Min hund och lydnadstränaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rambo5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 328
R

Rambo5

Min Jack Russel-kille, 5 år och jag var på lydnadskurs i går (andra gången) läraren ville visa gruppen hur man kunde fläka upp klorna för att de skulle slitas bättre. Hon ville att jag skulle ta upp min hund på bordet. Hon kom bakifrån och tog tag i honom utan bekanta sig eller visa vad hon tänkte göra. Han vände sig om och bet henne i tummen. Hon blev alldeles vansinnig och skällde och skrek. Själv tycker jag att hon bar sig oproffsigt åt. Läste i tidningen Hundsport hur domarna gör när dom närmar sig en hund. Hälsar först på ägaren, bekantar sig osv. Vi umgås vanligtvis bara med bekanta för oss och för hunden så han är helt ovan vid att någon plötsligt tar tag i honom. Hos veterinären går det utmärkt liksom när vi själva kontrollerar tänder, öron och klipper klor. Vad tycker ni?

Sv: Min hund och lydnadstränaren

Låter inte som en instruktör jag skulle gå kurs för... Dels beteendet men vadå "fläka upp klorna så de slits lättare"....?? Är hon för lat för att använda klotång eller?
Man hoppar inte på någon hund bakifrån på det där viset.

Tycker att hon förtjänade ett bett om hon betedde sig på det viset :angel:

Om man har kurser tycker jag att man bör ha bättre kunskaper om hundpsykologi...

Låter inte som en instruktör jag skulle gå kurs för... Dels beteendet men vadå "fläka upp klorna så de slits lättare"....?? Är hon för lat för att använda klotång eller?

Instämmer!
Aldrig att jag skulle gå kurs för någon sådan ens om kursen var gratis.

vilken tur att de inte var ett barn som rörde hunden utan förvarning....
De kunde gått mycket illa!!!!:mad:
JAG har svårt med hundar som biter först, å frågar sen:crazy:

sen kan jag hålla med om att instruktören va onödigt klantig.

*Jenny*

I ditt läge hade jag sagt tack och hej och gått därifrån.
ALDRIG att jag hade accepterat att en instruktör (eller någon annan heller för den delen) behandlade någon av mina hundar på det viset.

Ungefär som när jag skulle gå en valpkurs en gång, då rekommenderade insruktören oss "med lite större hundar" att skaffa stryphalsband för att det var lättare att korrigera när hunden drar.
Jag svarade då att jag trodde man gick den kursen för att hunden inte skulle börja dra. Det var ändå valpar det handlade om och för MIG är det inte okej att rekommendera stryp på en valpkurs.
När hon då istället demonstrerade hur det skulle användas så sa jag, tack, men detta är ingen kurs för mig och gick.

Jag skickade ett långt fint mail till dem direkt när jag kom hem, då jag visste att jag inte skulle ha kunnat ta den diskussionen behörskat då jag blev riktigt arg.
I mailet förklarade jag tydligt vad JAG förväntade mig av en kurs, och att jag rent ut sagt tyckte det var käpprätt åt skogen att stå och demonstrera hur man på bäst sätt använder ett stryphalsband med hjälp av ryck på en VALPkurs:eek:
Talade även om som det var att jag dragit mig för att gå kurs via SBK då jag inte haft bra erfarenheter tidigare, men tänkte att jag skulle ge det en ny chans då (jag trodde!) att även de förnyade sin kunskap om, men att det tyvärr visade sig att min skepsis var helt rätt.

Fick ganska snabbt ett mail tillbaka att de tyckte att det var tråkigt att jag kände så och att jag givetvis skulle få kurspengarna tillbaka..

Instämmer. Har för övrigt inte hört talas om "klofläkning", låter mer som en olycka.

vilken tur att de inte var ett barn som rörde hunden utan förvarning....
De kunde gått mycket illa!!!!:mad:
JAG har svårt med hundar som biter först, å frågar sen:crazy:

sen kan jag hålla med om att instruktören va onödigt klantig.

*Jenny*

+1 :mad:

-----------------------------------------------------------------

Det var en SBK-klubb alltså. Bedrövligt. Fy vad tråkigt... Var det till utbildningssektorn som du mailade? Hoppas de tar ett allvarligt samtal med instruktören i fråga.

Vi möter ofta barn ute på promenaderna och han har aldrig attackerat någon. Vi har naturligtvis koll på vår hund och säger ifrån om någon vill klappa. Ibland är det ju hela dagis vi möter. Så du behöver inte vara orolig.

Det var en SBK-klubb alltså. Bedrövligt. Fy vad tråkigt... Var det till utbildningssektorn som du mailade? Hoppas de tar ett allvarligt samtal med instruktören i fråga.

Jag minns faktiskt inte om jag mailade dit eller direkt till instruktören. Däremot så är, om jag förstått det rätt, berörde instruktör ej kvar på klubben som instruktör. Om det beror på vad som hände då, eller på något annat kan jag inte svara på.
Jag gick ur klubben efter denna händelse, då det inte är något jag vill stötta.

Kan tala om att jag träffat på den som var hjälpinstruktör och under utbildning på kursen efteråt, och h*n var ytterst generad och sa att inte alla på klubben använder sig av de metoderna när jag berättade för denne hur besviken jag var. Denne är däremot kvar på klubben som instruktör så jag hoppas på att det blivit en förändring!

Tack för era svar! Visst har jag tappat förtroendet för henne och jag är tveksam om vad jag ska göra. I går när hela rummet var fullt av folk och hundar var ju inte rätt läge att börja försvara sig. Självklart är det så att man inte ska acceptera att en hund biter en människa. Hon sa "Det här ska vi jobba på - det är inte okej" hon använde uttrycket "kantboll" också. Hon kanske till och med menar att han är farlig och borde avlivas. Hur hon menar att vi ska jobba på det, vet jag inte, men det känns inte bra. Jag skickar min man till nästa tisdag. Jag är rädd att det blir bråkigt om jag säger vad jag tycker. Har tänkt på detta hela dagen.

Tack för era svar! Visst har jag tappat förtroendet för henne och jag är tveksam om vad jag ska göra. I går när hela rummet var fullt av folk och hundar var ju inte rätt läge att börja försvara sig. Självklart är det så att man inte ska acceptera att en hund biter en människa. Hon sa "Det här ska vi jobba på - det är inte okej" hon använde uttrycket "kantboll" också. Hon kanske till och med menar att han är farlig och borde avlivas. Hur hon menar att vi ska jobba på det, vet jag inte, men det känns inte bra. Jag skickar min man till nästa tisdag. Jag är rädd att det blir bråkigt om jag säger vad jag tycker. Har tänkt på detta hela dagen.

Var inte rädd för att uttrycka DIN åsikt. Det är definitivt inte alltid som instruktören har rätt!
Och vad är en "kantboll"????:confused:

Men du, gå inte tillbaka dit! Maila eller ring o begär pengarna tillbaka. Eller skicka din man utan hund och låt honom begära din kursavgift tillbaka om du inte vågar själv.

En instruktör ska begripa så pass mkt om hundar att han eller hon inte blir biten. Du vill väl inte att den personen ska lära din hund att inte ta till tänderna? Du har en jack russell, det är tuffa grythundar och det är ingenting konstigt alls att en sån tar till tänderna vid felaktig hantering! Det är inte önskvärt, men det är inte konstigt heller.

Vad var det för kurs, inte SBK hoppas jag?

Jag tycker du ska stå på dig. Som dom andra har sagt tycker inte jag heller att det där är okej!
Det kan ju vara andra som inte vågat säga något.

Mitt råd är att du själv tar kontakt med instruktören så fort som möjligt helst idag. Säg som det är att du mår dåligt av händelsen och att du är mycket fundersam på vad som hände och varför det hände. Ställ frågan och se om det kan bli ett svar. Du står naturligtvis på din hunds sida i det här och eftersom din hund aldrig gjort något liknande förut känns det för mig naturligt att man tillsammans med instruktören funderar över vad det var i situationen som fick din hund att reagera så. Ställ frågan om det helt enkelt kan ha varit så att hunden blev överrumplad. Försök få ett samtal där ni kan lyssna på varann och fundera tillsammans på vad som gick fel. Det kan ju vara så att instruktören också tänkt vidare på händelsen. Det kan också vara så att instruktören observerat något som det vore bra för dig att veta om din hund. Även om du inte ska gå på kurs just där i fortsättningen. Poängen med att gå på kurs är ju att lära.. och du kan lära något av det här, även om det kanske inte är precis det du hade önskat dig. Vi hamnar alltid i oväntade situationer med våra hundar och om din hund biter någon OAVSETT ANLEDNING är det ju strikt ägaransvar som gäller. Därför tänker jag att det är viktigt att du får ut så mycket kunskap som möjligt ur det här som gick fel.

Men du, gå inte tillbaka dit! Maila eller ring o begär pengarna tillbaka. Eller skicka din man utan hund och låt honom begära din kursavgift tillbaka om du inte vågar själv.

En instruktör ska begripa så pass mkt om hundar att han eller hon inte blir biten. Du vill väl inte att den personen ska lära din hund att inte ta till tänderna? Du har en jack russell, det är tuffa grythundar och det är ingenting konstigt alls att en sån tar till tänderna vid felaktig hantering! Det är inte önskvärt, men det är inte konstigt heller.

Vad var det för kurs, inte SBK hoppas jag?

Det var SBK! Åtmnstonne står det så på kursfoldern!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 866
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 667
M
Hundhälsa fy för att droppa denna hund i öronen. Så fort matte går fram till kylskåpet så ska han med. När han sedan ser att matte tar fram lilla...
Svar
10
· Visningar
1 287
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka