Min häst tappar håret!!

Sv: Min häst tappar håret!!

bonde skrev:
Har du kvar hö sen flera år tillbaka?;)
Kontakta en vetrinär, så får du reda på vad det är & vad det beror på.
Då kan du ju förebygga att detta händer nästa år igen...

Hehe, nä det har jag ju inte. :idea: Men jag är säker på att du förstår min poäng ändå....Jag har kontaktat vet och ska dit på Torsdag...men han har haft problem tidigare fick jag veta så....vi ska göra en grundlig undersökning...
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Leoni skrev:
Detta hände en av mina hästa också (travare). Vinterpälsen lossande i stora sjok och lämnade kala fläckar på bakbenen och i ansiktet. Han har aldrig drabbats av detta förr och jag har haft honom i 9 år. Trodde först det var någon form av svampangrepp och tvättade honom jodopax, men han var inte ett dugg besvärad och i de kala fläckarna växer sommarpälsen fint ut.
Jag tror nu det bara var någon obalans som har att göra med den sena våren, han har gått med sin vinterpäls extremt länge i år

Hmm...ja där har du nog rätt i något....det som dock gör mig lite bekymrad är det faktum att han är rakad på knät bak eftersom vi gjort undersökning. Detta var i JANUARI, och håret där, har ÄNNU inte växt ut....kom att tänka på att detta måste ha något samband....
Precis som att det är nåt fel på hårsäckarna....:crazy:
Annars låter din symptom precis som de min häst visar! Ska se om det börjar komma nå nytt hår..
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Eastwick skrev:
Ohyra går inte alltid på samtliga, oftast drabbas bara de som av någon anledning är nedsatta i kondition, i mitt fall drabbades bara denna som var gammal och var i lite dålig kondition.

Okej...jadu...men så konstigt i och med att han är den yngsta...vi har gamlingar som är 23 år som inte fått en reaktion....skumt...får se vad vet säger på torsd....
 
Sv: Min häst tappar håret!!

glöm inte att berätta vad vet sa!!! Lycka till och hoppas det inte är något störreproblem
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Lycka till nu!!!

psst jag har oxå pmat dej nu =)
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Ja , då har vi varit hos vet. Men nu är det ännu mer skumt. När vi var och gjorde ultraljud i JANUARI, rakade vi knät bak. Det skumma är att det har inte växt ut en TUM sen dess!! Med andra ord - INTE Bvitaminbrist här inte.
När vi stod där så började han även väga och inte veta vilket ben han skulle stå på. Flytta frambenen och byta bakben, sen blev han irriterad och slog i väggen.
Vet tyckte det var något fångliknande och hästen reagerade även på hovtryck samt hade puls i hoven.

Slutsatsen där var om han fått nån reaktion av att han fått mkt kortison på slutet. Det är typ det enda vi kan komma på?!
:crazy:
Så vi ska tillbaka och ta prover för att se hur Kortisolhalten ser ut....
Ja...jag vet inte vad annat det kan vara....hästen får inget nytt hår, är glansig och ful samt har ont i hovarna (det KAN bero på att han är nyskodd...men jag har även sett han göra så förr)
Vet tror iaf att allting hänger samman....
Jag bryter ihop snart....måååste hitta felet...
 
Sv: Min häst tappar håret!!

nämen gud:sad: hoppas det ordnar sig! Det är så hemskt att inte veta vad som är fel!
Min nakenfis har håret växt lite till på som tur är. Men hans päls är glansig under den vinterpäls som är kvar *pihu*
Nu vart jag lite orolig för det där med fång... måte känna på hans hovar och sådant imorgon.

Som sagt! hoppas det ordnar sig ordentligt! Jag vill veta vad som är fel jag med ju:sad:
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Du behöver nog inte vara orolig för det där med fång tror jag....
Det är bara för min häst fått så många kortisonsprutor som vet. tror att han fått detta symptomen. All kortison rubbar och förstör hästens goda tarmbakterier samt förstör motståndskraften, så alla fel lättare tränger sig på....så såvida din häst inte gått lika mkt behndling och haft likamkt besvär som min behöver du nog inte oroa dig....
Har iaf pratat med försäkringsbolaget och det verkar som min förs täcker detta....lät på vet som det kunde bli väääldans dyrt med all provtagning....*suck*
Hoppas allt går bra för er!
 
Sv: Min häst tappar håret!!

okej... jag kollar nog ändå för säkerhetens skull.

jaa, det är det värsta med "bakteriedödare"=/ Nää, min påller har som tur sluppit behandlingar av nåt slag. förutom jodopaxbehandlig idag när han va tvungen att skrapa upp benet på ett träd :mad:

skönt att försäkringen täcker en del:smirk: Visste ionte vad jag skulle göra annars vid en sådan situation utan försäkring.

Hoppas ni hittar felet snart ! Berätta gärna hur det går för er! pm eller inlägg här, spelar ingen roll! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Nominous
·
Hästvård hej allihopa!! min häst har börjat tappa massa hår på frambenen och jag har ingen aning om vad det kan vara:confused: han har kala...
Svar
17
· Visningar
1 395
Senast: Switch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp