Min hund har börjat bli hanhundselak...

Ämelie

Trådstartare
Tidigare så har det aldrig varit några som hellst problem med andra hundar. Men under de senaste året så har han börjat med att flyga på andra hanhundar. Inte alla och än så länge bara större hundar. Småhundar eller tikar är alltså inte ett problem. Det är i regel lite flamsigare hundar som han flyger på. Av någon anledning så är det ofta retriverraser typ golden/flat. men även andra större flamsiga hundar. Misstänker att det kan vara så att han vill "vakta" mig, men tycker att jag i övrigt har rätt så bra lydnad och ledarskap på hunden.

Han kan ibland göra utfall/skälla på andra hundar när man är ute och går, men det är väldigt sällan och oftast så bryr han sig inte alls.

Han är av rasen dansk/svensk gårdshund och blir snart 5år, kastrerad.

tycker inte att det är acceptabelt att han gör på så, men har svårt att veta vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Om jag märker att han är påväg att spänna sig eller moppsa sig så brukar jag försöka avbryta det. Tex genom att han får gå ut ur rummet (om den andra hunden är i samma rum) sen när han lugnat sig och beter sig bra igen så får han komma tillbaka. Gör jag fel?

Sv: Min hund har börjat bli hanhundselak...

Om man hittade den ultimata lösningen på ditt problem, så skulle man bli rik. Hundmöten är och förblir åtminstone topp tre i hundproblemsrankinglistan.

Jag tillhör dem som anser att lösningen måste vara individuell utanfrån vad hunden faktiskt gör vid själva mötet. Är den rädd? Är den arg? Vill den fram till den andra hunden? Vill den längre ifrån den andra hunden?

Oftast så ger hunden avståndstagande signaler, men inte alltid. Då tycker jag att man ökar avståndet tills man kan komma till tals med hunden igen och utifrån det avståndet utgår man och försöker krympa det helt enkelt. Alltså sträckan mellan din hund och den andra hunden när din hund fortfarande går att "snacka med".

Sen finns det hundar som man helt enkelt får säga till: "Nu lägger du av!"
Sen finns det rädda hundar, det som är svårast. Missar man att en hund är rädd och korrigerar den kan det gå illa.

Så, vad gör din hund egentligen?
Vilket också är svaret på din fråga huruvida du gör rätt eller inte.

Däremot kan du nog stryka din misstanke om att han skulle vakta dig, hundar är ganska fega i regel och försvarar först och främst sig själva.

Senast ändrad:

Det är alltid du och jag i de här diskussionerna ;)

Vad spelar det för roll om hunden är rädd eller arg eller osäker? 99% av alla utfall lär baseras på osäkerhet. Det är få hundar som blir arga utan att vara osäkra.

Fast det finns ett till scenario. Hunden som bara vill ha sin vilja igenom eller som ar "dominant" (som man sager har) eller som "resource guarding" som man sager i Sverige.;)
Min tjej flog i dag pa sonen's dobie. Dobien ar WAY snabbare och holl pa att komma fram for att halsa pa sonen och maken som kom hem fran en utfard fore min rottis. Min tjej ar definitivt mer sjalvsaker av de tva och tenderar att bli en "bully" medan dobien ar nervos och stressad av det mesta i livet. Ofta ar hon glad att rottisen tar over ... men hon AR en dobie och backar INTE for "bully tendenser".

Det har hant forut och ser valdigt otrevligt ut nar de borjar slass. I dag tog det ett tag innan vi kunde sara pa dem da jag (STUPID!) inte hade halsband pa min hund sa det var svart att fa ett grepp om henne och nar en var bortplockad kom den andra tillbaka.
Anyway, de var sarade tre eller fyra ganger innan vi hade ordentligt grepp om bada och ingen hade nagot sar. Inget blod eller ens skrapsar nagonstans trots allt ljud och alla tander. Hade hundarna velat skada varandra hade det varit massor med blod och sar innan de hade tagit omtag flera ganger sa "bite inhibition" fungerade tack och lov.

Bottom line ... Jag tror i och for sig att man maste ha en individuell lostning, men there's NO WAY att dobien kan komma undan med att vara sur och tjurig mot rottisen trots att det bygger pa nervos 'energi' och radslor. Lika lite som rottisen kan vara en bully mot dobien.

I dag gick vi en lang koppel promenad pa var inhangnade mark (suck) och har hallit ett mycket klart bevakande oga pa dem bada.

Senast ändrad:

Det vore väl för tråkigt om alla var överens.:D

Jag håller med dig om att rädsla, osäkerhet och agg går hand i hand. Nån som är arg är alltid också rädd.
Rädd för eller rädd om.

Men, för en tid sedan spenderade jag en helg med Curt Blixt, kan rekommenderas. Vi tittade på tre fall av hundmötesproblem:
En malle, som vid något hundmöte kommit lös och då attackerat den mötande hunden och satt en hörntand i den. Den sket fullständigt i föraren och ville bara fram och "äta upp" den mötande.
En schäfer, som slet och drog åt alla håll, skrek och gapade, strirrade någon nano-sekund åt gången åt sin förare. Faktiskt svårt att säga vad den egentligen hade för plan.
En goldentik som sa "jag vill gå hem" så fort hon mötte en hund av större storlek. Som enbart stretade åt motsatt håll, ointresserad av sin ägare.

Rädda och osäkra alla tre, japp. Skulle jag jobba på samma sätt med de här tre? Nej.

Sen är det en annan viktig grej, föraren. Hur stor hundvana, hur bra tajming osv. Vilket också (tyvärr) påverkar hur jag väljer att jobba med ekipaget.

Jag har också en dansk/svensk gårdshund som ett tag reagerade lite på hundmöten genom att dra och ibland skälla. Jag lärde henne att när vi passerar en annan hund ska hon få en godis, så nu tittar hon alltid på mig o då berömmer jag (ger inte alltid godis numer) alltid men en lugn ton i rösten och efter det ignorerar hon den andra hunden.
Vi kan även gå förbi lösa hundar nu och hon bryr sig inte.

Ska tillägga att hon var osäker, om hunden vi mötte va lugn va hon alltid lugn med. Det var hundar som skällde/drog hon reagerade på.

Senast ändrad:

Det där med godis kör jag också med och det fungerar, men ibland har inte matte med sig en godis... och ibland händer det att han skiter fullständigt i godisen. Men just hundmötena tycker jag inte är de största problemen eftersom det är så pass sällan som han gör utfall. Sen så gör han inte utfall mot hundar som gör utfall mot honom. Hundar som skäller och morrar som man möter på promenader ignorerar han helt och hållet. Hundar som stirrar på honom (utan att egentligen inte gör någonting annat) är dom han reagerar mest på.

Är rätt så säker att det är osäkerhet som gör att min hund beter sig som han gör. om jag tex är helt i andra tankar och lite slö en dag så beter han sig värre.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 951
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30