min häst stegrar sig när jag rider!

Sv: min häst stegrar sig när jag rider!

Hej!
Hur länge har din häst hållt på så? Är det ett längre tag bör du frundera på vad felet är som sagt. Min häst gjorde precis lika dant som din häst och jag hade inte heller haft honom så länge. Jag veterinär besiktade honom också innan jag köpte honom. Eftersom jag gjort det trodde jag det var trams eftersom jag inte haft honom så länge. Han ställde sig upp eller backade när jag pressade honom alltså när han skulle jobba ordenligt uppstod problemet. Slutade med att till slut ställde han sig så han gick runt. Och då förstod jag att det inte är trams. Det är endå värt att ta ut en massör som får kolla igenom hästen kan ju vara ett enkelt problem så du slipper det där. Det tar på energin iaf min. Min häst fick behandling Laser och akupungtur och salva nu tömkör och longerar jag honom för att stärka upp ryggen och om några veckor blir det en ny koll och ev kan jag börja sätta igång honom. Hoppas det löser sig !

Sv: min häst stegrar sig när jag rider!

Har hört att man ska knäcka ett ögg mellan öronen när en häst stegrar sig? någon som har provat?

Att bruka våld mot hästens huvud är dels grymt och dels kan det få motsatt effekt.

När hästen reser sig upp är den som mest sårbar då den blottar sina svaga punkter - mage och skap.
För att bota en inbiten stegrare så är detta området man skall fokusera på.
Från marken är det inte jättesvårt men sitter man till häst krävs det en mycket duktig och precis ryttare.

Observera att det är en sista utväg och innan man tar till så drastiska metoder måste man vara 110% säker på att hästen gör det för att utmana en och inte av oförstånd, rädsla eller dylikt.

Liknande trådar

Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 204
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama