Min häst vägrar hoppa för det mesta

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare _Sofia_Colin_Rapsi_
  • Startdatum Startdatum
Sv: Min häst vägrar hoppa för det mesta

jag står fast vid att hästen är rädd. Och behöver få sitt självförtroende tillbaka. Det kan hända att hästar glömmer att de hoppat "titt-hinder" och man får ta och börja om från början. Har själv vart med om precis samma sak. Och såklart kan de vara ryttarens fel , men ibland behövs de träning och en om-start.

Sant, men det låter ju onekligen konstigt att den inte stannar på omålade hinder men på målade. Har svårt att tro att det är ett rent ryttarfel då, då borde den stanna på de omålade också

Ja det hade jag också trott om det nu inte varit så att hästen är tävlad :p
En tävlad häst hoppar på målade hinder, så är det bara.
Om det nu inte är så att hästen vägrat ut sig på första hindret i varje klass...

Det kan ju helt enketl vara så att det sitter i ryttarens huvud att hästen inte "kan" hoppa målade hinder, och att ryttaren därmed gör något omedvetet fel.

jag står fast vid att hästen är rädd. Och behöver få sitt självförtroende tillbaka. Det kan hända att hästar glömmer att de hoppat "titt-hinder" och man får ta och börja om från början. Har själv vart med om precis samma sak. Och såklart kan de vara ryttarens fel , men ibland behövs de träning och en om-start.

Ett vanligt målat hinder är inte ett "titt-hinder".

Ja det hade jag också trott om det nu inte varit så att hästen är tävlad :p
En tävlad häst hoppar på målade hinder, så är det bara.
Om det nu inte är så att hästen vägrat ut sig på första hindret i varje klass...

Det kan ju helt enketl vara så att det sitter i ryttarens huvud att hästen inte "kan" hoppa målade hinder, och att ryttaren därmed gör något omedvetet fel.

Jag håller med, alltså ponnyn har ju säkert testat henne och så vägrade hon då på ett målat hinder (vilket jag inte tycker är ett titthinder jag heller, hoppar bara målade hemma men inte fasiken reagerar hon på ett omålat för det..) och så har det etsat sig fast. Har en tjej med en ponny i mitt stall som är likadan, gick omkull på en mur.. Hästen är lite klantig, men hoppar gärna muren igen. Men ryttaren har fastnat så mycket på det så "nu kan inte hästen hoppa murar". Även OM den gör det på träningar.... När inte ryttaren bara släpper allt.

Ett vanligt målat hinder är inte ett "titt-hinder".

Speciellt inte när hästar inte har särskilt bra färgseende (är väl bara rött som kan vara lite klurigt) men att de ens skulle lägga märke till röd färg på bommarna har jag aldrig varit med om.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?