits med orden avlivning är följande:

Av TS:

Hon kanske till och med menar att han är farlig och borde avlivas.

Vilket är ts egen tolkning om någonting som hon tror att instruktören kanske tycker/tänker, men som inte ens blivit sagt i andra ord..

Och Calaziryas svar på ett annat inlägg där hon undrar vad ska man göra med hundar som inte reagerar bra.

Vad ska man göra med sådana hundar då?

Massavlivning ?

Som absolut inte är en uppmaning om att lättvindigt avliva! Utan en efterlysning om vad en annan användare har för förslag på lösning.

Det där med avlivning är nog en tolkning av när någon skriver att det är oacceptabelt att en hund gör så. Då drar man slutsatsen att när någon skriver oacceptabelt så menar man att hunden borde avlivas.

Jag tror inte att någon menar så, men att skriva oacceptabelt är ett rätt starkt uttryck och någon får gärna förklara exakt vad man menar att man bör göra med en hund som uppför sig oacepptabelt (orkar inte gå tillbaka o läsa allt, du kanske inte har använt de ordet, men de som har gjort det får gärna utveckla).

Hon ville att jag skulle ta upp min hund på bordet. Hon kom bakifrån och tog tag i honom utan bekanta sig eller visa vad hon tänkte göra.

Detta tolkar jag som att hunden var i en trängd situation där den inte kunde komma undan, ett bord är en ganska begränsad yta.

Han vände sig om och bet henne i tummen.
Finns många olika sätt att bita, hugga stenhårt på en gång eller lätt emot med tänderna som en markering. Ganska stor skillnad.

Läste i tidningen Hundsport hur domarna gör när dom närmar sig en hund. Hälsar först på ägaren, bekantar sig osv.

Och bara för att en ras är känd för att vara *kvick i näbben* betyder inte att det är ok. Min ena är av en sådan ras och så fort hon vände på huvudet för att TITTA på domaren så rycktes handen, och just den domaren är en av de mer rutinerade på rasen. Hon har vid nästan varje utställning fått *trevlig hund* som omnämnande på temperamentet. Har ställt av mina andra raser för samma domare och de har kunnat ställa sig på bakbenen mot domaren och bara fått ett leende och en klapp på huvudet.

JAG skulle inte gått tillbaka till den instruktörens kurs.

Det där med avlivning är nog en tolkning av när någon skriver att det är oacceptabelt att en hund gör så. Då drar man slutsatsen att när någon skriver oacceptabelt så menar man att hunden borde avlivas.

Jag tycker det är (ursäkta uttrycket) helvrickat att översätta oacceptabelt till avliva!

Hur kan man ens dra den slutsatsen av det ordet och dras den alltid oavsett vad som sägs vara oacceptabelt?

Fan of bill hade redan skrivit sitt inlägg om avlivning INNAN Ainon kommenterade om avlivning så du var hyffsat rätt ute iaf ;-)

Jag tycker det är (ursäkta uttrycket) helvrickat att översätta oacceptabelt till avliva!

Hur kan man ens dra den slutsatsen av det ordet och dras den alltid oavsett vad som sägs vara oacceptabelt?

långsökt är det väl inte. Oacceptabelt är ju ett starkt ord. Speciellt om den som använder ordet inte skriver vad de tycker att man ska göra för att beteendet inte ska upprepas.

Oacceptabelt är ju ett starkt ord.

Hur tänker du då? Varför anser du att det är ett starkt ord?

Ordet som så beskriver ju för mig ett beteende som inte är ok och accepterat och jag lägger inte någon större värdering i det än så..

Jag anser tex att det är fullständigt oacceptabelt att min tik fuskar på fejkspår när främmande människor går med henne = det är helt enkelt inte ok att hon gör så, men därifrån till att tänka avlivning är ju ett 7-milakliv i min värld!

Jag har inte skrivit att just den hunden bør avlivas, bara att det beror på hur hunden bitit/biter och att jag personligen anser att hundar som bitit mænninskor och verkligen lagt tryck bakom bør avlivas. Sen bør munkorg anvændas i større utstræckning till hundar som inte går att lite på runt mænniskor och framførallt dær det kan finnas barn.
Bara ett litet førtydligande :)

Senast ändrad:

Tja, man använder ju ord olika och därför kan det bli svårt att diskutera på forum ;)

Om jag skulle säga att min hund uppför sig helt oacceptabelt vid möten med främmande personer t ex, då skulle nog avlivning ligga nära till hands eftersom jag då skulle mena att hunden verkligen var farlig.

Ett så pass hanterbart problem som att hunden nafsar vid oönskad hantering skulle jag inte benämna som oacceptabelt. Ett annat ex är bita eller hugga, om jag säger det så menar jag att hunden har tillfogat nån rejäla sår. Annars är det att nafsa/markeringsbita.

Men som sagt, man lägger ju olika betydelse i orden.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 866
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 667
M
Hundhälsa fy för att droppa denna hund i öronen. Så fort matte går fram till kylskåpet så ska han med. När han sedan ser att matte tar fram lilla...
Svar
10
· Visningar
1 287
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka