Min hund är ett ägg... :-)

Kalaspinglan

Trådstartare
Min hund är oerhört begåvad och löser många problem, kanske inte alltid på det sätt vi tänkt oss, men ändå... Tyvärr finns det en sak som han bara inte kan lösa - han trasslar in sig.

Eftersom jag ännu inte vill ha honom lös, allra helst utan uppsikt, har jag honom i sele och lång, lång lina. Och självklart leder detta till att han trasslar in sig runt trädstammar, stenar och rötter. Men ägget (läs: min RR) kan bara inte lösa problemet. Han står och drar, och drar och drar... Jag har visat honom flera gånger genom att gå med honom runt trädet, men han fattar verkligen inte.

Någon som har tips på hur vi kan lära honom? :confused: :confused:

Sv: Min hund är ett ägg... :-)

Jag brukar vänta ut hunden, men att jag kanske drar lite i kopplet så hunden får en chans att känna vilket håll den ska åt. Fattar inte hunden då, så håller jag kopplet sträckt och väntar. Tillslut så brukar den fatta att den måste gå tillbaka för att komma loss.
Blir det lång väntan så kanske jag närmar mig lite där jag vill hunden ska gå, så den möter mig, då brukar den tillslut fatta hur den ska göra.
Men det kan ta några ggr, innan den förstår direkt hur det går till.

Men är kanske så här du gjort?

Min hund gjorde också så i början. Jag har löst det ungefär som Grana, men med tilläggande av ett kommando "gå tillbaka". Funkar på min virrpanna till hund...

Hur länge är det ska man vänta? En förmiddag? :-)
När jag drar i kopplet drar han bara åt andra håller, istället för att backa och lätta på trycket i repet.

Jag funderar på att ha en jättestor köttbit, då kanske motivationen för att lösa problemet är större?

Jag ska verkligen försöka att lära honom Gå tillbaks/eller Gå runt. Hur kan jag på bästa sätt lära in det?

Gör som mitt ex. Han bara drog. "Jag trodde att hon kunde det" Men jisses vad hon är säker på det efter det...

Hehe... :-)
Jag tror att han istället skulle försöka att bita av repet, än att snurra runt. Har sett sådana tendenser.
Men kanske ska jag testa..?

Ja stackarn om du testar ;) Jag har en sådan dålig lina till bruksspåret, den trasslar och sufger sig fast i allt. Usch den är inge bra. Min korta till viltspår är perfekt och den glider så lätt :)

Nu ska jag sova!

GNATT!

Jag är övertygad om att jag och min sambo såg urfåniga ut när vi gav oss fasen på att vovven skulle reda ut det själv. Vi väntade ut honom, tjoade och uppmuntrade när han gjorde rätt. Vi höll emot i kopplet så att det hela tiden vara sträckt i rätt riktning så det gjorde det omöjligt för honom att gå tillbaka i fel riktning. Nu är han superduktig! Han springer tillbaka samma väg som han kom ifrån! :love: Så ge inte upp, det är mitt förslag. Låt det ta tid. Det är värt det när man går i skogen!! :D

/Timsetim

Jag vet inte hur man lär in kommandon...min ena hund (den vi har uppfostrat själva...) kan av någon konstig anledning de kommandon vi inte "lärt" henne, utan bara sagt, allra bäst. Som just detta "gå tillbaka" som jag förmodligen tjatat för att slippa hoppa ner i dikena och trassla ut henne från träden. Några andra kommandon hon är bra på är: "nu vänder vi" - våra promenadvägar är ofta sådana att man måste vända och gå tillbaka, hon vänder klockrent varsomhelst om man säger det kommandot. Eller "gå ut" alternativt " gå in" vart man nu vill att hon ska gå...eller "nu räcker det" när man tycker hon är allmämt dryg...

Men tjat är ju det bästa sättet att öva in saker...

Jag löste det som så att jag stannade, höll kopplet sträckt och kanske drog lite milt, sa "Fel sida" och väntade ut henne. Det tog ungefär 4-5 gånger, och så förstod hon vad kommandot betydde. Sen fungerade det på precis allt! När hon skulle byta sida runt mig, gå på min sida av vattenpölen (Mindre kul att bli släpad av en GD genom vattenpölar ;)) osv osv. Fungerade även perfekt när hon tog min sida av sängen, var bara att peka på hennes sida och säga kommandot, så bytte hon sida :D

jag började med lite enlare saker som vanligt koppel och lyktstolpar. sedan väntade jag tills hon löste "problemet" av sig själv. nu går de automatiskt tillbaka om det drar i kopplet/linan.

Förstår inte riktigt om du har honom i lång lina när du är ute och går eller när ni är hemma??

I vilket fall som helst hade jag slopat den idén med direkten, mina argument!

Ute och går
Du har väldigt dålig kontakt med en hund som är i lång lina, den behöver inte anstränga sig för att veta vart du är, utan den känner det hela tiden genom linan. Jag hade hellre haft ett kortare koppel tills den var så lydig att jag vågade ha den lös. Nä, lämna linorna åt spårningen!!

Hemma
Det är inte tillåtet! Man får inte lov att binda fast sin hund i t.ex. träd, stolpar etc. med lång lina, detta delvis för att de trasslar in sig. Då är det bättre att spänna en lång lina en bit upp i luften mellan två föremål, och sedan ytterligare en lina som löper lätt där i, en bit längre än att hunden kan lägga sig ner rakt under linan, kanske ca dubbelt så lång som avståndet mellan den fasta linan och marken

Men det är bara min åsikt!

Mvh/Tina

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka