Min hund fångar råttor/sork.

YorkWann

Trådstartare
Här har man skaffat katter för att hålla "ohyran" borta. Katterna ligger utsträckta i solen, eller sitter på trappen och gäspar.

"Duktig vovve, hörru kolla därborta med, tror det låg en till där." :cool:

Och hunden springer, allt för att få dela soffan med nöjda pissar sen.... ;)

Sv: Min hund fångar råttor/sork.

Haha, min lilla vovve fångade en liten husmus för ett litet tag sen!

Det trevligaste var nog att han sprang och la den halvdöd i vattenskålen och innan jag hann fiska upp den, hämtade han den igen för att placera den i soffan....:eek: :eek: Då var den död, men väldigt blöt och mysig att gå och kasta ut. :eek:

Hundar är bara så himla bra att ha ibland; vad ska man med katt till:idea:

Det är ett dagligt jobb mina har på gården, att fånga råttor. Då menar jag råttor och inte möss :)

Min terrier är riktigt jävlig på att fånga möss (vi har inga råttor som tur är), himla bra aktivering ;) Hon har tillochmed lärt min ena W, fast det skiljer lite i tekniken :angel:

//E

Mina har också olika teknik. Den gamla biter direkt över ryggen, ev får göra två hugg. Och tre tar över ryggen och skakar bytet. Skulle den inte dö då, så tar den gamla över och gör klart arbetet :)

Låter du dina käka upp bytet?? Jag är lite skeptisk till det nämligen, men jag hinner ju aldrig fram och det gäller ju för Lillan att snabba sig att käka upp annars tar de stora musen...

//E

Mina gör inte det, de dödar sen är det klart.
Men kanske är för när jag varit med och jag tycker de hållt på lite väl mycket med bytet, burit omkring mm. Då brukar jag säga att det är bra, och då släpper dom och jobbar vidare :)

Jag har ju en "råttehund" men han är för feg för att ta dom, han jagar gärna och gräver efter sork, men jag har aldrig sett att han fått tag i nån, och när katten kommer in med nån så fegar han :D ( å andra sidan morrar katten ganska otäckt)

Vissa raser används ju faktiskt som råttjägare! :D

Vad har du för ras?

Många raser användes ju förr till att jaga bort just råttor och sorkar från husen ;)

En av mina var lite skeptisk i början, men jag har uppmuntrat sen har hon fått ta ett byte som den gamla har tagit och bära på det. Nu är hon en riktigt bra råttjägare :)
Men den gamla är helt klart bäst.

Min vovve tog en sork igår - men jag tyckte så synd om den så hunden fick fint låta den springa iväg... Han var bra lycklig en stund i alla fall. :D
Tror umgänget med katterna inspirerat honom, de kommer ofta in med möss och sorkar åt honom att leka med, gärna levande såna.

Tror aldrig min hund blir någon vallhund, blir nog en råttfångare istället, det intresset är hundra gånger starkare, men så har vi en ruskig massa sork runt gården också så det är ju bra.

Min har aldrig tidigare gjort det, och inte efter heller.
Jag antar att musen måste varit skadad eller sjuk, för jag kan inte tänka mig att han han få tag på en frisk mus !! Det måste ju vara näst intill omöjligt?

Visst får de tag på friska möss. Nu är det iofs råttor mina fångar mest, men möss står också på listan :)
Mina hundar är snabba, och har inte musen ett ställe att gömma sig på direkt när de hittar den, då hinner de ta den.
Det går fort som attan :D

Jo, han är ju ganska snabb :)

Om jag tänker efter kom han ju med en råtta i munnen en kväll när han varit ute på kvälls-kissningen, men då tog jag för givet att det var katten som tagit den och han bara hittat den.

Kanske att jag har en riktig rått (och mus:) ) fångare här hemma!!

KL

Ja, vi ska ju snart flytta till hus på landet, (förhoppningsvis) men den gången Birk kommer med en råtta/mus i munnen, då ramlar Gud ner på oss!

Ngt mer ovigt och osnabbt än Birk, det finns inte! Dessutom tror jag aldrig han skulle göra ngt mot den, kanske ha den som sin valp! :)

Haha, här brukar det vara katterna som kommer släpandes på en stor råtta som hundarna tagit :D
Jag tror inte katter tar råttor så ofta (råttorna kan ju vara väldigt aggresiva), så det var säkert din hund som fångat den :)

KL

Ja, vi ska ju snart flytta till hus på landet, (förhoppningsvis) men den gången Birk kommer med en råtta/mus i munnen, då ramlar Gud ner på oss!

Ngt mer ovigt och osnabbt än Birk, det finns inte! Dessutom tror jag aldrig han skulle göra ngt mot den, kanske ha den som sin valp! :)

:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderar fram och tillbaka. När en familj har olika behov av hund, hur gör man, hur tänker ni? Vi har en fem år gammal fransk...
2
Svar
33
· Visningar
2 983
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar