Min häst vill inte vara med mig

Sv: Min häst vill inte vara med mig

Tycker absolut inte att join-up passar på alla hästar, snarare att de passar till ett fåtal! Skulle jag pressa min grabb så mycket så skulle han nog gå i väggen...

Jag vet inte om det passar för någon häst alls. Varför skulle en sådan metod öht behövas?

Dessutom passar det lyckligtvis inte alla hästägare, utan förhoppningsvis ett fåtal. De flesta hästägare vill nog framstå som attraktiva snarare än hotfulla i sin hästs ögon.

Vi har dem ju för att vi tycker om dem, inte för att någon tvingar oss.

*kl*

Har ni försett min ficka med godis i ca 1 vecka. Skickar till min häst lite gott då och då. Resultatet har blivit en häst som har spetsade öron när jag kommer och vänder huvudet mot mig med spetsade öron när jag står och borstar. :love:
Jag har då skickat till henne lite gott för att uppmuntra att hon tar kontakt med mig. Hon söker ju kontakten för att få godis, men all kontaktsökande tar jag som positivt med henne just nu.

Det här är inget jag kommer fortsätta med i all evighet, men nu en tid framöver kommer jag köra på såhär.
Tvivlar på att hon kommer bli naffsig, hon är inte alls den typen av häst. Lite för skygg och försiktig.

Åh, vad roligt att höra!

Jag tycker inte att det är något problem om hon söker kontakt för godiset, och jag tror inte att skillnaden mellan att söka kontakt för godis och söka kontakt för allmän trevlighet är så stor för en häst. Men godis är ett enkelt sätt att göra sig och livet lite trevligt.

Jag menar, varför ger man barn lördagsgodis? :D

*kl*

Har ni försett min ficka med godis i ca 1 vecka. Skickar till min häst lite gott då och då. Resultatet har blivit en häst som har spetsade öron när jag kommer och vänder huvudet mot mig med spetsade öron när jag står och borstar. :love:
Jag har då skickat till henne lite gott för att uppmuntra att hon tar kontakt med mig. Hon söker ju kontakten för att få godis, men all kontaktsökande tar jag som positivt med henne just nu.

Det här är inget jag kommer fortsätta med i all evighet, men nu en tid framöver kommer jag köra på såhär.
Tvivlar på att hon kommer bli naffsig, hon är inte alls den typen av häst. Lite för skygg och försiktig.

:bump: Va roligt!

Äsch, ge du godis. Det är ingen fara. Godis ibland, klapp ibland, bådadera ibland... ;)

Som Axel skrev kan det bli någon halvskum prestige i det där att inte ge godis - för den ska minsann inte börja tro att... Men det är ju ingen tävling om makt, det viktiga är att ni båda är glada och trivs ihop. När väl den där positiva känslan finns så går det att börja kommunicera. :love:

Bra jobbat! Du ser, nu tänker hon på något positivt när du är i närheten. Också bra att du inte tänker fortsätta att ge godis "bara-för-att", det är lätt att det blir rutin av det (tro mig...:) )

Bakade hemmagjort hästgodis i helgen (vill gärna veta vad jag stoppar i min häst) och frågade stallägaren om jag kunde få bjuda hennes hästar också. Inga problem, sa hon, ge med måtta bara - nu är jag t.o.m. eftersökt av de hästar som tidigare inte ägnade mig en blick...

Som sagt: godis är oslagbart som positiv förstärkning under en tid, för att lösa just sådana här situationer.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30