Min hund är så låg :(

EmelieR

Trådstartare
Hon känns lite nertryckt av allt.
Jag frågade om råd för något år sedan då vi gjort en biopsi och fått reda på att hon är autimmun mot sig själv :(
Hon utvecklar sår vid mun och ögonen. De ser illa ut igen nu trots medicinering med kortisonpreparat... Har hållit på med de i ett år nu typ.
Nästa steg är tydligen cancermediciner för hund. Någon som har erfarenhet?

Mår de lika dåligt som oss människor av dessa mediciner? Man skulle följa upp med blodprov en gång i kvartalet för att se att organen inte tog stryk..

Vad hade ni gjort? Hunden är 7år, Jack Russel

Sv: Min hund är så låg :(

Om behandlingen hade orsakat min hund problem eller olägenhet, och inte bara väldigt tillfälligt, så hade jag valt att avliva.

Jag skulle i alla fall tippa på att dom inte lär må särskilt bra av medicinerna.

Det är lite så jag känner med. Hade vä eg hoppats att någon här sa att det behandlar vi med och det fungerar super ;)

Det är tufft... Hon har varit min bäbis... Just nu har jag ju en riktig bäbis och kanske hon är låg för att hon inte får så mycket uppmärksamhet? FAst jag ger henne lika mycket nu sm innan. Tom mer än den andra hunden. Som för övrigt är en riktig djävul som jagar mina hästar.....

Jag har aldrig upplevt problem med mina hundar, när det fötts en bebis eller kommit in nya personer i familjen - eller liknande. Inte så länge som dom fått tillräckligt med motion, mat och stimulans. Så förmodligen beror det väl på att allmäntillståndet är lågt och så kortison på det?

Fråga veterinären om ett ärligt svar på hur hundar brukar reagera på just den medicinen som är aktuell, och fundera mer efter det.

Vilket autoimmuna tillstånd har din hund? Jag har en väninna med en hund som har IMT och de har nu behandlat henne med cortison i snart ett år och har lyckats över förväntan. Det negativa är att hunden blivit tjock. Annars är trombocytvärdet normalt från att ha varit nere på 5(!) när hon kom in. Den hunden är pigg, glad och vaken nu från att ha varit en sovare största delen av dygnet.

Jag har behandlat hunden i ett år snart och hon svarade bra på medicinen över sommaren.
Den första medicinen vi fick tog bort alla sår men sen skule vi ju bara underhålla. Det fungerar inte alls. Och hunden är ungefär som att ge en katt avmaskningsmedel ;)
Du lurar inte ens henne med leverpastej...

VAd gäller bäbis så är hon 7 mån nu och det har fungerat super fram till nu. Nu har jag ju iofs nästa problem med att hon inte klarar av att barn klappar på henne men det får ju jag ha koll på...
Lite understimulerade är båda två- det erkänner jag. Svårt när man är hemma själv o snön igger i drivor de inte ens kan gå i. Skotträdslan har ju gjort att hon inte gick ut i byn förra veckan... Hemma är på landet o betydligt lugnare med smällarna... Får hoppas det är därför hon är låg nu. Men det är inte kul att sen henne med kuvad rygg hela dagarna :(

Nu har vi varit iväg och ökat upp kortiosondosen ganska rejält igen. Hunden är så hungrig att hon sväljer maten hel. Letar mat överallt och vaktar köksbänken. (inte ultimat med en liten flicka i gåstol)...
Hon pinkar inne minst 5ggr/dygn trots att vi är ute hur många ggr som helst :( Hon skäms o skakar när hon har gjort det så hon vet ju att det är fel...
Dricker HUR mycket som helst- flera liter per dag.
O så är hon jätteslö... Alla symtom de kan få alltså.

Hon står på en jättehög dos nu- förra gången hon tog medicinen så märkte jag bara av att hon var lite hång. När vi började trappa ner dosen i sommar så kom det tillbaka igen efter typ 2 mån. Inte lika illa som nu men ändå rinnande ögon, lite sår vid munnen och lite mer illaluktande andedräkt.

Hon svarar jättefint på medicinen nu :) Men mår hon eg bra?

Snälla, läs ditt senaste inlägg igen... Där tycker jag att du har svaret på din fråga...
Fy sjutton vad jag lider med er! :(

Är det DLE eller Pemfigus hon har?
Ger ni något annat utöver kortisonet? Typ fettsyror?
Tyvärr är höga doser av kortison under längre tid något som påverkar kroppen väldigt negativt och inget jag skulle ge hunden för alltid.

Azathioprin är ett läkemedel som används vid båda dessa sjukdomar, det är ett immunsupprimerande läkemedel som hämmar immunförsvaret.
Sedan kan man även behandla med cytostatika ("cancermedicin"), det ger man dock inte i lika hög dos som för människor för att man vill undvika biverkningarna men hunden blir inte botad utan man drar bara ut på tiden. Det är dessutom väldigt dyrt.

I den situationen din hund är i ny skulle jag faktiskt börja fundera på om det inte är aktuellt med avlivning i alla fall. Om du väljer att ge henne immunsuppressiva eller cytostatika, kommer du då göra det för hennes skulle eller för din skull? För att du inte riktigt kan släppa taget än?
För om hon nu har DLE eller pemfigus kommer hon aldrig att bli frisk och så som ni har det nu, med höga doser av kortison som din hund inte verkar må bra av kan ni inte ha det längre.

Svarar er alla- Tack för svaren. Även om jag eg inte vill läsa vad ni skriver...

Nu ska vi ju inte ha denna höga dos kortison så länge och när hon har gåt på lägre dos har vi inte märkt så mycket på henne.
Fast iofs så har hon ju blivit sämre under tiden med...
Hon är så snäll min lilla vän så att jag har fått sätta på henne blöja. Nu ska jag prova att ha en up&go blöja inatt. Idag är sista dagen med full dos. Imorgon går vi ner på hälften :)

Vet ni om det finns något man kan ge hunden för att få lite mättnadskänsla? Det är synd om en så hungrig hund :(
Jag tänker kolla nertrappningen en gång till innan jag väljer att ta bort henne. Hon verkar inte må dåligt av såren och de rinnande ögonen eg. Bara att hon kliar sig överallt och det blir ju "fult".

Men visst- hon är inte den glada tjej jag hade från början- men det är nog lika mycket sonens fel som trycker ner henne. Han är större än henne och nu när hon redan är låg passar han ju på lite.

Varför tillåts sonen att ens tänka den tanken då? Barnen i detta hushållet hade aldrig fått försämra sådär för någon av hundarna.

Jag kan ju bara säga hur jag ser det från mitt håll, och en hund som inte mår BRA har jag inte kvar.. Dom ska få leva och njuta av livet, ha kul och vara glada. Annars ser jag det inte som att leva, utan mer finnas till bara..

Hoppas hon blir bra på nedtrappningen då, men hon verkar ju bara bli sämre på lägre dos... Kortison har väl en del biverkningar som kommer vid långvarig användning också.

Men du... Läs igenom vad du har skrivit i den här tråden. En hund som går runt med sår och klåda är inte frisk. Man vet ju själv hur galen man kan bli om det kliar någonstans mest hela tiden. Sår kan göra ont och bli infekterade. Och det är så hon är när du anser att hon mår som bäst?

En hund som går runt och är så låg mår förmodligen inte så bra. Oavsett om det beror på att den är sjuk, att den får kortison eller att sonen trycker ner den.
När det gäller sonen så är det ju inte bara för hennes skull då bör se till att han slutar. Dessutom är det viktigt att barn får lära sig umgås med djur ordentligt, och dels finns risken att hon plötsligt säger ifrån. Speciellt om hon redan mår dåligt.

Ingen här kan sitta och säga vad som är rätt beslut för din hund. I alla fall inte så länge du har någon nära vän som känner er bra även i verkliga livet.
Men försök vara objektiv. Och kanske ta hjälp av någon (veterinär, nära bekant) som kan vara lite mer objektiv kring hur hunden mår.

Morötter eller vitkål kan man ha i maten som bulk.

Jag lider verkligen med dig och din hund! Det verkar vara en mycket svår behandling som din hund genomgår och jag hoppas att du har en bra och öppen dialog med hundens veterinär om hennes livssituation. Många veterinärmedicinska behandlingar/undersökningar/utredningar utgör ju ett lidande för djuret, antingen genom att de tillfogar hunden stress och smärta, genom att utredningarna drar ut på tiden vid svårighet att ställa diagnos, eller genom att den behandling man ger inte ger upphov till förväntat resultat.

Det är svårt att veta var gränsen för vad som är ett acceptabelt lidande går men några frågor som man utifrån ett djuretiskt perspektiv bör ställa sig är följande:

• Hur länge kommer hunden att lida av behandlingen/sjukdomen?
  • Kan veterinären ge mig ett tidsperspektiv som jag kan förhålla mig till när jag fattar beslut om hunden ska vårdas?
  • Vilken karaktär har lidandet som sjukdomen/behandlingen er upphov till?
  • Är lidandet fysiskt eller psykiskt (eller båda)?
  • Kan lidandet minskas, t.ex. genom effektiv smärtlindring?
  • Vilka är chanserna för att behandlingen ska lyckas?

Jag tycker att det är mycket viktigt att man alltid ställer sig dessa frågor till veterinären innan man påbörjar en behandling. Sedan är djurägaren den som känner hunden bäst och kan svara på hur hunden mentalt troligtvis kommer att reagera på behandlingen.

Du har ju en hund med kronisk sjukdom som kommer att gå i skov och som (beroende på vad det är för autoimmun sjukdom) kan komma att ändra karaktär. Så jag skulle vilja be dig fundera lite över frågorna som jag ställer ovan. Framförallt är tidsperspektivet och chanserna för att behandlingen ska lyckas viktiga frågor. Vad säger veterinären om det? Att en hund mår dåligt under en behandling som den genomgår behöver inte vara något fel, men en sådan behandling bör inte fortgå för länge. Går det att överblicka hur länge hunden behöver gå på en behandling som gör att den mår dåligt innan man uppnår förväntat resultat?

Jag lider verkligen med dig och jag hoppas givetvis att din hund ska svara på behandlingen och bli sitt vanliga jag. :) Men ta ett ordentligt samtal med din veterinär. Som Jenka skriver så kan ingen här säga vad som är rätt beslut för dig och din hund.

*KL*

Bra svar Philosophia. Du tar upp många bra frågor man bör ställa sig! :)

Men EmelieR, jag tycker du skall vänja dig vid tanken att ta adjö av din jycke.

Det du beskriver är inget fullgott hundliv. Du har dessutom försökt på många sätt i över ett år och ingen ljusning syns. Jag tror hon är låg och osäker på ditt barn också för att hon har ont och är påverkad av sin sjukdom.

Även om barnet och hunden är åtskilda så kan hon känna en oro över höga ljud, stoj och barnaktiviteter.

Ta stöd av nära och kära och gör din hund tjänsten att få slippa ifrån sina plågor. Det verkar i mina ögon att du gjort allt du kunnat för henne. Nu kan du bara hjälpa henne från detta på bästa sätt. :cry:

Kram och jag tänker på dig.

Är en hund sjuk så ska man behandla den. Men årslånga behandlingar gång på gång.
Ärligt talat är det inte dags att avsuta hundens lidande?
Det hade i alla fal jag gjort.
Tungt beslutmen nödvändigt till slut.

TAck alla ännu en gång :)

Jag vill förtydliga att sonen som trycker ner är HENNES valp- inte ett barn. Jag försöker se till att mitt barn inte kommer i närheten av henne i köket eftersom hon vaktar allt ätbart där.
Jag tycker otroligt synd om henne men jag vill ju verkligen inte ta bort henne i onödan...

Att jag satte på henne en blöja igår kväll var att hon inte berättar att hon är kissig och skäms så förfärligt när hon har gjort inne. Fast hon tog av den iaf så...

Jag ska prova att ge henne lite morötter imorgon och se om det blir bättre. På onsdag ska jag tillbaka till veterinären igen ch jag tänker ta med alla frågor ni tipsat om.
Utefter detta kan man ju lättare ta ett beslut. Veterinären har ju inte mina känslor för hunden ch kan svara på ett ärligare sätt.
Veterinären själv sa att hon antagligen skulle må bättre på cancermedicinerna men att det var jättedyrt... Men vad är jättedyrt- någon som har koll?
Jag är införstådd med att man tar blodprov på hunden en gång i kvartalet som bekostas av mig själv isf såklart....

Många frågor- behöver era nyktra svar...

Det är medicinen som är dyr. Svårt att säga hur mycket det kommer att kosta om man inte vet vad hunden väger och vilken dos den ska få. Ger du immunsuppressiva kommer du antagligen ligga på minst 1000 kr i månaden (frågade vet hur mkt det skulle kosta om min 8 kg Hund står på atopica som är ett immunsuprimerande läkemedel som dock använts i andra syften än det din hund lider av, och då blev svaret cirka 900 kr)

Väljer du att ta bort henne kommer du inte göra det i onödan, hon har en sjukdom som inte går att bota, som orsakar henne smärta och lidande och dessutom verkar hon inte svara på den medicinen hon får. Jag tror att ingen, veterinär eller inte veterinär skulle klandra dig!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 207
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 105
Senast: Luktpion
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka