Min häst vägrar hoppa för det mesta

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare _Sofia_Colin_Rapsi_
  • Startdatum Startdatum
S

_Sofia_Colin_Rapsi_

Hej!

Jag skulle bli jätteglad om jag kunnde få lite hjälp av någon som kanske har en häst som är likadan eller som kanske har några bra tips:bump:. Rapsi har tävlat lokalt L:C som högst men sin förra ägare, fast de gjorde det för ett par år sedan (så jag tycker att då borde hon vara van vid hinder med färger). Sedan dess har hon haft föl också har hon tränats att hoppa på 50cm bara. Vi köpte henne i Mars och det är först nu jag har börjat att hoppträna(PGA de dåliga underlaget) Men iaf. Sådana vanliga hinder som tex en vanlig bom och däck som hinderstöd hoppar hon över. men när det bli färger pch grejer vid hindrerna eller på hindrerna så stannar hon. Visserligen har jag bara nu haft henne i typ 2 månader, men när vi hopptränar så stannar hon på sådana färgglada hinder. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då....om jag ska smacka på henne så att hon hoppar stillastående eller om jag ska vända och rida om en gång till, nånting som jag inte heller vet är om jag ska bli arg på henne när hon stannar eller om jag bara ska skita i det och hoppas på att hon hoppa nästa gång. Min lossas mamma säger att jag ska vara bestämd, och hon tror att Rapsi har fått gjort lite som hon velat nu på sista tiden med de förra ägarna. men jag vet inte, det kanske är så.....vad tror ni och vad ska jag göra? ska jag bara ge henne tid eller är det jag som ska förbättra min ridning till hindrerna??
Tacksam för svar Sofia

Sv: Min häst vägrar hoppa för det mesta

Du måste börja rida för tränare, det är ingenting man kan sluta med när man får egen häst som vissa tror. Tvärtom är det då man verkligen behöver det.

Ha så låga hinder som möjligt, ev lägg bommarna på marken till en början så att det bara är att gå över, och höj allt eftersom. Och som sagt , ta hjälp av en tränare.

först och främst: skaffa en duktig tränare!

Tränare, tränare, tränare! Det måste inte bli så dyrt med ridlektioner kanske varannan vecka, men det ger så mycket. Och för det mesta är det bästa att bara lägga en volt och gå på igen, och sänk höjden så ni tar er över även om inte anridningen blir perfekt på de läskiga färgglada hindren.

Du ska inte göra nånting förrän du vet vad det är du gör för fel.

Ta hjälp av en duktig tränare som kan förklara för dig vad du ska göra.

Har du provat löshopppning? För om hon hoppar då kanske felet sitter ovanför hästen, antingen att utrustningen inte passar riktigt eller att hon inte vågar lita på dig.
Om hindret är riktigt lågt kan du ju lirka över hästen i vilken gångart som helst. Sen kan du ju alltid ha läskiga hinder på ridbanan även en dag du bara tränar dressyr.

Som många andra sagt, rid för tränare.. Det kan vara du som tvekar på färgglada hinder och hästen stannar.

Man behöver hjälp när man har egen häst, du gör säkert något fel som du själv inte tänker på men en annan person ser glasklart.

Om jag ska ge dig ett tips innan du får tag i en bra tränare , så skulle jag råda dig att ställa upp några LÅGA hinder med läskiga färger . Låta henne få nosa och titta ordentligt innan ni börjar hoppa . Första gången/gångerna behöver du ju inte nödvändigtvis hoppa alls , utan bara rida som vanligt så hon vänjer sig lite. Sedan när du så småningom hoppar så skulle jag råda dig att satsa på att få över henne, och då är det viktigt att det är tillräckligt lågt för att hon ska kunna hoppa ifrån stillastående i princip.

MEN ! Om det verkligen verkligen inte går, kan du ju alltid bara rida runt med den läskiga hindrena uppe i väntan på tränare . Så att du inte försöker exprimentera för mycket själv.

Om jag ska ge dig ett tips innan du får tag i en bra tränare , så skulle jag råda dig att ställa upp några LÅGA hinder med läskiga färger . Låta henne få nosa och titta ordentligt innan ni börjar hoppa . Första gången/gångerna behöver du ju inte nödvändigtvis hoppa alls , utan bara rida som vanligt så hon vänjer sig lite. Sedan när du så småningom hoppar så skulle jag råda dig att satsa på att få över henne, och då är det viktigt att det är tillräckligt lågt för att hon ska kunna hoppa ifrån stillastående i princip.

MEN ! Om det verkligen verkligen inte går, kan du ju alltid bara rida runt med den läskiga hindrena uppe i väntan på tränare . Så att du inte försöker exprimentera för mycket själv.

Fast... Hästen är ju enligt ts tävlad, så nog borde den vara van vid "läskiga" hinder.

Fast den har hoppat lokal LC som högst. Det brukar ju inte vara alltför ovanliga hinder i de klasserna.

Till TS:

Råd 1: Börja träna för en bra tränare
Råd 2: I väntan på en bra tränare så kan du leda hästen över de hinder som hästen upplever som obehagliga (självklart på en så låg höjd att du utan problem kan kliva över dom dvs ca 20 - 30 cm).

Mvh

Tora

Jo det är klart att det finns men jag tolkade meningen: ".....men när det bli färger pch grejer vid hindrerna eller på hindrerna så stannar hon" som att det gällde i alla fall lite udda saker. Alltså inte bara vanliga röd/vita bommar. Men jag kan ha missförstått.

Mvh

Tora

det kanske är så enkelt att hästen inte vill hoppa? varför tror alla att alla hästar gillar att hoppa eller dressyra på en bana?

jag tycker alla (även TS) ska läsa den utmärka artikeln som finns på Fälttävlansforumet (på engelska).

Om hästen i fråga hoppar "naturhinder" dvs ofärgade bommar men inte färgade och den faktiskt har tävlat förut tycker jag att det låter som dumheter eller så är det så att ryttaren är rädd för hindret. Håller fullständigt med många andra här att du ska skaffa dig en bra tränare. Men det där med att gå fram och nosa på hindren osv, är bara trams. Det hjälper inte hästen det minsta, det du kan göra för att förbättra det är att använda dig av hindren när du rider vanligt och rida förbi dom, lägga volter runt dom, du själv ignorerar dom. Det fungerar jag lovar. Anledningen till att det där med att gå fram och nosa på hinder är värdelöst antingen gör det ingen nytta eller så blir det bara värre, du säger i princip till hästen att "kolla ordentligt på det här nu, för det är lite otäckt" då skapar du din egna svåra situation. Det lärde jag mig dels här hemma i Sverige av en mycket kompetent ryttare samt fick det bekräftat när jag jobbade i Holland för en världsryttare!

Det verkar ju inte som om din häst stannar för att den är dum. Utan för att den är rädd.

Anledningen till att jag tog för givet att den inte var rädd är för att hon skrev att den är tidigare tävlad i vanliga lätta klasser. Har svårt att tänka mig att hästen skulle vara rädd för ett färgat hinder men inte för ett naturfärgat hinder som för hästarna ska vara svåra att se vad jag har lärt mig iallafall, men jag kan mycket väl ha fel. Men jag står fortfarande fast vid att även om hästen är rädd tror jag att det är bra att cirkulera runt hindrena lite istället för att gå fram och nosa.

Om hästen är tävlad så är den knappast rädd för hindren i sig.
Och en häst vägrar inte bara för att den är "dum" utan om den stannar gång på gång så beror det ju på att ryttaren gör något fel.
Och vad ryttaren gör för fel kan ju knappast någon av oss veta io matt vi inte har sett henne.

Sant, men det låter ju onekligen konstigt att den inte stannar på omålade hinder men på målade. Har svårt att tro att det är ett rent ryttarfel då, då borde den stanna på de omålade också

Det kanske är så att hon sänder vibbar till ponnyn? Det är ju inte alltför ovanligt att en häst stannar på ett hinder, ryttaren lägger märke till typ eller att det var något ovanligt med det hindret och sen varje gång de rider an på ett sådant hinder så tänker ryttaren "tänk om hon/han stannar idag igen". Och så stannar hästen för den känner ju att ryttaren är osäker.. Smarta hästar gör ju så, de slipper arbetet.

Tycker det är något man ser ofta, har hänt mig själv men då fick min tränare hjälpa mig.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?