Min häst springer över mig!

ylvalill

Trådstartare
Jag inser att detta inlägg kommer att resultera i diverse svar som ifrågasätter min hästhantering och för att undvika en del av dem vill jag bara säga: Ja, jag vet att detta beror på att mitt "ledarskap" inte fungerar och att hästen inte har tillräckligt förtroende för mig så det behöver ni INTE inkludera i era svar!

Så här är det: Min häst är konvalecent efter en senskada. Han har vilat i drygt 2 månader nu. Först bara boxvila och nu box + liten sjukhage ett par timmar om dagen (eftersom han river stallet om han inte får gå ut...). Under konvalecensen är det meningen att han sakta skall sättas igång. Jag borde vara igång och skritta honom vid det här laget men av olika anledningar promenerar jag fortfarande bara med honom.

Min häst klarar egentligen inte av att vila. Han blir ytterst frustrerad av att inte bli sysselsatt både fysiskt och psykiskt. Att inte få gå ute dygnet runt och busa/rejsa med kompisarna på sommaren är rena döden för honom. Han har inte heller ont av sin skada (enligt vad jag ser på honom, vet. anser dock att han markerar i trav) så han har ingen förståelse för att han måste ta det lugnt.

Problemet är att min häst på grund av växande frustration börjar bli farlig vid hantering. När jag leder honom kan han antingen bli "super-rädd" för ingenting (hittar på vad som helst för att få en ursäkt att explodera...) eller helt enkelt börja mucka med mig (han börjar med att spänna upp sig, kröka på nacken och pipa lite, sen går han i passage och ber jag honom att göra halt eller lugna ner sig lite så viftar han med bakbenet åt mig...). Han kan också helt plötsligt bara explodera och fara iväg i galopp ett par steg (han är inte svår att hålla så det är inte det som är problemet, han stannar så fort jag tar tag i honom, men han får inte lov att göra på det viset eftersom skadan lätt kan förvärras då). Det största problemet är att han vid 2 tillfällen nu har sprungit rakt på mig under sina "explosioner" (vid det första tillfället knuffade han omkull mig och sprang, bokstavligen, rakt över mig) han har ockås mer eller mindre mejat ner stallägaren vid två tillfällen. Detta är ju självklart livsfarligt och det har även resulterat i att jag börjar bli lite rädd för honom (har aldrig varit rädd för någon häst förut, har relativt stor vana av diverse problemhästar).

Det jag behöver är råd om hur jag skall hantera situationen på bästa sätt. På grund av senskadan kan jag INTE göra några övningar med min häst som innebär att han rör sig på något annat sätt än rakt framåt på plant jämnt underlag, i skritt...

Tacksam för snabba svar!

Det finns ju andra sätt att få en häst trött än att den springer sig trött. Det finns ju massor av markövningar som man kän träna, speciellt nu när han har tagit över så är det ju ledarskaps övningar som gäller.
Och sen tycker jag faktiskt att det är så att vissa veterinärer ibland inte har förståelse för hur det kan vara att ha en häst som din, det kan ju göra mer skada i detta fallet när han får sina utbrått. Jag hade nog haft hästen mer ute så att den iallafall kan titta på allt som händer och inte stå och kolla rakt in i en boxvägg hela dagen.

Som sagt, jag har honom ute på dagarna nu. Dock tröttnar han ganska snart på sin lilla ruta till hage och får han stå där för länge så går han igenom staketet (trots att han har både gräs, annan mat, pinnar att gnaga på osv ihagen). Av den anledningen har jag begränsat utevistelsen något. Kan hålla med om att veterinärens förståelse för hur det är att hålla en frustrerad häst på boxvila är ytterst begränsad. Men vad ska man göra då? Det är ju inte direkt så att han håller sig lugn om han får gå ute heller och jag vill ju att han skall bli bra... :crazy:

Har du några förslag på markövningar/ledarskapsövningar man kan träna så är jag jättetacksam, har absolut ingen fantasi för tillfället...

Jag har lite dålig tankeverksamhet jag med men gå in på NH så hittar du massor du kan göra!

om han springer över dig så har han absolut ingen respekt för dig..

Jag röstar oxå på markövningar!
Alltid bra att "träna" på, och han får lite att tänka på..

Hoppas att det bli bättre !

:)

Men vad skall jag göra för markövningar då?

Dessutom kan jag tillägga att i vanliga fall (när han får gå i hage...) har vi inga problem med sådana här saker. Då visar han mig både respekt och tillit. Det är helt enkelt frustrationen som tar överhanden nu. :(

om du får lov att skritta honom får du väl lov att släppa honom i en stor hage också? Jag ser ingen skillnad? Låt honom vara ute dygnet runt ett par dagar så kommer han nog att vara gladare!

Skritta = lugnt och kontrollerat, lös i stor hage = fullt ös medvetslös... Han rejsar som en galning då (det var så han skaffade sig senskadan från början).

Veterinärens order är boxvila, många månader framöver, åtminstone tills jag har fått börja galoppera honom... :crazy:

Ja, men jag måste ju ändå kunna hantera honom på backen. Han är lika illa på stallplan som när man går promenader med honom. De gånger han har sprungit över mig har varit på väg till och från hans lilla hage... Kan ju inte gärna rida honom ut till hagen (ca 50 m...).

Du kan bygga en hage i zig-zag med farthinder så han kan gå, men inte springa och busa.

Sedan skulle jag säga promenera i en paddock med hjälm, hoppspö och hingstkedja.

Jaa du, många markövningstipps blev det... det är svårt att göra dom om han bara får gå i skrit rakt fram. Skritta uppsuttet kanske även det är svårt om han blir sprallig. Det enda jag kan råda dig till är att få något lugnande som du ger honom när ni ska ut o gå. En kompis fick göra så med en av sina då han hoppade upp o ner som en jojjo så fort man tittade på honom.

När min häst var konvalecent med boxvila förra sommaren blev hon svårhanterlig när jag fick börja leda uthenne för skrittning. Hon blev vildare och vildare för var dag och de andra hästarna, som gick i hagar på ömsesida om vägen där jag ledde henne, blev förväntansfullare och förväntansfullare för var dag. Tillslut en blåsig dag så galopperade de andra hästarna för fulla muggar framoch tillbaka och då slet min häst sig efter att ha stegrat sig två gånger och sista gången fick jag släppa för hon slog med frambenen - inte direkt mot mig men det blev farligt nog ändå!
Efter det ringde jag till vet. stationen och "krävde" att få släppa ut henne och det gick bra.
Efter sex veckor i box varav 4 helt inne och två med skrittning tio min/dag fick hon gå ut helt enkelt.

Jag har alltså inte ngt tips utan sympatiserar med dig genom att visa att du inte är ensam med att få en vilding när de bara får stå. Min hade dock fint humör hela tiden men det är ju olika hur de påverkas.

Min häst hade ett okomplicerat hovbensbrott.

Du kanske får be vet. att få lugnande så du kan rida ut på honom utan risk?

Jag blev tipsad av min vet. att skaffa en boxkanin om min häst skulle ledsna.

Jag är rätt så sugen på en skrittmaskin, men inte så sugen att jag offrar ett kanonmysigt stall på gångavstånd hemifrån för att åka flera mil till stallet och desstuom betala skyhög stallhyra.... :smirk:

Men om nån skulle vilja bygga en skrittmaskin hemma hos oss så är ni bara välkomna! :D

Vad är det för häst?
Min fick en böjsena,ledas 3ggr/dag ,yepiii!
Jag använde omväxlande bommul i öronen,lugnande sirap,
alltid stigbett och lång lina.i värsta fall pisk i handen.Emellanåt var han skogstokig.
Men så små.om blev han lugnare.
Han blev helt bra efter 1år.
Men innan dess skrittade jag uppsuttet under lång tid.
Lycka till Stally

Det är en hbl/arab valack. Han har skadat djupa böjsenans förstärkningsband ganska rejält och har dessutom mindre skador även på de andra senorna :crazy:

Stigbett och spö funkar inte på min häst. Han stressar upp sig nåt fruktansvärt om man blir "hårdhänt" mot honom. Visst, han kanske inte skulle mucka med mig om jag hade det på honom men han hade blivit hysterisk i stället... Att han lugnar sig så småningom är det jag hoppas på, veterinären har sagt det hela tiden men hittills har han faktiskt bara blivit värre och värre.

Bomull i öronen har jag inte testat. Det kanske är värt ett försök? Vad var det för lugnande sirap du använde till din häst? Tyckte du att den funkade? Har tidigare testat lugnande örter till min häst men det funkade tyvärr inte alls... Bara väldigt dyrt.... :crazy:

stackaren, han har ju hunnti bli 100%:igt uttråckad vid det här laget, tycker oxå att du ska gå till NH å få fram en massa bra markövningar som han kan få koncetrera sig på tills dess att han kan börjas rida igen, efter det kan du ju ta å kombinera.
Har precis börjat med några få markövningar själv och trots att hästen vet vad den ska göra när jag sitter på så verkar det inte bero på att det är någon som har börjat med att jobba henne från marken :(

Ta iaf med dig ett spö. Din häst tål ävl iaf spö? annars kan det ju vara läe att "öva" på d, då har han garanaterat ngn annat att tänka på än sin tråkiga box. Bara för att du har med det behöver du ju inte använda det. Just i sådana lägen d han tänker slänga sig på dig är det bara att möta med spöet. En korrekt parrering i rätt läge och han blir inte skraj för spöet utan tar det som att "ojsan, matte var visst snabbare än mig idag!".

Själv är jag extremt emot boxvila. Men nu har ni ju d så iaf. Lugnande i värsta fall, hästar som blir så frustrerade av att inte gå ute har man väldigt svårt att påverka i de värsta lägena, de är helt enkelt inte mottagliga. Men kolla på NH som visas föreslagit för att se om det är ngt ni kan tillgodogöra er.

Och minsta sagt hjälm, gärna väst oxå. Det ska man ha om man hanterar instabila hästar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama