Min hund har som stora finnar

Jag har använt samma behandling vid nässelutslag. Min hund fick precis som TS hund bubblor över halva ryggen efter att hon rullat sig i nässelsnår. Innan vi hunnit in hade hon börjat klia bort päls. Fort som attan klippte jag bort päls runtom och baddade med alsollösning. Bubblorna började blekna och klådan försvann direkt jag baddade. Tratt på för säkerhets skull. Efter några timmar hade bubblorna gått ned nästan helt. Jag smorde med xylocain, för att slippa ha tratt på för säkerhets skull så att hon inte skulle slicka sig. Det läkte jättefint. Efter ett par dagar var huden helt normal.
Jag behövde ingen veterinärkontakt. Det tog några veckor innan pälsen växt ut helt, men det var det enda som påminde om att hon haft utslag där.
Det är bra om en nybörjare tar kontakt med veterinär eller en erfaren hundägare. Ofta bekräftar veterinären att hundägaren påbörjat en bra behandling och hen behöver inte alls komma in, om det fortsätter att läka bra.

Den hundägare som varit med ett tag tar det lite lugnare och kan behandla hunden själv utan veterinärhjälp. Det är bra att alltid ha en flaska alsollösning stående i kylskåpet.
Växte pälsen ut på några veckor? Då antar jag att du har en väldigt kortpälsad ras.

Det är 5 mån sen jag rakade för hotspot på Mamma Mu (schäfer) och pälsen är halvägs. Hon är normalpälsad för rasen.

TS....har du använt fästingmedel i form av droppar?
Vet en hund som fick en reaktion liknande den du beskriver av droppmedel.

Kan vara parasiter, allergier, och en herrans massa saker.
Låt vetetinär undersöka och ta eventuella prover om det behövs.
Även om det är hotspots bör det undersökas när det är så omfattande. En del individer har större benägenhet att få hotspot. Det kan hänga samman med dåligt emunförsvar el överkänslighet och isf bör en veterinär kolla upp hunden.

dobbis: Demodex kommer inte plötsligt med akut klåda. Demodex ger inte klåda förrän det blivit infektion i huden, men de hårlösa fläckarna har man isf sett tidigare. F ö: Personliga påhopp tillför inget i tråden. Håll dig till TS diskussionsfråga. Personliga påhopp är OT och inte tillåtet i forumet. Läs forumsreglerna!
Det står ingenstans att det kom plötsligt och demodex kan blomma upp på bara någon vecka.
Och det var inget personligt påhopp,det var ett konstaterande !

Om man inte vet mottagarens och/eller läsarens kunskapsnivå tycker jag man ska vara försiktig med att ge definitiva råd över internet i sjukdomsfrågor. Det är ju fler än TS som tar till sig råden, och att fixa hemma vid stora områden med svår klåda låter både farligt och korttänkt.

Det är ju ett helt annat läge om man VET vad hunden råkat ut för (rullat sig i nässlor?) och behandlar detta tillstånd (då kan jag också få ett telefonråd av veterinären), men om jag inte vet mer än att hunden har problem av det - då åker jag absolut till veterinär.

Och jag har livslång erfarenhet av hund och häst i sjukdom och hälsa, samt en bra relation med min veterinär.

Forumets hälsodel är till för att diskutera, få och ge förslag på diagnoser. Läs tråden och se alla förslag på diagnoser som folk skrivit.
TS ber INTE om diagnosförslag. Hen ställer EN fråga "kan det bero på värmen"
Svar ja..och 20 andra möjliga saker.

Var ser du att folk har ställt diagnoser? Allt jag ser är rekomendationer om att uppsöka veterinär.
En har gett förslag på vad det eventuellt kan vara, och det är en veterinär som dessutom uppmanar TS att uppsöka veterinär.

TS ber INTE om diagnosförslag. Hen ställer EN fråga "kan det bero på värmen"
Svar ja..och 20 andra möjliga saker.

Var ser du att folk har ställt diagnoser? Allt jag ser är rekomendationer om att uppsöka veterinär.
En har gett förslag på vad det eventuellt kan vara, och det är en veterinär som dessutom uppmanar TS att uppsöka veterinär.
Läs dina egna inägg med förslag på fem olika diagnoser.
F. ö: Att ge förslag på vad det kan vara är inte detsamma som att ställa en diagnos.

Den som kan läsa mellan raderna förstår att TS inte bara vill ha ett ja- eller nej-svar.

F. ö: Att ge förslag på vad det kan vara är inte detsamma som att ställa en diagnos.

Den som kan läsa mellan raderna förstår att TS inte bara vill ha ett ja- eller nej-svar.

Fast du avråder från veterinär och föreslår hemmabehandling istället.

Jag tror inte vi ska läsa mellan raderna. Det kan bli riktigt farligt att ge sig själv tolkningsföreträde vad gäller oskrivna fakta.

Om man inte vet mottagarens och/eller läsarens kunskapsnivå tycker jag man ska vara försiktig med att ge definitiva råd över internet i sjukdomsfrågor. Det är ju fler än TS som tar till sig råden, och att fixa hemma vid stora områden med svår klåda låter både farligt och korttänkt.

Det är ju ett helt annat läge om man VET vad hunden råkat ut för (rullat sig i nässlor?) och behandlar detta tillstånd (då kan jag också få ett telefonråd av veterinären), men om jag inte vet mer än att hunden har problem av det - då åker jag absolut till veterinär.

Och jag har livslång erfarenhet av hund och häst i sjukdom och hälsa, samt en bra relation med min veterinär.
Tycker du verkligen att det är ett bra förslag att sitta passiv i flera timmar och vänta på att veterinären ska ringa upp? Att inte göra något alls för att lindra svår klåda hos hunden?
Det är väl bra för nybörjare att få tips om att badda med alsolösning i det akuta skedet. Det är klådstillande, är ofarligt och lindrar klåda oavsett orsak.

...Jag tycker inte att det är nödvändigt att kontakta veterinär för minsta lilla som man med lite sunt förnuft kan fixa själv, men det är upp till var och en hur man gör.
Till TS sök på hundens impetigo och Sanchas blogg

Det här känns ju verkligen som att avråda från veterinär genom att skambelägga de som gör det som mindre rutinerade.

Söka på google och besöka blogg istället för veterinär? Allvarligt?

Fast du avråder från veterinär och föreslår hemmabehandling istället.

Jag tror inte vi ska läsa mellan raderna. Det kan bli riktigt farligt att ge sig själv tolkningsföreträde vad gäller oskrivna fakta.
Läs mina inlägg så ser du att det står om veterinärkontakt i de flesta inläggen.
Fö är de råd jag gett ungefär desamma som står på djursjukhusens sidor om vård vid akuta tillstånd.
Här från ett djursjukhus. Kan nog inte länka i detta forum, men samma förslag finns på alla djursjukhus hemsidor. Kopierar lite om hot spots. Fler förslag på åtgärder finns om andra symtom.

Om djuret har påverkat allmäntillstånd, feber eller blod i avföring/kräkning ska Du kontakta veterinär.
Det är särskilt viktigt om det är ett mycket ungt eller gammalt djur som drabbats.
Fukteksem (Hot spot)

Fukteksem drabbar alla raser, men framförallt hundar med tjock och/eller lång päls. En kraftig ökning av antalet fukteksem ses under sommarhalvåret. Hot-spot kan uppstå t ex
efter bad eller om hunden blivit fuktig på annat sätt.Ta därför för vana att visitera Din hund dagligen för att tidigt upptäcka problemet. Det ökar Dina chanser att på egen hand
behandla med ett lyckat resultat! Som djurägare kan Du, om Du agerar tidigt, förhindra spridningen av eksemet.
Raka bort pälsen på det drabbade området,så att Du har några centimeter med normal hud runtomkring.Tvätta fukteksemet två till tre gånger per dygn med en uttorkande lösning
- t.ex. Alsollösning. Se också till att hunden inte kommer åt att slicka och riva på såret. Det är viktigt att inte bandagera in såret, eftersom det behöver luftas. Använd alltid krage!
På ett par dygn ska Du se att såret torkat ut och att spridningen avstannat - om inte kontakta Din veterinär!

Läs dina egna inägg med förslag på fem olika diagnoser.

Jag räknar upp en rad olika områden för dig som motargument där problemets kärna kan ligga i och rekomenderar därför veterinär eftersom det kan vara allvarigt. En milsvidd skillnad till att råda om hemmakurer, googling.

Det enda jag rekomenderat TS är veterinär. Jag har ingenstans gett tips på diagnos.

Tycker du verkligen att det är ett bra förslag att sitta passiv i flera timmar och vänta på att veterinären ska ringa upp? Att inte göra något alls för att lindra svår klåda hos hunden?
Det är väl bra för nybörjare att få tips om att badda med alsolösning i det akuta skedet. Det är klådstillande, är ofarligt och lindrar klåda oavsett orsak.
Vad säger att TS är nybörjare och du har större kunskap?

Det här känns ju verkligen som att avråda från veterinär genom att skambelägga de som gör det som mindre rutinerade.

Söka på google och besöka blogg istället för veterinär? Allvarligt?
På forum är det lätt att känsliga människor blir sårade av det skrivna ordet. Ett tips: ta inte något som formuleras på ett forum på så blodigt allvar. Det var inte min avsikt att såra dig eller få dig att känna skam. Nu tycker jag att vi lämnar OT och håller oss till fakta.
Ett tips till dig och TS: Läs djursjukhusens råd om vård i akuta skeenden. Det är ungefär vad jag skrivit, men fler tips på behandling av enklare åkommor och när det är dags att kontakta veterinär. Jag provar att länka så får vi se om det får vara kvar:

http://www.gbdjurklinik.se/akut.html

Senast ändrad:
På forum är det lätt att känsliga människor blir sårade av det skrivna ordet. Ett tips: ta inte något som formuleras på ett forum på så blodigt allvar. Det var inte min avsikt att såra dig eller få dig att känna skam. Nu tycker jag att vi lämnar OT och håller oss till fakta.
Ett tips till dig och TS: Läs djursjukhusens råd om vård i akuta skeenden. Det är ungefär vad jag skrivit, men fler tips på behandling av enklare åkommor och när det är dags att kontakta veterinär. Jag provar att länka så får vi se om det får vara kvar:

http://www.gbdjurklinik.se/akut.html
Vilken mästrande och nedlåtande ton!

Jag räknar upp en rad olika områden för dig som motargument där problemets kärna kan ligga i och rekomenderar därför veterinär eftersom det kan vara allvarigt. En milsvidd skillnad till att råda om hemmakurer, googling.

Det enda jag rekomenderat TS är veterinär. Jag har ingenstans gett tips på diagnos.
Ett tips på en diagnos är detsamma som ett förslag/ en ide´/en tanke/ om vad det kan vara. Ett tips på en diagnos är inte detsamma som att ställa en diagnos. Tipsen ger vi på forumet. Ställer diagnos gör veterinären. Scrolla tillbaka och läs dina inlägg.

Här har du gett sex olika förslag på diagnoser. Kopierar ditt inlägg där du kan se dina diagnosförslag (fet text):

"TS....har du använt fästingmedel i form av droppar?

Även om det är hotspots bör det undersökas när det är så omfattande. En del individer har större benägenhet att få hotspot. Det kan hänga samman med dåligt emunförsvar el överkänslighet och isf bör en veterinär kolla upp hunden.

Ett tips på en diagnos är detsamma som ett förslag/ en ide´/en tanke/ om vad det kan vara. Ett tips på en diagnos är inte detsamma som att ställa en diagnos. Tipsen ger vi på forumet. Ställer diagnos gör veterinären. Scrolla tillbaka och läs dina inlägg.

Här har du gett sex olika förslag på diagnoser. Kopierar ditt inlägg där du kan se dina diagnosförslag (fet text):

"TS....har du använt fästingmedel i form av droppar?

Du förstår ju inte.
Eftersom det kan vara precis vad som helst av dessa saker bör en veterinär ställa en diagnos för det kan vara allvarligt.
Det är inte tips på diagnoser utan en belysning på hur komplext detta kan vara och oavsett så bör veterinär kolla hunden. Det påtalar jag i allt.

Hoppas vid min gud att ingen stitter hemma och baddar m alsollösning när en klåda har gått så långt!! Det är djurplågeri. Och snåleri.

Du verkar ha problem med att ta till dig konstruktiv kritik. Jag föreslår att du gör det istället för att försöka försvara de råd du gett.

Hade hunden haft problem på ett litet område, inte kliat sig som TS hund gör och det sett bra ut för övrigt hade jag också avvaktat, rakat och tvättat hemma. Har gjort så när begynnande sår dykt upp.

Men för hunden i tråden är det läget förbi.

Du förstår ju inte.
Eftersom det kan vara precis vad som helst av dessa saker bör en veterinär ställa en diagnos för det kan vara allvarligt.
Det är inte tips på diagnoser utan en belysning på hur komplext detta kan vara och oavsett så bör veterinär kolla hunden. Det påtalar jag i allt.

Hoppas vid min gud att ingen stitter hemma och baddar m alsollösning när en klåda har gått så långt!! Det är djurplågeri. Och snåleri.
Nu vränger du ord. Lämna OT och håll dig till huvudfrågan.
Vad gör du om din hund har akut klåda och du vet att veterinären ringer upp först efter arbetsdagens slut (efter 8 timmar) Du kan ha flera timmars resa till ett djursjukhus och där får du sitta i väntrummet i många timmar. Vad gör du för att lindra plågan hos din hund?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Hej buke! Min vän Sofie, som inte har ett account här skulle vilja ha lite tips och råd ifrån er. Hon har en 5mån valptik av rasen...
Svar
10
· Visningar
1 421
Senast: Is
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har knappt sovit de senaste två nätterna pga enorma nässelutslag över stora delar av kroppen som kliar såååå jädra mycket!:wtf...
Svar
4
· Visningar
1 207
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka