Ämelie
Trådstartare
Tidigare så har det aldrig varit några som hellst problem med andra hundar. Men under de senaste året så har han börjat med att flyga på andra hanhundar. Inte alla och än så länge bara större hundar. Småhundar eller tikar är alltså inte ett problem. Det är i regel lite flamsigare hundar som han flyger på. Av någon anledning så är det ofta retriverraser typ golden/flat. men även andra större flamsiga hundar. Misstänker att det kan vara så att han vill "vakta" mig, men tycker att jag i övrigt har rätt så bra lydnad och ledarskap på hunden.
Han kan ibland göra utfall/skälla på andra hundar när man är ute och går, men det är väldigt sällan och oftast så bryr han sig inte alls.
Han är av rasen dansk/svensk gårdshund och blir snart 5år, kastrerad.
tycker inte att det är acceptabelt att han gör på så, men har svårt att veta vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Om jag märker att han är påväg att spänna sig eller moppsa sig så brukar jag försöka avbryta det. Tex genom att han får gå ut ur rummet (om den andra hunden är i samma rum) sen när han lugnat sig och beter sig bra igen så får han komma tillbaka. Gör jag fel?
Han kan ibland göra utfall/skälla på andra hundar när man är ute och går, men det är väldigt sällan och oftast så bryr han sig inte alls.
Han är av rasen dansk/svensk gårdshund och blir snart 5år, kastrerad.
tycker inte att det är acceptabelt att han gör på så, men har svårt att veta vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Om jag märker att han är påväg att spänna sig eller moppsa sig så brukar jag försöka avbryta det. Tex genom att han får gå ut ur rummet (om den andra hunden är i samma rum) sen när han lugnat sig och beter sig bra igen så får han komma tillbaka. Gör jag fel?