min hona fäller!! hjälp..

T

Tovanlovan

Min 11 åriga katthona har börjat fälla, inte normalt utan det är jättemkt.. när man klappar henne så kommer det stora "tovor" med små vita korn, typ som mjäll.. hon är frisk annars. (vet ej vad hon är för ras, antagligen någon sorts korsning, men hon är korthårig)

någon som vet vad det kan vara och vad jag ska göra åt det?

Sv: min hona fäller!! hjälp..

Det låter som om det skulle kunna vara mjällkvalster.
Pälsen blir mjällig och katten kan få kala fläckar, oftast kliar det också.
Om du har mycket bra syn eller helst ett förstoringsglas kan man se kvalstren om du kammar ur lite mjäll från pälsen och granskar.

Veterinären har bra medel mot detta.

Om det inte är mjällkvalster kan det vara en svampinfektion i huden.

Det kan också vara så enkelt att pälsvården är eftersatt. Borstar du henne päls regelbundet?

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag brukar borsta henne ibland. det är inga kala fläckar vad jag har sett.. men jag ska ta och kolla lite mer iallafall :) Tack för hjälpen!

Katter kan också drabbas av mjäll nu under vintern, framför allt om de är innekatter. Det beror på att inomhusluften blir väldigt torr den här årstiden. Man kan bada katten och schamponera, då brukar det bli bättre.

då katten ändå är 11 år börjar den bli gammal. kan vara brist på nån vitamin? äldre katter kan behöva extra tillskott.

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 548
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 185
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 389
Senast: Mustang
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat