Min häst vill inte vara med mig

Sv: Min häst vill inte vara med mig

Frågar man 100 hästmänniskor får man 100 olika svar, brukar jag alltid säga. Här är det väldigt tydligt. I en sån här situation, ska man vara hård? Ska man vara mjuk? Ska man muta? Absolut inte muta? Kan inte vara lätt att sålla bland alla dessa svar...

Jag kan inte säga vad du ska göra men jag kan säga vad jag skulle göra, Lager beskrev det mycket bra. Var mjuk. Mycket mjuk. Gosa. Vänta på att hon vänder på huvudet (det kommer hon att göra för hon kommer att vilja kolla vad du gör). Mjuk och bestämd samtidigt - ge dig inte. Att "sätta ner foten" och bli arg ska man spara tills det verkligen, verkligen behövs. Under 18 år med samma häst har jag blivit arg och höjt rösten kanske 5-6 gånger och när jag gjort det, vet han att jag menar allvar. Han har inte alltid varit lätt att hantera men med tålamod och konsekvens fungerar det mesta.

Tänk "positiv förstärkning" också. Mutor är helt ok, hon ska känna att det är KUL att ha dig i närheten. När hon gör rätt, fram med morot eller vad hon nu gillar. Vita_N_6520 säger klokt: Var extra snäll mot hästen, det lönar sig i längden. Så sant som det är sagt.

Så: tålamod. Allt kommer till den som väntar.

Har haft mitt sto i 3 år nu och hon är en känslig individ. Hon är svårfångad i hagen periodvis.
Den lösningen som fungerat bäst hittills är att muta med mat. Har jag en morot med mig brukar det inte vara några problem att hämta henne. Men hon skulle aldrig komma fram till mig, utan jag måste gå helt till henne, hon tar inte ett steg mot mig.

Springer hon ifrån dig? Annars kan detta inte vara något som helst problem för en människa med två friska ben. Bara att gå och hämta hästen.

Naturligtvis ligger hela problemet i att du är osäker. Hästen beter sig bara som vilken normal häst som helst. Det är inte den som behöver flyttas runt hit och dit utan ditt självförtroende som behöver växa. ;)

det är ju skillnad på muta och berömma. tycker inte att det är något fel att berömma med en godis.
men som du beskriver låter du lite osäker, hon kanske känner av det och då undrar vad du ska göra? om du ska gå rakt på henne eller om du ska söka kontakt. prova och vara lite mer betsämd, inte bara bestämd och säga: flytta på dig och kom hit! utan tänk efter vad du ska göra innan. ska du sätta dig i dörröppningen och vänta tills hon visar intresse och då ge henne en morot? du kan ju prova att släppa henne i ridhus eller bana eller nått och få henne att springa runt dig, stanna henne och kolla om hon vill komma in till dig, vill hon inte det fortsätt och få henne att springa tills hon vänder huvet in mot dig beröm genom att hon får stå stilla ett tag, osv:)

När en häst inte kommer till sin människa är det för att den inte litar till 100 procent på sin människa.
Det behöver då inte ha någonting med människan att göra, det tar helt enkelt tid för en häst att bygga upp ett förtroende. (Eller det är självklart olika för olika individer)

Och det i boxen kan vara för att din häst är osäker. Läste nu att du blivit "arg" på henne. Men jag skulle nog inte bli arg på henne, för hon försöker bara säga något till dig som t.ex. "Matte jag vill inte nu" eller liknande. Det är ett av de viktigaste sakerna att inte glömma: Lyssna på din häst!

Men vi alla vill använda våra hästar till olika ändamål. Läste någonstans att en häst är aldrig dum, utan den tror att den alltid gör rätt för det är ett inlärt beteende. Jag tycker att det låter som om det kan stämma.

Nu går det åt rätt håll känns det som. Igår vände hon upp rumpan mot mig, men då var jag snabb och smackade lite på henne så hon fortsatte du och vände upp sidan istället. Jag kunde direkt då gå fram till henne.

Förser min ficka med godis nu som hon får när hon är duktig (tex låter mig komma fram och klappa, ta på grimman osv).
Så får jag hoppas hon börjar förknippa människan med positivt.

Nu går det åt rätt håll känns det som. Igår vände hon upp rumpan mot mig, men då var jag snabb och smackade lite på henne så hon fortsatte du och vände upp sidan istället.

Det låter ju jättebra! Om du kan bryta beteendet med en smackning, så har du ju kommit en bra bit!

Idag vände hon inte på sig överhuvudtaget :banana:

Stod kvar med huvudet mot mig när jag kom in i boxen. Härligt!

Kul att det går bättre!

KL.

Vårt sto har ett liknande beteende skulle vara kul att höra varför andra tror att hon gör som hon gör.

Vill hon in så är hon jätteenkel att fånga och kommer fram till en i hagen ibland glad och ibland småsur. Kommer man däremot på fm och vill ta in henne så kommer hon inte fram utan travar iväg och ser jättesur ut för att sedan vända runt och trava i en båge fram till en och låter sig fångas rakt framifrån men ser fortfarande jättesur ut och hugger ibland i luften.

I boxen vänder hon sig bortåt och ser sur ut om hon inte vill bli fångad.

Hästen är ett fuxsto på 19år.

Någon som har nån idé om varför vår häst gör så?

Härligt!!!

Jag brukar säga att det är skillnad på att säga det är fan jag som bestämmer och lugnt, det är jag som bestämmer.

Det brukar räcka med att bestämma sej att det är ajg som bestämmer och sen berömm.

Det där med godis har jag aldrig hålt på med. Tycker inte att det är godisen som ska göra jobbet utan jag.
Om man nu måste ha godis banta bort det fort. Så de accepterar ett berömande BRA.

Om man nu vill annvända sej av rösten i stället för godis så kan man när man ger godis säga bra och så minskar man ner det. Sen tycker hästen att BRA är godis.

Men jag har aldrig jobbat med godis. Jag jobbar med berömm och uppmuntrande röst. Det är jag det...

Jag har inte heller jobbat med godis tidigare med mina hästar. Visst har dom fått nångång ibland, men oftast har jag bara berömt med rösten och smekningar.

Men det har också varit betydligt enklare hästar än hon jag har nu.

Då får man komma på massa annat som du gör och det är bra att du kan komma på ett lirk sätt.

I bland måste man även ändra sin åsikt om saker och ting, även jag :O)

Det är ju det som är hela hästhanteringen att klura och fundera på hur och vad man ska göra. Ingen häst är den andra lik och ska inte hanteras på samma vis.

Det är så kul när man ser att folk löser det så snabbt och lätt som du gjorde.

Funkar det så är det ju rätt för den hästen.. :)

När en häst inte kommer till sin människa är det för att den inte litar till 100 procent på sin människa.

fast så är det ju inte. Det kan ju också vara för att hästen visar respekt och inte kommer till en förrens man bjuder in den. Jag skulle inte vilja att min häst kom springande till mig i hagen. Utan om han ska komma till mig ska det vara när jag visar bjuder in honom, men det kanske var det du menade? fast sen kan ju inte alla inkallning och då tycker jag att det är bättre att man får röra lite på benen och gå och hämta den.

kul att edt går bra för er nu!:) det är väll så när man bara är koncentrerad på problemet, då brukar ju hästen känna att man inte ger sig och det brukar gå bra:D

de flesta som jobbar med saker som tex klicker träning, tillochmed Tobbe Larsson och de flesta andra, vet att godis är en klar förstärkning till positivitet om hästen inte hittat motivation och en klar förstärkning av att vända ett oönskat beteende om det blivit problematiskt. så godis i sig är inget att förfasa sig över, över huvud taget. det är vad det är, och djuret är ett djur.

Låter lite likt min kille, som också är en väldigt känslig individ. Han har blivit illa behandlad och har väldigt lätt för att stressa upp sig och tro att man skall slå honom. Han beter dig inte så längre, men i början när han kände sig för pressad och trängd kunde han också vända rumpan till, mest för att markera att han egentligen var livrädd och gjorde vad som helst för att slippa, han var inte sur på det sättet.

Vi har arbetat otroligt mycket från marken för att stärka vårat band, så han skall veta att jag inte vill honom något ont och därmed behöver han inte fly. Ofta så sitter det invanda mönster hos dylika hästar som kräver träning för att släppa på.

Så mitt tips är att jobba mycket från marken, skapa tillit och gränser till hästen. Arbeta i lina med olika övningar så som att den skall kunna flytta undan ett steg i vardera riktning, och att den skall komma till dig, och att hon skall lyssna på dina signaler. Det kan vara kul med små hinderbanor att jobba på och lite saker hästen tycker är läskiga som du kan visa att du kan leda igenom den säkert över. Klicker kan funka, men min kille blir lätt rädd för hastiga ljud...

Sen gäller dig för dig som hanterar att vara ståndaktig och värd att lita på! Visa att den inte behöver vara rädd eller försvara sig genom att vara en stabil och lugn människa som den kan vända sig till. Det kan vara bra att först vänta utanför boxen några minuter, tills du får kontakt den vägen eller att hästen visar sig positiv till dig, då ger du den ändå lite tid. Kan du säga ifrån, så kan det räcka med en stor hållning och höjd röst för att hästen förstår att den istället skall ge dig uppmärksamhet istället för rumpa!

Då jag har (eller snarare haft) en liknande häst har jag lite tips till dig! När jag köpte min egen för ca 4 år sedan kunde jag inte ens fånga henne i hagen och hennes stressnivå låg konstant på 100% och jag frågade mig många gånger vad jag skulle göra. Då hon är så mycket "häst" (d.v.s att hennes ursprungliga hästinstinkter är väldigt tydliga mm.) gick det inte få kontakt med henne på något annat vis än att ge henne de signaler hon förstår, jag rekommenderar bland annat horsemanship väldigt varmt. Hagproblemet var det jobbigaste för mig till den dagen då jag tog övertaget och testade "join up". Detta betyder att du driver bort hästen från dig innan den springer bort själv. Tillslut (det kan ta flera timmar med lite otur) så har du en häst ser dig som ledaren och kommer fram till dig för "bekräftelse", hästen ger sig, du vann slaget. Och när hon kom fram tillslut belönade jag henne med godis:) Det fungerade för mig och nu har jag en väldigt tillgiven häst som inte är "människofierad" (som jag kallar det) utan trygg och ser mig som ledare, vilket är det viktigaste i en säker och bra relation mellan häst och ryttare :)

Nu vet jag inte hur tuff TS:s häst är, men hon skriver att den vänder upp rumpan mot henne ibland, tex. Mitt sto kan också bete sig så om man inte tar henne rätt, och jag skulle aldrig låta dig göra en "join up" på henne, för jag skulle vara seriöst orolig för din säkerhet. Och jag vill inte ha ditt liv på mitt samvete.

Med andra ord anser jag att TS bör försöka med andra metoder, om inte annat så av säkerhetsskäl. Godiset tycks ju ha gett gott resultat.

Hade jag provat en "join-up" på mitt skarpa, klipska sto, hade hon tyckt att jag var helt dum i huvudet och gått därifrån. Sen hade hon bara tittat på mig med uttrycket "ge mig en j-igt bra anledning till varför jag ska komma till dig" :devil:

Jag har inte fattat varför godis ska vara "såå fel". Ibland har jag med mig nåt, ibland inte. Hästarna frågar om jag har nåt, men visar jag tomma händer, så är det inte mer med det ;)

*KL*

Jag har också ett väldigt känsligt sto :) Det som funkat absolut bäst för oss är att ha med en godis, typ morotsbit, när man ska ta henne i hagen. Jag ser inget som helst fel med det, för oss har det gett det bästa resultatet :)

Testade join-up en gång för länge sedan, och det resulterade bara i att det blev sjutton resor värre... (och då hade jag hjälp av instruktör..) Join-up passar kanske helt enkelt inte för alla hästar?

Har nu haft med mig en bit morot ut i hagen väldigt länge, och resultatet har blivit en glad, lugn häst som kommer med spetsade öron :) Hon nafsar aldrig, tigger inte heller. Jag tycker att man ska göra det som passar en själv och hästen bäst :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30