Jag har använt samma behandling vid nässelutslag. Min hund fick precis som TS hund bubblor över halva ryggen efter att hon rullat sig i nässelsnår. Innan vi hunnit in hade hon börjat klia bort päls. Fort som attan klippte jag bort päls runtom och baddade med alsollösning. Bubblorna började blekna och klådan försvann direkt jag baddade. Tratt på för säkerhets skull. Efter några timmar hade bubblorna gått ned nästan helt. Jag smorde med xylocain, för att slippa ha tratt på för säkerhets skull så att hon inte skulle slicka sig. Det läkte jättefint. Efter ett par dagar var huden helt normal.
Jag behövde ingen veterinärkontakt. Det tog några veckor innan pälsen växt ut helt, men det var det enda som påminde om att hon haft utslag där.
Det är bra om en nybörjare tar kontakt med veterinär eller en erfaren hundägare. Ofta bekräftar veterinären att hundägaren påbörjat en bra behandling och hen behöver inte alls komma in, om det fortsätter att läka bra.
Den hundägare som varit med ett tag tar det lite lugnare och kan behandla hunden själv utan veterinärhjälp. Det är bra att alltid ha en flaska alsollösning stående i kylskåpet.