Suzette
Trådstartare
Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt använda spö på henne. Hon är 7 år gammal. Dock har hon de senaste tre gångerna som jag ridit henne stannat när jag börjat mana på henne. Istället för att komma fram i trav eller galopp så tvärnitar hon och bara står där, vägrar att ens skritta framåt. Detta har nu hänt två gånger i skogen och en gång i paddocken. För att få henne att gå framåt i skogen har det krävts att jag tagit en pinne som spö och petat på henne med. I paddocken kunde jag de flesta gånger lägga en liten volt så började hon i alla fall skritta, men traven kom bara efter flera varv med skritt då jag manat på henne med yttepyttesmå hjälper, knappt nuddat henne. Så fort jag börjar skänkla på som vanligt så stannar hon. Berömmer och berömmer hela tiden, så fort hon tar ett steg framåt. När hon väl travar och galopperar går hon så kontrollerat och fint som hon brukar utan tendenser till att ha ont eller liknande, men så fort man saktat av och ska göra en ny fattning så stannar hon. Hon lägger inte öronen bakåt, stampar inte, sparkar inte, försöker inte sticka eller kasta av mig.
Har känt igenom benen och ryggen flera gånger nu, men hon reagerar inte på någonting. Något som jag la märke till under ridningen var däremot att hon några gånger när jag ställde henne så ville hon sträcka ut och ner halsen, vilket hon inte gjort innan. Hon var i början också väldigt svår att få ner i form, hon gick med huvudet högt och trippade på stället istället.
Börjar fundera på om det kan vara sadeln som klämmer så ska rida utan imorgon och se om det gör någon skillnad. Om det inte gör det, vad tror ni att det kan vara? Kan det vara trots? Tycker ni att jag borde ta ut en veterinär? Tycker det är konstigt att de hänt så plötsligt, red som vanligt dagen innan och då gick hon kanon. Hon hade sadeltvång förra sommaren men har bytt koppjärn till det näst vidaste så jag tycker inte hon borde ha det nu när hon gått ett år utan problem.. hon reagerar dessutom inte på sadeln när man lägger på den eller spänner åt.
Är ytterst tacksam för alla råd och tips jag kan få!
/Suz
Har känt igenom benen och ryggen flera gånger nu, men hon reagerar inte på någonting. Något som jag la märke till under ridningen var däremot att hon några gånger när jag ställde henne så ville hon sträcka ut och ner halsen, vilket hon inte gjort innan. Hon var i början också väldigt svår att få ner i form, hon gick med huvudet högt och trippade på stället istället.
Börjar fundera på om det kan vara sadeln som klämmer så ska rida utan imorgon och se om det gör någon skillnad. Om det inte gör det, vad tror ni att det kan vara? Kan det vara trots? Tycker ni att jag borde ta ut en veterinär? Tycker det är konstigt att de hänt så plötsligt, red som vanligt dagen innan och då gick hon kanon. Hon hade sadeltvång förra sommaren men har bytt koppjärn till det näst vidaste så jag tycker inte hon borde ha det nu när hon gått ett år utan problem.. hon reagerar dessutom inte på sadeln när man lägger på den eller spänner åt.
Är ytterst tacksam för alla råd och tips jag kan få!
/Suz